Gå til innhold

Trimming av ft-motor

Ranger emnet


VolvoB23

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har kjøpt meg en 940 med b230FT. Tenkte å justere turbotrykket litt! Åssen er det å justere den wastegaten som sitter der originalt?

 

Har tenkt til å chippe, sette på 3" eksos og annen dump seinere, men har ikke råd nå! Så tenkte å få litt mer gamp ved å bare justere den opp litt fram til jeg har mer penger.

 

Er det bare å justere det staget på wastegaten? Og hvor mye kan den justeres? Tenkte på både trykk, og hvor mange omdreininger man kan vri staget før man eventuelt ødelegger wastegaten!

 

Regner med at mange andre inne her har mer peiling på dette enn meg :)

Volvo 740 B230ET!

Ser ikke noe poeng i å skrive alt jeg har hatt av biler, for det blir en lang liste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei. Det er vel ikke justerbart på orginalt. Jeg er ikke helt sikker, men tror du må kjøpe deg en justerbar WG. Om du har det fra før av bør du alikevell kjøpe deg en ny da den som sitter på er rimelig slitt tenker jeg å vil spike no veldig før den går til ønsket trykk. Du bør ikke kjøre med mer en 0.5 - 0,6 med orginal chip. Da den vil gå magert å det er hardt til bunndel av motor. Om du skal ha rundt 200 - 250hk som er maks på orginale dyser så bør du få en BSR eller viking chip. Du bør også ha tenningschip så du ikke får tenningsbank som også er hardt til bunndel. (volvo tåler mye men det sier stopp etterhvert). Du bør ikke ha en dump ventil da luftmengdemåleren på LH 2.4 krever en vis mengde retur luft. Om du monterer annen dump vil den stoppe og fuske når du skal stoppe eller står i kryss. Meget slitomt...

 

200 til 250hk

 

Chip til begge hjerner

3" eksos

1 til 1.3 bar trykk

A-kam eller vx3

Progressiv bensintrykkregulator

Om man ser seg råd så kjøp en v70 turbo. T16 om jeg ikke tar feil.

 

Jeg har brukt dette selv før jeg bestemte meg for å gå for 500hk+. Jeg betalte 10.000kr for det ca!

Jeg bruker å anbefale en ny cooler også da de orginale har en tendens til å spreke. 2500kr ca i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justere trykk gjør man ikke på staget, det gjør man enten med en bleedventil, en justerbar Wg eller kanskje tilleggsfjærer på WG.staget som en billig hillbillyløsning som fungerer bra.

 

Men så var det dette med bensin og tenning som passer det økte ladetrykket da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår