Gå til innhold

Hvitt belegg på 2 av 6 plugger?

Ranger emnet


Einar

Anbefalte innlegg

Hadde ut pluggene på forden for å justere pluggåpning og en liten analyse....

 

2 av pluggene hadde ett hvitt kornete belegg, men ikke på senterelektroden.

 

den ene av disse hadde en slitt ytterelektrode.

 

Resten av pluggene hadde fin farge, litt mørk rundt og beige i midten, tilnærmet normalt. Alle hadde ca 1 mm åpning, og ble justert til 0,6 mm

 

Motoren er en Ford 2.3 V6(yyp), det var sylinder 1 og 5 som så rare ut.

 

Motoren kjøres på 95 oktan med blyerstatning og det kan være noen trange innsugsventiler, lenge siden justering.

 

 

Noen tips?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overopphetede plugger pga mager blanding, tidlig tenning eller for varme plugger.

 

En v6 motor med en registerforgasser, ¨Ford Duraspark"/Bosch TSZ-i fordelertenningsanslegg og orginale motorcraft tennplugger.

 

Det er de to sylindrene med lengst veg på Høyre side, ikke samme resultat på Venstre side som er likt, og den midterste sylindreren på høyre side var lik de andre, så da tror jeg forgasseren er ok.

 

Så da gjenstår innsugspakning da?

 

Tenningstidspunktet er korrekte 6*(3*lavere enn for 97) og ingen tenningsbank finnes.

 

 

Det skal sies at motoren fik en solid omgang med vannflaska ca 10 mil før jeg hadde ut pluggene, for å fjerne sot.

Har mistenkt at den ikke har gått skikkelig på alle seks pga vibrasjon og litt dårlig motorcraft, samt litt dårlig sekserlyd.

Etter en justering av elektrodeåpning og omgangen med vannflaska(og ett oljeskift etterpå) var det mye bedre....

 

Får ta meg en runde med bladsøkeren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne se ut som "ash deposits".

 

skal jo sies at pluggene har gått nesten 30.000 km og kun trengte en justering av pluggåpning.

 

Får prøve å justere ventilklaringene og sjekke dem igjen.

 

Takk for svar gutter, leita etter en slik oversikt uten hell(nå fant jeg med en gang)....

 

 

God Jul :-)

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår