Gå til innhold

En amatør's forsøk på girkasseoverhaling 97' manuell

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I forbindelse med oljelekkasjetråden min fant jeg ut at det var best å starte en egen tråd der jeg skal prøve å følge opp overhaling av girkassen min. Utgangspunktet er at jeg måtte bytte simmerring på veivakslen's utgang, og måtte ta ut kassen, og et ønske å få bort ulyder ved akselerasjon og vibrasjon i girspak spesiellt i 3dje gir (selv om kassen har snurret i flere år med denne feilen).

 

Jeg bestillte kit BK414WS fra allstategear.com for en god tid tilbake og synes nok at $14 var litt billig shipping cost. Etter en måned venting spurte jeg om status, og da var den ikke kommet seg avgårde enda, pga det kostet mer å sende, og de hadde ikke fått tak i meg.. (litt rart siden jeg betalte med paypal).. Men når jeg fikk sendt litt ekstra så kom den altså av gårde.

 

Total kost ble $219.60 for varer, $14+$71 for shipping og 570NOK i moms og fortolling. Litt penger altså, men dette blir jo spennende.

 

Neste utfordring ble å finne tid og godvær der jeg kan stå i garasjen og mekke i noenlunde lys. (Nå har noen av disse dagene passert uten at jeg har fått ræva i gir da men jeg klarer nok å lage en unskyldning for at jeg ikke har begynt for meg selv etterhvert).

 

I dag har jeg altså tatt bilder av delene. Neste utfordring er å identifisere dem på servicemanualen (fulgte ikke noenting med i pakken). Dere kan kansje bli med? Google etter "EJA_21.pdf" så finner dere nok manualen.

 

post-58949-13804854120709.jpg

(forts neste inlegg pga max attachments)

post-58949-1380485411792.jpg

post-58949-1380485411805.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]30200[/ATTACH]

 

Der... Og så var det med en bitteliten blindpassasjer som jeg ikke likte helt

 

[ATTACH]30201[/ATTACH]

 

Bildet er tatt med cheap-ass usb mikroskop over et kredittkort's smartbrikke (så vet dere størrelsen).

Jeg er rimelig sikker på at denne biten ikke hører til noen av de andre, men den gjorde meg nervøs. Best å gå ordentlig gjennom alle lagre før jeg stapper dem inn.

post-58949-1380485412523.jpg

post-58949-13804854125389.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra du lager denne tråden. Tengt å gjøre det selv på et tidspunkt. jeg har kjøpt foringkitt til girspaken og håper dette skal løse en litt knotete "inn i 1 gear og revers treghet"

Hjelper ikke dette, er det kanskje noe med synkroniseringa.

Har tengt til å sette inn antispinndif fra Modern Performance også, så da kan man jo likså godt overhale den :)

 

Veldig fin tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spretta den opp i dag.. Min datter som blir 4år om en måned var med å ville skru :)

Her er et kjedelig bilde av kassen der jeg hadde løsnet på endelokket:

[ATTACH]30350[/ATTACH]

Under endelokk, etter fjerning av litt tetningsmiddel:

[ATTACH]30351[/ATTACH]

Og bak endelokket:

[ATTACH]30352[/ATTACH]

Og etter litt brekking og banking skinte det blank og klar olje fra det innerste hellige:

[ATTACH]30353[/ATTACH]

Og fra lokket:

[ATTACH]30354[/ATTACH]

(forts)

post-58949-13804854132869.jpg

post-58949-1380485413291.jpg

post-58949-13804854132941.jpg

post-58949-13804854132972.jpg

post-58949-13804854133002.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kanskje litt mye brekking og mekking, så best å jevne ut dette her før jeg setter ting sammen:

[ATTACH]30355[/ATTACH]

 

Jeg er litt forundret at det ikke er noe pakning mellom disse bitene.. Men der er vel så glatt og tett med skruer at det ikke trengs.. Har ikke lyst å legge så mye som et støvkorn mellom her når jeg skrur sammen..

 

Forøvrig så må jeg nok se ekstra over differensialen. Jeg var ikke helt fornøyd med rullingen..

post-58949-1380485413309.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår