Gå til innhold

MB 230E 1990, " på org hull og hjelp til anlegg

Ranger emnet


Skattum

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en Mercedes 230E, 1990 modell. Fikk med en helt grei JBL forsterker og noe jeg tror er to 7*10" høytallere som sitter i hattehylla. Har også en 12" basskasse som jeg har puttet inn fra min forrige bil. Bortsett fra det, så er det kun to små orginale høytallere foran i dashbordet.

 

Har ikke så mye peiling på bilsterio, bortsett fra egne erfaringer.. Så har noen spørsmål jeg håper noen kan svare på:

 

  1. Når volumet er høyt, kutter alt som har med forsterkeren å gjøre. Så kun de to orginale høytallerne i dashbordet spiller. Hva kan være grunnen?
  2. Ønsker alltid å forbedre anlegget, så tenkte å bytte høytallerne i dashbordet, hvor mange tommer er de på? MB 230E 1990
  3. Har hørt det kan være smart med reflexrør fra basskassa, pga. blant annet bensintanken isolerer mye av lyden fra bagasjerommet. Er det et omfattende prosjekt en "amatør" kan fikse? Dyrt?

 

Håper noen kan svare på spørsmålene :)

- 1990 Mercedes-Benz 230E w124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttalerene er 4"

Grunnen til at det kutter ut på høyt volum, kan være to ting, enten for lav last av forsterkeren, eller for dårlig jording av forsterkeren.

Hvilken forsterker har du, og hvilken sub? Hvor har du jordet forsterkeren, og hvor tykke kabler har du brukt?

Du har også gjort den klassiske feilen med høyttalere i hatthylla sammen med sub i bagasjen, noe som IKKE er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalhøytalerne er ikke 4", de er 4 3/4" eller 120 mm, det gjelder både de i dashbordet og de som sitter i hattehylla, i bakdørene er det 4"/100mm.

De med soundsystem og høytalere i dørtrekkene foran er jeg usikker på størrelsen.

 

Sjekk opp impedansen merket på både forsterker og høytaler, den bør ikke være lavere på Høytaler enn det som står på forsterker.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Høyttalerene er 4"

Grunnen til at det kutter ut på høyt volum, kan være to ting, enten for lav last av forsterkeren, eller for dårlig jording av forsterkeren.

Hvilken forsterker har du, og hvilken sub? Hvor har du jordet forsterkeren, og hvor tykke kabler har du brukt?

Du har også gjort den klassiske feilen med høyttalere i hatthylla sammen med sub i bagasjen, noe som IKKE er bra.

 

Okei takk for det :)

 

Forsterkeren tror jeg heter JBL P80.4 (litt usikker, men ligner veldig på den samme som jeg har når jeg så på nettet) og subben er en Magnat 800watts 12". Har også en Magnat Edtion four LTD 1200 watts forsterker om den er bedre? (fulgte med når jeg kjøpte subben).

 

Forsterkeren er jordet i samme bolt som bensintanken er festet i, om jeg så rett. Og størrelsen på kabelen er jeg litt usikker på, men tror den er stor nok :)

 

Hva slags alternativer har jeg, om jeg ikke skal ha subben i bagasjerommet? Vil nemlig bare bruke de orginale hullene, og det innebærer at det kun er høytallere i hattehylla og i dashbordet. Hva er egentlig feil med høytallere i hattehylla sammen med subb? Har utrolig lite peiling på dette, så all informasjon er til hjelp!

Endret av Skattum
skriveleif

- 1990 Mercedes-Benz 230E w124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalhøytalerne er ikke 4", de er 4 3/4" eller 120 mm, det gjelder både de i dashbordet og de som sitter i hattehylla, i bakdørene er det 4"/100mm.

De med soundsystem og høytalere i dørtrekkene foran er jeg usikker på størrelsen.

 

Sjekk opp impedansen merket på både forsterker og høytaler, den bør ikke være lavere på Høytaler enn det som står på forsterker.

 

Det skal sjekkes ut! :)

- 1990 Mercedes-Benz 230E w124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår