Gå til innhold

Weber 32/36 kit på B23

Ranger emnet


Opelastra1996

Anbefalte innlegg

Hei!

Har liggende et nytt weberkit 32/36 med innsug - som jeg lurte på å teste i båten - i stedet for 2 gml slitte Solex forgassere.

Målet er å få en lettere kaldstart, gjevnere gange og kanskje noe lavere forbruk. Solexene har ikke choke, er vanskelig å syncronisere når de er slitt og bruker mye bensin.

Ser ut som om det meste skal passe - men jeg spent på om effekt og funksjon vil forandre seg.

 

Har noen prøvd noe lignende i båt eller bil?

Hvordan virker elektrisk choke på en weber?

Trenger choke kun 12v strøm - ingen følere eller annet for å virke?

På innsug er et ekstra hull på innsugsrør 1 - som står åpent,

lurer på om dette kan være vakumtilkopling for bil - kan dette hullet bare blokkes?

Endret av Megane1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en 32/36 DGEV du har? Har brukt 32/36 DGV i bil - med hell :) Denne har manuell choke, et system som aldri feiler slik som vann/elektrisk choke kan gjøre. Den elektriske choken kan du med fordel kople bort da motoren ikke vil ha problemer med å starte uten choke, noen pump på gassen først og den fyrer momentant (BTDT).

Hullet i innsuget er vakuumuttak til f.eks. bremsekraftforsterker og dette kan du plugge igjen. Er normalt NPT-gjenger. Husk at gasseren må dyses til DIN motor :)

B23 DGV.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dysene har et innstemplet nummer, og ja, det skal stemme overens med det nummeret i tabellen. Hvilke dyser som er hva kan du se under:

Hoveddysene, sitter i bunn av flottørkammeret, en dyse til hvert løp/port. 150 / 155 trenger du.
73801.jpg

Luftdysene, de ser ut som korte små skruer som sitter over emulsjonsrørene. Du skal ha 160 / 185.
77201.jpg

Emulsjonsrør, F6-rør skal du ha.
61440bild.jpg

Lavfartsdysene (en på hver side av gasseren). Kun den på hovedløpet har CO-justeringsskrue. Du skal ha 55 på hovedløpet og 50 på det andre.

 

74403bild.jpg

 

9vthG.jpg


Skal du kjøpe dyser så anbefaler jeg ALFA1750 på ebay. Billig og god service.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprengskisse. Hva hver del er finner du HER

19 er hoveddysene, 89 er emulsjonsrør, 94 er luftkorreksjonsdyser, 33 og 33a er lavfartsdyser, 14 er nålventil (flottørventil), 58 er blandeskruen (justeringsskrue for CO).

weber32-36DGEV.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende detaljrikt svar!

 

Hva hadde konsekvensen vært om jeg hadde startet med de dysene som sto i?

Her er hva jeg hadde i min - når jeg åpnet:

 

Hoveddysene, sitter i bunn av flottørkammeret, en dyse til hvert løp/port. 150 / 155 trenger du. (Jeg har 140 i begge)

(Her mangler jeg 150 / 155)

Luftdysene, de ser ut som korte små skruer som sitter over emulsjonsrørene. Du skal ha 160 / 185 (Jeg har 160/170)

(Her mangler jeg en på 185)

Emulsjonsrør, F6-rør skal du ha.(F 50 hadde jeg)

(Her mangler jeg 2 x F6 rør)

Lavfartsdysene (en på hver side av gasseren). Kun den på hovedløpet har CO-justeringsskrue. Du skal ha 55(60 har jeg) på hovedløpet og 50(70har eg) på det andre.

(Her mangler jeg 55/50)

 

Nåleventil slet jeg med å lese - er denne like viktig?

Bestilte nå nye dyser via http://www.weberjets.com - her var lettere å velge størrelser.

Mvh

Arild

Endret av Megane1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår