Gå til innhold

Verksted tok betalt 2000 også ved neste feilsøking for samme symptom

Ranger emnet


Halvorn

Anbefalte innlegg

Hei!

Gjelder V40 98 modell.

Lurer på om dette kan være vanlig praksis hos et merkeverksted:

Leverte bilen inn for å få et prisoverslag for å løse problemet at motor ristet og fjusket. Fikk da beskjed om at det var den ene coilen som måtte byttes samt noen andre tiltak som ikke hadde med ristingen å gjøre, men som jeg sa ja takk til. Feilsøkingen totalt ble da fakturert med ca 1400 kr (de ville egentlig ha 2000 kr + litt for feilsøking av de andre problemene).

Jeg fikk bilen igjen, men merket fort at problemet ikke var løst. Motoren ristet og fjusket fortsatt. Jeg kontaktet verkstedet og forklarte at saken ikke var løst. Nå var det coil nr 1 som var problemet sa de. De hadde bare byttet coil nr 2 første gang.

De tok seg betalt 2000 kr for feilsøkingen denne gang for å finne ut at også coil nr 1 måtte byttes.

Jeg mente de burde ha funnet feilen ved første feilsøk.

Det skjønte ikke de. Det kunne være en følge feil som ikke var mulig å se før coil nr 2 var erstattet så de mente det var rett å betale 2000 kr for nye feilsøking. «De hadde jo puttet på et apparat nå også»

Er dette teknisk riktig, dette med følgefeilen som ikke var mulig å se ved første feilsøk?

På forhånd takk for kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

loffus; bruk skriftspråk nynorsk eller bokmål!

 

Halvorn; Da du kjørte fra verkstedet virket vel problemet løst, ellers hadde du ikke kjørt bilen derfra? Det er ikke uvanlig at en ny (dvs annen) coil ryker i nær fremtid. De fleste verksted ser nok dette som et nytt og uavhengig problem som det feilsøkes og taes betalt for. Derimot - om det er samme coil igjen, altså den de byttet først, går det under (dele)reklamasjon. Neste gang en coil ryker, så kan du vurdere kostnaden av å bytte de resterende i samme sleng, kontra risikoen om snarlig gjentakelse av problemet. Stiv pris på feilsøking...det skal du ha...

Endret av henne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det opprinnelige symptomet var at blien måtte kjøres noen kilometer før fjusking og risting oppstod. Så jeg merket ikke dette på den korte veien hjem. Neste tur som var litt lenger så merket jeg det. Så du mener at verkstedet ikke burde sjekket begge coilene første gang?

Den de ikke byttet var altså bra og den ble "ødelagt" rett etterpå? Så det er bra kompetanse og service og jeg er eksperten som burde si at de skulle bytte begge i samme slengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de hadde fått opp at flere enn den ene var defekt ved første feilsøking hadde de jo byttet begge. Vet ikke om din bil har 4 stykker jeg, men de får opp hvilket nummer i rekken som er kaputt og bytter de(n) aktuelle. Selv om en annen like gjerne og ikke helt sjelden kan ta kvelden (samme produksjonslinje eller jeg vet ikke hva jeg?) så tror jeg ikke de har for vane å anbefale kundene sine å bytte alle, tilfelle problemet ikke gjentar seg. Det er tross alt en merutgift for deg å bytte 4 stykk kontra 1 - delepris og arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 coiler. Selve delen og byttejobben er ca 1000 kr for 1.

Argumentet til ettermarkedsleder i verkstedet var at man ikke trengte å ha funnet feil med Coil nr 1 ved første feilsøking da det kunne være en følgefeil av at Coil nr 2 var defekt.

Så mitt tekniske spørsmål i denne tråden er om dette er riktig. Er det slik at hvis Coil nr 2 er feil så stopper dette for at feilsøkings verktøyet kan finne feil ved Coil nr 1. Og hva med kompetansen? På en 98 modell hvis man finner feil med en Coil, burde ikke den kyndige sjekke den andre coilen. Og hva med kvalitetsikringen. Når man har byttet en del, hvorfor sjekker ikke verkstedet da ikke med ny feilsøking for å sikre at problemet er løst.

 

Hva er ditt motiv for å forsvare verkstedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En coil kan være dårlig, dvs virker avogtil og det er ikke sikkert feilen var tilstede når den var på verksted. Kan fint komme tilbake neste dag etter at 1 coil har blitt skifta. Periodiske elektriske feil er ganske vanlig.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har hatt de samme coilene i mange år, kanskje siden 98. Hvor stor er da sjansen for at coilen ble defekt dagen etter at den andre ble byttet og at den var ok før den kom til verksted 1.gang?

Hvis det er en periodisk teknisk feil, kan jeg da regne med coilene snart blir defekte. Ingen elektriske utbedringer er gjort elllers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det vel egentlig håpløst å forsvare verkstedet her, men jeg prøver alikevel. Man feilsøker, finner feil på en coil, skifter denne sletter feilkode, og prøver bilen. Feilen er borte, jobben avsluttet

Iom at man fikk opp feil på kun en coil først, hvordan ville du stillt deg hvis de da hadde bytta to for "sikkerhets skyld". Altså skiftet deler som de ikke fant feil på?

Hvis det hadde vært feil på coil 2 første gangen hadde de selvfølgelig også fått opp feil på denne da-

 

Hvis det venstre drivleddet ditt røk, ville du da at verkstedet uten spørsmål hadde byttet det høyre også? De er jo like gamle

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hørt på råd fra fagmann. Hvis han hadde anbefalt meg å bytte to like avhengige deler, så ville jeg nok gjort det. Hvis det var for dyrt så ville jeg spurt om han hadde sjekket den andre delen og risken for at denne røk. Evt ville jeg hørt om totalprisen var så dyr at det bare var å skrote bilen, slik jeg gjorde forrige gang med gammel bil. Fra før har jeg vært veldig fornøyd med verksteder i Skien. Da har jeg forholdt meg til verkstedsmestere med kompetanse,også på dette verkstedet, men nå var dette erstattet med "kundebehandler". Bilen var også kjøpt der. Vi har vel også firmaavtale med leasingbiler der. For min del siste de ser til meg.

Så langt så har vel alle som har besvart prøvd å forsvare verkstedet. Er jeg på et forum for bilverksted industrien som ikke vil ha fornøyde kunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gjelder V40 98 modell.

Lurer på om dette kan være vanlig praksis hos et merkeverksted:

Leverte bilen inn for å få et prisoverslag for å løse problemet at motor ristet og fjusket. Fikk da beskjed om at det var den ene coilen som måtte byttes samt noen andre tiltak som ikke hadde med ristingen å gjøre, men som jeg sa ja takk til. Feilsøkingen totalt ble da fakturert med ca 1400 kr (de ville egentlig ha 2000 kr + litt for feilsøking av de andre problemene).

Jeg fikk bilen igjen, men merket fort at problemet ikke var løst. Motoren ristet og fjusket fortsatt. Jeg kontaktet verkstedet og forklarte at saken ikke var løst. Nå var det coil nr 1 som var problemet sa de. De hadde bare byttet coil nr 2 første gang.

De tok seg betalt 2000 kr for feilsøkingen denne gang for å finne ut at også coil nr 1 måtte byttes.

Jeg mente de burde ha funnet feilen ved første feilsøk.

Det skjønte ikke de. Det kunne være en følge feil som ikke var mulig å se før coil nr 2 var erstattet så de mente det var rett å betale 2000 kr for nye feilsøking. «De hadde jo puttet på et apparat nå også»

Er dette teknisk riktig, dette med følgefeilen som ikke var mulig å se ved første feilsøk?

På forhånd takk for kommentarer.

 

Jeg hadde min mercedes E klasse 2007 model inne for å ta en diagnosekontroll etter at lyset for airbag startet å lyse hos merkeforhandler. De fant ut via diagnosen at det var en feil på setebelte på venstre side. Men de måtte feilsøke det eletriske anlegg fordi det kunne være andre feil som forårsaket feilen diagnosen fikk ut. Sa takk for meg og måtte ut med 1600 for dette. Tok så bilen til mitt vanlige verksted som fikset feilen og tok service på bilen for 5000 kr.

 

Min erfaring med mercedes merkeverksted er dårlig fordi alt skal gjøres på den vanskeligste måten,ikke den letteste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det sympati du var ute etter, eller var det folks mening?

Takk for at du spør. For å teste dette:

Argumentet til ettermarkedsleder i verkstedet var at man ikke trengte å ha funnet feil med Coil nr 1 ved første feilsøking da det kunne være en følgefeil av at Coil nr 2 var defekt.

Og å publisere det jeg opplevde som en kombinasjon av manglende kompetanse og kundefokus. Det blir jo synlig på Google.

Sympatien er gitt til verkstedet. Må si jeg er litt forundret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår