Gå til innhold

Ranger emnet


kimarkarlsen

Anbefalte innlegg

Hei, har en audi a4 1.8t quattro 2000 modell. Tanken er at jeg skal skifte hovedlyktene til godkjente lykter for xenonpærer. Men er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få montert automatisk høydejusterer og sensorer. Er det noen som har gjort dette lovlig? Eventuelt montert lyktespylere også?

 

Vet det blir mye arbeid og pjesking med det, men vil at det skal være gjennomført og har planer om en veldig strøken bil. Det er mye som skal ombygges bare fordi jeg trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du ha høydereguleringsfølere foran og bak, så må du legge opp ledningsnettet. Xenonlysene har som regel egen styreenhet. Dette må kobles opp mot bilens el nett. Det koster mye mer enn det smaker.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koble Xenon er ikke så fordømmede vanskelig, er som regel bare å koble xenonpæra i ballasten og koble den til kontakten hvor de gamle halogenpærene satt. Dette er riktignok sett du kjøper, du tenker vel på de xenonlampene som kommer fra fabrikken i Facelift-A4'n? Er så mye mikk makk og dumme regler, så jeg har bare smokka i Xenon i faceliftlyktene og fått dem justert riktig. Men xenon i fjernlys får du vel ikke godkjent, for det satt vel bare halogen i fjernlysa og xenon i nær? Rett meg hvis jeg tar feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkjente, og originale xenon lamper selges også på ebay :) Er du heldig følger det med originale balasten som ligger inni lykta. Evt så får man kjøpt denne løst. Så er det bare å få montert lyktespylere og automatisk nivå regulering.

 

Så er det bare tut å kjør. Trenger ingen godkjenning hos BT. (har jeg hørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å være misfornøyd, men kjenner til reglene for xenon. Du kan ha det i nær- og fjernlys. Eneste kravet er godkjente hovedlykter for xenon som er E-merket, automatisk høydejustering og lyktespylere. Xenonpærer og ballast er det ettermontert i bilen når jeg kjøpte den. Originalt er det halogen i fjern- og nærlys. Synes det ser så jalla ut med en innpakka ballast i gaffateip som ligger nede i motorrommet.

 

Uansett, det jeg egentlig er ute etter er mer praktiske tips. Hvor får jeg kjøpt/tak i lyktespylere (har uttak for det men det mangler, må også sjekke om pumpa er der og rørene fram..)? Noen som har montert automatisk høydejustering? Har sett hvor jeg kan få tak i det på nett. Vil en nyere audi på bilopphuggeriet med xenon styreenhet fungere til å høydejustere mine lys? Hvordan fungerer det med den motoren som skal justere høyden, kan jeg bruke det som er fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at de Faceliftmodellene som kom med xenon fra fabrikk (99-01) hadde bare xenon i nærlys og halogen i fjernlys. Det var da det slo meg om du får godkjent xenon i fjernlyset.

Også; ballastene mine er ikke innpakka i gaffatape i motorrommet, de er skruvd ordentlig fast, og ledningene er lagt opp ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår