Gå til innhold

Trenger hjelp il innstilling av kammer. ØD. Kamakselhjul etc etc

Ranger emnet


Vectraline

Anbefalte innlegg

Har hatt motoren (x20xev) helt "nede" og skiftet toppakning og styr. Og nå har jeg startet å skru sammen igjen.

 

Det jeg skal gjøre nå er å sette på plass kammene, og få ting til å bli riktig :)

 

Sylinderne står nå med sylinder nr 2 og 3 i topp.. og 1 og 4 i bunn. Er dette riktig utgangspunkt?? Jeg tror dette kalles på fagspråket "60grader FØD". dvs når jeg tok ifra hverandre motoren så snudde jeg veivakselen 4 tenner (60grader) mot klokken slik at ventiltrykket ble fordelt riktig.

 

Men nå skal dette sammen igjen.. Så hva gjør jeg nå?

 

Haynes sier: "Se til at kamakslerne fortfarande er 60grader FOD och plasera varje kamaxel så at loberna for cylinder 1 perkar uppåt. Satt tilfeldigt tilbake dreven på kamaxlarna och plasera var och en så at dess drevs instillingsmarke ar ungefær 4 tanner inne sitt ØD-innstillingslage"

 

Dette skjønner jeg faktisk ikke :) kan noen forklare meg på godt norsk hva jeg skal gjøre?? Jeg er ingen mekaniker og har egentlig tatt meg litt vann over hodet her.. Så takker dypt for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva di står feil, det er syl 1 og 4 som skal stå på topp. Vri den en runde. Skru da veiva litt tilbake så ingen av stemplene står helt oppe så er det bare å montere kammer, vær forsiktig så du ikke skrur veiva for langt når du skal sette det på merket igjen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva di står feil, det er syl 1 og 4 som skal stå på topp. Vri den en runde. Skru da veiva litt tilbake så ingen av stemplene står helt oppe så er det bare å montere kammer, vær forsiktig så du ikke skrur veiva for langt når du skal sette det på merket igjen.

 

Ok.. Så jeg skal dra veiva 60grader tilbake? slik at den står i ØD? (dvs syl 1 i topp), og deretter sette kammene slik begge to står "rett opp"/på merkene? Så er det bare å montere reima? :)

 

Hva mener du med at jeg ikke skal skru veiva for langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du skru veiva en runde rundt slik at stempel nr 1 og 4 står på toppen. Så skrur du veiva tilbake litt, ca 1/5 runde, slik at ingen av stemplene står på toppen, dermed så går heller ingen av ventilene borti stempelet når du monterer igjen kammen. Du må ikke skru den for langt fram igjen når du er ferdig og skal ha på reigsterreima for da kan stempelene går borti ventilene. På veiva er det et merke som skal stå rett ned, om du ikke har bilen oppe i lufta kan du bruke et speil så ser du det merket. Er flere merker på kammen, husker ikke helt det i farten men er 2 merker på hver kam, 2 stk som skal stå rett opp og 2 som skal stå mot hverandre. Så lenge du har skrudd tilbake veiva så ingen stempler står på toppen så kan du fint skru kammene til den treffer merkene sine.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår