Gå til innhold

Hvordan ta ut gulvteppe? (Fuktproblemer)

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sjekka på bilen igår etter noen stillestående måneder og oppdaget noe urovekkende.. bilen er oversvømt på innsiden. Da mener jeg at teppet var gjennomvått, og jeg løftet det opp i bakkant og da fant jeg centimeter med vann, uheldigvis.

 

Hvordan tar jeg ut hele gulvteppet?

Jeg må nok ut med midtkonsollen (og setene er allerede ute). Noe mer jeg må demontere for å få det ut?

 

evt. noen bra tørkemetoder?

jeg har ingen byggtørker desverre..

Endret av forgot10concept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann under teppet? Forseter, underdel av baksete, midtkonsoll og listene under dørene må av. I tillegg tror jeg du må ta av sparkedekselet under P-stolpen. Å fa fuktighet ut av isolasjoen tar lang tid. Byggtørke har lite for seg da fuktigheten ikke har noe sted å gjøre av seg inni bilen, samt det vil bli meget varmt. Du kan prøve med luftavfukter, fås til 990 på Europris bl.a. Ellers bør du vurdere å fjerne alle våt isolasjonsmatter, tørke og kjøpe nye isolasjonsmatter.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolasjonsmatter får du på Biltema, de duger sikkert. Luftavfukteren kan du selge etterpå, mener de har på Europris, Clas Ohlson og Jula (10 liter/døgn på maks). Mente forresten A-stolpen, ser det ble en P ;)

Mye mulig mattene går i oppløsning om du tar de ut, mener de er limt til underlaget. På den annen side kommer det til å ta år og dag om de skal tørkes der de ligger. Dette ser du :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isolasjonsmattene er under selve gulvteppet, som regel limt fast til karosseriet under. Er hvertfall limt på B3, noe usikker på C4. Om du kun har fukt på oversiden av teppet og ikke under (les: isolasjonen) så trenger du ikke ta teppet ut, men sette luftavfukteren inni bilen og la den gjøre jobben. Dette selvsagt etter at det verste er fjernet med fille, vannsuger e.l. :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løftet opp teppe på passasjersiden, da så jeg rett på stålet i gulvet, isolasjonen satt fast i teppet, men var for tungt å gjøre noe med på kveldingen igår, derfor ga jeg opp med å få det ut uten å demontere større ting.. :P

 

Da må jeg kanskje se etter nytt/brukt teppe til kjærra mi da.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved slike fuktproblemer, pleier jeg (om mulig) å ta ut matter og isolasjon som er blitt fuktige og henge de til tørk i bod eller garasje en uke eller to.

Mens de tørker så legger jeg inn et tykt lag med aviser som midlertidige isolasjonsmatter. De suger opp resterende fuktighet.

 

Aviser er mye greiere enn å rigge til en avfukter.

 

-

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det 2 muligheter, den ene er passasjerdøra (og førerdøra) som har dårlig hengsel, slik at den har falt ned noen millimeter og det resulterer i lekk (var fryktelig da jeg var i en automatisk bilvask :P). Den andre muligheten er at det kan være takluka, pakningen har krympet iløpet av årenes løp, det resulterer i 2-3 cm glipe i taket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår