Gå til innhold

ArvidSlyk's Peugeot 505 GTD Turbo - prosjekt

Ranger emnet


ArvidSlyk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er vel helt ny her,så hvis jeg gjør noe feil, si fra :)

 

Her er i alle fall prosjektet mitt,, en Peugeot 505 GTD Turbo Diesel fra 1987.

 

Litt sær bil, men jeg har litt fetish for sånne da jeg er oppvokst i baksetet på en sånnen.. Og ingenting er verre en å sette i gang med et prosjekt du egentlig ikket har lyst på..

 

 

Planer med bilen:

 

Få den så original som mulig, samt litt mer gamp. Er 110hk originalt, så regner med det er 90-100 nå, og planen er ca 140-160hk når den er ferdig.

 

Ting som skal gjøres:

 

- Fikse interiør, er noen rifter i setene og taket..

- Pusse ned og lakkere gulvet i bagasjerommet med hammerlakk (er ikke mye rust der, men det kan jo fort komme..)

- Rive ut interiør, kartlegge og reparere eventuell rust under tepper o.l.

- Vindusvisker motor er brent og må byttes

- Montere lyd-enhet (har egentlig veldig lyst å montere kasettspiller, bare for den nostalgiske følelsen..)

- Fikse turteller (hvis noen har erfaringer med disse, gi en lyd!)

- Fikse den utrolig nokk - originale turbotrykksmåleren..

- Demontere hjulbuene og trykke i så mye gris jeg bare klarer.

- Bytte ut alle slanger og patenter fra tidligere eierskap med noe jeg selv er fornøyd med. Bilde kommer...

- Demontere og shine opp intercooleren

- Ordne en god patent på eksosen. Er på en måte bilens laveste punkt...

- Kommer mest sansynlig mer på lista etterhvert...

 

Ellers er det litt å gjøre rent teknisk.

Motoren gir fra seg en del olje. Aner ikke hvor den kommer fra, men det må kartlegges og utbedres...

Batteriet har om ikke annet godt av en skikkelig oppladning, hvis det ikke må byttes.. Sliter litt når jeg kinner.

 

 

Bilder:

 

dsc1677z.jpg

dsc1680kr.jpg

 

I og med at det sikkert er mulig å telle alle eksemplarene av 505 i norge på omtrent 3 fingre og noen tær, setter jeg pris på om noen har eller vet om deler og informasjon om bilen - gir beskjed. Prøvd å google litt, og har vel kommet frem til at afrikanerene har stukket av med alle reservedeler og de eksemplarene som ikke er spiker.

 

PS: Lider av litt enkel dysleksi, så komma og punktum er ikke helt min sterke side... Håper dere forstår de setningene jeg prøver å formulere på rett måte.

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og Hopp!

Måtte bare trykke meg inn her når jeg så det var en Franskmann som skulle Fikses opp,det ekke hver dag man ser.! :) Bilen så meget pen ut,Stilig att du tenker utenfor boksen og tørr og være litt sær :blunk:

 

-Følger med videre

Don't follow me, I'm lost too..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst, er ikke daglig å se en 505 nei. Du må lokke han inn på forumet!

 

Angående olje lekasjen, har jeg funnet ut at det er en liten "bulk" om man kan kalle det det. Den er helt nede på dekselet, slik at det blir en liten "glipe" mellom dekselet og blokka. Så ut som jeg kunne benke den i en skruestikke og eventuelt smøre på med noe flytende pakning. Eller er dette ikke til å anbefale? Må vel mest sansynlig tappe olja av den før jeg fyrer løst, så blir nok ikke gjort helt med det første...

 

Skal se om jeg får tatt et bilde av det i morgen.

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bakhjulsdrift (vet ikke hvordan diffen funger, men har lest noen steder at det er 60% sperre?)

 

Planen med motoren er først å fremst få den til å holde tett på olja! hehe

 

Etter det er det å bytte alle elendige patenter o.l. fra tidligere modifiseringer til noe som ser sånn noenlunde clean ut.

 

Er en XD3TE motor, 2,5turbo med intercooler.

Den originale intercooleren står montert over selve motoren, som ikke nødvendigvis ikke er veldig gunstig, da det fort blir litt temp over der.. Så den er flyttet frem i grillen av forrige eier, samt byttet ut med en større sak.

 

Ellers når alt er up'n going, så blir det å justere dieseltrykket og gi den mere pustehjelp :) Forsto at det var en slange på turboen som jeg kunne bytte ut med en rør som jeg borret et lite hull i enden av? Var en kar jeg prata med som sa det. Så jeg sa bare ok! Så hvis noen vet hva det er snakk om, så hadde det vert kjekt med en inføring :)

 

Men, når det er sagt.. så har jeg ingen planer om å gjøre 0-100 på 0,niks. Det er jo en gammel traver som skal tas godt vare på :)

 

Så hvis dere vet hvor jeg får tak i noen type "the fast and the furious look" silikonslanger til student-budsjett-pris, Gi en lyd ;)

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bakhjulsdrift (vet ikke hvordan diffen funger, men har lest noen steder at det er 60% sperre?)

 

Planen med motoren er først å fremst få den til å holde tett på olja! hehe

 

Etter det er det å bytte alle elendige patenter o.l. fra tidligere modifiseringer til noe som ser sånn noenlunde clean ut.

 

Er en XD3TE motor, 2,5turbo med intercooler.

Den originale intercooleren står montert over selve motoren, som ikke nødvendigvis ikke er veldig gunstig, da det fort blir litt temp over der.. Så den er flyttet frem i grillen av forrige eier, samt byttet ut med en større sak.

 

Ellers når alt er up'n going, så blir det å justere dieseltrykket og gi den mere pustehjelp :) Forsto at det var en slange på turboen som jeg kunne bytte ut med en rør som jeg borret et lite hull i enden av? Var en kar jeg prata med som sa det. Så jeg sa bare ok! Så hvis noen vet hva det er snakk om, så hadde det vert kjekt med en inføring :)

 

Men, når det er sagt.. så har jeg ingen planer om å gjøre 0-100 på 0,niks. Det er jo en gammel traver som skal tas godt vare på :)

 

Så hvis dere vet hvor jeg får tak i noen type "the fast and the furious look" silikonslanger til student-budsjett-pris, Gi en lyd ;)

 

 

Det skal være sperre på dem ja! Har sitti på i mange fine sladder med en sånn en :D

Stikk innom "Skogesals garasje" på facebook. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sperre på dem ja! Har sitti på i mange fine sladder med en sånn en :D

 

Hvet du hvordan den funker? Slår den inn når den merker hjulspinn på andre hjulet, eller er det generelt bare de siste 40%ene som er "slarken"?

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå har jeg undersøkt litt hvertfall. Det er 4 bolter over ventildekselet som var relativt løse. Har nå skrudd til disse og det virket som at den holdt tett nå! Hvis jeg ikke får tak i original pakning, skal jeg få laget til en sånn "klipp ut pakning". Skal kjøre den opp på noen ramper i kvell og få gjort den skikkelig ren under, slik at det er letter å spore opp hvor eventuell senere lekasje kommer fra :)

 

Bilde av motoren: Her ser dere sikker hva jeg mener med at det er litt rotete... for eksempel det røret som går diagonalt over som er skjøtet og gjort diverse med, har jeg lyst å bytte ut med et rør som ser noe penere ut og kansje ikke har såå mange skjøter.. Nå ser det ut som garasjemekk ^6 spør du meg.. Og ja, dompventilen til venstre i bildet skal fjernes. Fungerer ikke heller, da det er diesel uten gass spjeld.

 

dsc1699kq.jpg

 

Bakerst står mercedesen :)

 

dsc1701.jpg

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at disse aldri har slått an som ungdomsbiler, de er jo skamtøffe :) Og FOR noen seter, der snakker vi myk polstring ihvertfall :thumb

 

Tror det må være flere år siden jeg så en slik på veien sist...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo slik at disse ble kjøpt opp av sånne som sender biler til afrika, på samme måte som hiace o.l. og ellers er de generelt dårlige når det gjelder rust, og dyre reparasjoner. For eksempel: Hvis (les når) en av bærebroene bak ruster sundt, kan man i prinsippet skrote hele bilen om man ikke har nye bærebroer for hånden.. Disse er et svakt punkt, og Peugeot lager de ikke lenger. som igjen fører til at man må ty til bruktmarkedet for å få tak i "ny".. Disse går ofte for +- 10k og er skjeldne med stor S...

 

Kan kansje være årsak til at den ikke er blitt ungdomsbil i noen stor skala?

 

Nå er jeg over snittet heldig da denne har gått i de strøka i norge hvor det spares på saltet om vinteren, så den ser veldig bra ut under!

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt ble til vasking av motor for å kartlegge lekasjer. Etter dette tok jeg meg en kjøretur på 5-6 mil for å sjekke forholda. Kjørte den ikke så hardt, men tidligere har det dryppet olje fra den under, kun kort tid etter en kort kjøretu. Og i dag så det relativt tørt ut.. La en ny papp plate på gulvet for å klarere se hvor det kommer fra - hvis det kommer!

 

Neste punkt blir å fikse alle dørene (glemte å skrive dette i innledningen av tråden..)

Det er mildt sagt litt skjel med hver dør. Fører døra må jeg dra forsiktig i håndtaket på for at den skal gå opp smertefritt, ellers må den åpnes fra innsiden..

Pasasjer døra fungerer faktiskt fint, men kunne trengt litt smøring i ledda.

Venstre bakdør må man dra over middels hardt i håndtaket for å åpne.

Og den siste og verste: Høyre bakdør... dørhåndtaket på utsida fungerte ikke, så jeg tenkte 2 kjappe. *barnelåsen er nok på* Så vridde jeg på barnelåsen etter å ha åpner den fra innsiden, og smalt igjen døra. :chairshot Så står jeg der med fingen i ringen, og kan ikke åpne døra fra verken innsiden eller utsiden. Noen som har forslag på hvordan man åpner en dør hvor barnelåsen er på (ergo den åpnes ikke fra innsiden) og håndtaket på utsiden ikke funger?

 

Skal i alle fall følge opp den biten når jeg setter i gang! Får nok ikke gjort noe før helga pga lengre arbeidsdager og andre prioriteringer.

Peugeot 505 GTD Turbo 87' - Dagens prosjekt

Mercedes c180 98' - Dagens Bruksbil

VW 1303S 73' (boble) - prosjekt/morro (Solgt)

Peugeot 206 04' - Førstebil (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår