Gå til innhold

Helt eller delte kammere i en 2x12" basskasse?

Ranger emnet


Mr_Spock

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har akkurat mottatt en basskasse, til mine 2 stk 12" Infinity Woofere.

 

Elementene skal ha 28.3 liter i en tett kasse hver, etter info fra Infinity.

 

Kassen jeg har mottatt er på 56,6 liter. Men det er ikke noen hel skillevegg i kassen?

 

Jeg gikk ut i fra at kassen var delt inn i to like kammere når jeg bestilte.

 

Spørsmålet blir da om dette blir optimal installasjon?

 

Jeg kommer å mate kassen i stereo.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint det :) Men det som er kjekt med separerte kammer er hvis den ene blir "sprengt"/slutter å spille, så spiller den andre fortsatt fint. Med delt så blir lyden bajs... ;)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når du sier at du kommer til å mate den i stereo, så regner jeg med at du har et monster av en 2 kanals forsterker du skal bruke, og når du kobler en sub til hver kanal da, så MÅ gain stilles 100% likt (noe som er umulig uten utstyr til å måle dette med), hvis ikke så risikerer du utfasing og dermed dårlig trykk. Så du bør da heller brokoble forsterkeren, og seriekoble subene slik at impedansen på dem havner på 8ohm totalt. Evt kjøpe deg en mere egnet forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også tenkte på problemet med å få 100% likt effekt fra forsterkerne - og at det er ganske vanskelig å få til.

 

Jeg mater de med hver sin brokoplet Magnat 22, skal være på 1x250W rms. Skal ha større saker til subene etterhvert. Det er 2 stk Infinity Kappa 120.9W element.

 

Basskassen det er gjelder er Bassworx CS212B, på bildet på nettstedet der jeg bestilte den - ser man helt klart at det er en hel skillevegg midt i. På min er det en skillevegg, men den har en stort hull i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er overalt :) hyggelig med hjelp både her og der :)

 

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor de produserer en slik kasse med hull i skilleveggen? Merkelig hvis det ikke er noen fordel.

 

Skilleveggen i den kassa er kun for å stive opp, og det er jo en fordel i seg selv, også bruker folk flest en kanal til sub uansett, og da har det ikke noe å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Uansett så er det ikke ideelt at subbene spiller i stereo, vil jo ikke spille synkronisert da. så dem må spille i mono, dette gjelder både med og uten skillevegg. men definitivt viktigst når man ikke har skillevegg.

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet en Pioneer DEH-80PRS og hadde planer om å bruke denne til å kjøre 3 veis aktiv deling og benytte den innebygde automatiske romkorreksjonen. Var da usikker på hvordan spilleren ville "se" bassene. Skaffet etterhvert en Infinity Kappa One til å mate basskassen. Stilte inn bassene på 4 Ohm og koplet de i parallell. Det fungerer glimrende :) Bilde av installasjonen i bagasjerommet:

 

IMG_8319web.jpg

 

Dette består anlegget av:

 

Oversikt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skaffet en Pioneer DEH-80PRS og hadde planer om å bruke denne til å kjøre 3 veis aktiv deling og benytte den innebygde automatiske romkorreksjonen. Var da usikker på hvordan spilleren ville "se" bassene. Skaffet etterhvert en Infinity Kappa One til å mate basskassen. Stilte inn bassene på 4 Ohm og koplet de i parallell. Det fungerer glimrende :) Bilde av installasjonen i bagasjerommet:

 

IMG_8319web.jpg

 

Dette består anlegget av:

 

Oversikt.jpg

 

Kasse har jeg, se her: Finnkode 35133308

Bmw 530i v8 1996 gobilen
200sx 1993 solgt
Vento 1992 1,8cl restaureres
740glt 1990 2,3 16v solgt
Nissan primera 2000 solgt og dynget

Audi 80 1993 bruksbilen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår