Gå til innhold

Motorfusk ved pådrag

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ein ford probe 1996 2,5L V6 som har litt litt problemer med motorfusk ved pådrag (går greit om eg er forsiktig på gassen) ved omdreininger frå 2000-3000. Dette problemet har no vore størst etter at eg fekk bytta strømfordeleren etter at coil og stator måtte byttes i haust grunnet startproblemer.

 

Verksted har hatt litt vansker med å finne og rette heile problemet. Først var det snakk om overslag på tennplugg grunnet lekasje i toppdekselpakning (bytta no nylig) og deretter foreslo dei å bytte tennpluggkablene, som heller ikkje hadde nokon merkbar virkning.

 

Nokon idear? Har det med strømfordeleren å gjere? Ein kar eg prata med sa at eg burde sjekke at ikkje tenningstidspunktet skifter ved pådrag av turtall, for då kunne eg ha lekkasje i vakuumklokken til fordeleren... Det ga meg ikkje så mykje meining :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om luftmengdemåleren står skikkelig i ja. Dreiv å mekka litt med ein kompis i dag og prøvde å stille litt på fordeleren, for å sjå om motoren gikk reinare då. Om du kan kalle det forbedring så fikk vi fuskinga til å fordele seg litt meir utover turtallsregisteret utta at motoren nekta å hoppe over 2000omdr når eg gav full gass ved tomgang. Vi diskuterte litt om det kunne ha noko med pluggene også å seie..?

 

Når det gjelder evt. lekasje så har eg ikkje fått tak i startgass enda, men tenker på å gjøre det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer, det er den som blir slitt. Og den skal ha riktig avstand fra jord(kommer ny med fabrikk avstand) les litt her om detaljene. http://wikipedia.org/wiki/Spark_plug

 

Et annet problem som kan oppstå er også carbon stier på isoleringen (hvite delene av pluggen) av tidligere hopp av lysbuen i andre enden, på toppen hvor tennplugg hetta blir dyttet på. Det blir brent inn en sti som blir mer og mer ledene og som fører til mer overslag. Det kan løses med rengjøring og silikon pasta som man smører det inn med... håper dette kom til nytte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen! Beklager litt seint svar. Har ikkje fått sett på bilen i det siste, for på veg heim frå Ålesund så stoppa den på halvvegen. Måtte sette den igjen og hente den i forgårs.

 

Er ikkje sikker, men ein som var innom og såg på den sa e burde prøve å koble ut kontakten til luftmengdemåleren, det hjalp ikkje. Når eg kobla den ut så døde motoren nesten med ein gong, måtte gi gass for å holde motoren i gang og den var verre enn før. Han var nesten sikker på at det hadde noko med den som var galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har berre fått sjekka 3 av tennpluggene, må få tak i ein lenger nøkkel for å få sett på dei tre bakerste.

 

Er ganske sikker på å ha fått begrensa problemet til enten katalysatoren eller drivstoffpumpa. Skal kontrollere katalysatoren så snart eg får bilen på bukk for å vere sikker, men trur det er bensinpumpa som har gått. Den lager ingen lyd når tenningen skrues på, har også sjekka den "støtbryteren" som slår av bensinpumpa om bilen blir utsatt for støt f.eks. kollisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår