Gå til innhold

Fukt i alle 4 fotbrønnene

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

Har søkt rundt på forumet en stund nå, men fant ingen med helt det samme problemet. Oppdaget for et par dager siden mye fukt (eller la oss heller bare kalle det vått, for det er ikke lite) i alle 4 fotbrønnene. Det er et såpass at hvis bilen nå står avslått, dugger alt i løpet av minutter.

 

Ser at de fleste finner ut at de enten har lekkasje fra en dør, eller en propp som er ute, mens i noen tilfeller er det varmeregisteret som har tatt kvelden. Kan virke som om det er litt mer vann fremme i fotbrønnene enn bak

 

Bilen:

Passat '97 1.9TDI

KM: 150 000

 

Må på forhånd beklage hvis denne teksten er vanskelig å forstå, det er slik som skjer når man er våken litt for lenge

 

Og til sist: Gratulere med dagen til meg! birthday

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen (og meget bra verbal fremleggelse selv om trett) :)

 

Leit å ressonnere seg frem til noe når det er vått fremme og bak, og begge sider. Sjekket om det har blitt mindre væske på ekspansjonstanken for kjølevann? Har bilen takluke? Sjekket dreneringene i vannkassen?

En annen tanke, vet ikke hvordan vær det har vært i Tromsø senere tid, men her sør har det vært sol, sommer og (vel) mye varme :) Har det hos deg regnet rundt eller etter den tiden du oppdaget dette, at det dugger på rutene altså?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde vått gulv høyre fremme i fjor sommer omtrent på denne tiden av året. samme problemet kom tilbake i år oxo . men hos meg var dreneringsrøret fra ac tett ..altså røret for kondens vannet fra ac registeret .du kan se den oppunder hanskerommet helt i framkant mot tunnellen ..je fikk demontert dette og nesten en halv liter vann kom ut ..har nok lekket en stund for gulvmatta var rettåslett våt. dette kan være en feil kilde. en annen er gummi proppene i gulvet ditt ..hvis du har kjørt en plass for bilen har møtt bakken ..kan disse vris ut av posisjon og vips ved kjøring i regnvær kjem vannet inn ... men pass på comfortenheten og ledningsmatta på v.side foran så det ikke blir vått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å tette under kupefilteret ( rundt holderen) for der er det pakkning som blir ødelagt med åra og slipper inn vann. Tett også mellom vinduet og vinduviskerene den plastikken som sitter klemt. Ta kjøp dere klar silikon og tett i vei. Jævlig kjipt når det regner at bilen blir vanndamm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke fått gjort så meget med bilen, da eksamen, snøstorm og 2 jobber hoppet på meg samtidig. Har dog konkludert med at det mest sannsynlig er regnvann, da det ikke blir vått i bilen når det er tørt ute (var tørt ute for noen dager siden). Så nå skal jeg bare finne litt tid, så skal jeg prøve å finne ut hvor det kommer inn.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg ingenting... Har brukt samtlige av de siste dagene på å finne denne lekkasjen, men den har stukket av. Har spylt hele bilen opptil flere ganger, men ingenting kommer inn lengre. Har vært og sjekket alle 4 brønnene mens en kompis brukte høyttrykkspyler, men ikke en dråpe bevegde seg inn i bilen. Vi holdt vel på omtrent 10 min med dette, før vi skjønte at vi ikke kom noen vei. Har også kjørt rundt med AC'en på maks, for å se om det var noe lekkasje som kunne komme fra den kanten - men nada. Bilen er tørr og fin. Om dette er et godt tegn eller ikke, det er vanskelig å si, men mens jeg var ute å koste med bilen min fant jeg et annet problem, som faktisk fikk meg til å dra litt på smilebåndet.

 

En tube som kobles til på batteriet er både varmeskadet og revet av. Det artige med dette er at tuben har vært avrevet siden lenge før jeg kjøpte bilen, men først idag fant jeg ut at denne tuben ikke endte noe sted. Batteriet har flittig vært både ut og inn, siden jeg har drevet med bilstereo i denne passaten, og har alltid vært nøye med å koble til denne tuben da jeg ikke visste hva den var til. Det komiske her er vel at den ikke har vært koblet til på andre siden. Hva er dette for en tube, hvor stopper den, og kan jeg erstatte den med silikon-tuber som jeg har brukt på turboen, LMM og et par andre plasser?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en lufteslange til batteriet, og den trenger du ikke så lenge batteriet er montert i motorrommet.

Angående lekkasjen, test med hageslange istedet for høytrykkspyler. Høytrykkspylere har høyt trykk, men lav vannmengde. En hageslange med normalt trykk vil nok være bedre til en slik test.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut å skru litt på bilen nå, så skal sette hageslangen på den og se om jeg ikke får lekkasje igjen :) hvis det bare er en luftslange, så er det vel ikke så rart at jeg ikke fant "motparten" av denne slangen. vel, takker for gode råd! stikker ut nå og koser litt med bilen, så får vi se om jeg og den ikke blir enige til slutt

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ta av plastdekselet under frontruta(under vindusviskerne). Under her finner du en vannbrønn, og i bunnen av denne er det drenering. Blir ofte tett av løv og dritt her. Obs: ikke spyl når plastdekselet er av da, da blir det iallefall vått :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår