Gå til innhold

Brumlende lyd som øker når farten øker og minker når farten går ned

Ranger emnet


Steinar31

Anbefalte innlegg

Hei, de siste 3 dagene har det oppstått en brumlende lyd, litt grov som en slags trommel aktig lyd.

Vanskelig å si nøyaktig hvor den kommer i fra, lyden er såppass durende og grov at den bråker mere enn selve motoren.

 

Lyden høres spesielt godt når man kommer oppi 60 - 70 km og over, og er helt konstant.

Lyden minker i intensitet når farten settes ned.

Kan det være hjullageret som er gåent eller som må smøres, noen som kjenner til tilsvarende sak?

Bilen er 2006 mod. Passat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som hjullager ja, er vel komplett nav rundt om på denne bilen så lageret er ikke billig. Beste er og få bilen på bok og snurre et og et hjul. Hjullagerlyd er veldig lett å kjenne igjen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt slitt hjullager og drivknute har lyden vært bastant i svinger og mindre på rett strekke. (drivknutelyden var det fordverkstedet som sa angående en focus)

Så dette høres egentlig ut som noe annet er du heldig, men jeg vet absolutt ikke. (heldig i den forstand at det er noe billigere :p )

 

Hev først hjul for hjul over bakken og vri på dem i alle retninger for å utelukke hjullager. Ville jeg gjort :) Det tar ca like lang tid som å bytte til sommerhjul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke sikkert at hjullagret slarker om det lager lyd, men det kan godt gjøre det.

 

Hjullager med ulyd er nok noe man helst ikke kjører med, er ikke så moro om det låser seg.

 

Men jekk opp bilen, snurr på hjula, kjenn etter slark to veier, dunk i dekket(klirre/slarkelyd er som oftest ett defekt hjullager).

 

Ikke altid man får det fram utenom kjøring heller.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- eller "woom, woom, woom, woom" lyd

- eller jevn uling

- eller som lyd som om man gnager stål - om det er skikkelig gåent

 

Om man bare merker det under kjøring, og ikke når bilen er jekka opp, kan det være vanskelig å lokalisere hvilken side lyden kommer fra.

Jeg har i hvert fall opplevd å bytte feil side først.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte i dag, og den tunge brumme lyden kommer tydelig fram når jeg passerer 40 km/t. Jo fortere det går, jo mere intens lyd. Jeg har aldri hørt maken til lyd, så det er vanskelig å helt forklare lyden, men det høres ut som en trommel som blir fylt med luft... eller noe slikt.

Lyden er garantert ikke kraftigere i svinger, uansett høyre eller venstre sving, men 100% konstant uansett om det er rett frem.

Brumme lyden lager mere lyd enn motoren.

Skal ta opp og sjekke ett og ett dekk i morgen, passer igrunn godt med en fridag da :-)

Kan det være skummelt å kjøre med dette? Lyden kom på vei til Åre i helga og vi har sikkert kjørt 30 mil med lyden... :/

Endret av Steinar31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi har vært inne på helt feil spor, og lyden har helt andre årsaker enn foraksel/hjullager,

men heller noe som genereres av fartsvinden.

- så som en løs bagasjestropp på takstativ

- noe som henger litt løst under bilen foran

- litt åpent bakvindu

 

???


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår