Gå til innhold

Bil og Henger

Ranger emnet


oleksven

Anbefalte innlegg

Jeg har en volvo s60 som det står at bilens totalvekt er 2030 kg.. og egenvekt med fører er 1564 kg.

Jeg tok BE for ikke altfor lenge siden, men har glemt hvordan det fungerer dette med henger, bil og vekt. Hva som er lov og ikke lov. Når når totalvekta på bilen er 2030 kg? og bilen veier 1564 med fører, vil det da si at jeg ikke kan ha mer enn 466 kg bakpå? eller kan jeg regne med bare bilen på 1564 kg og opp til 3500 kg? maks tilhengervekt med brems ligger på 1600 kg på bilen. kan jeg da laste 1600 kr på bilen selvom det overstiger bilens totalvekt på 2030 kg?

 

Takker og bukker på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du E, så er det bilens tillatte totalvekt som gjelder for bilen, og hengerens tillatte totalvekt som gjelder for hengeren, er bilens aktuelle tillatte hengervekt lavere enn hengerens tillatte totalvekt er det den laveste som gjelder.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Har du E, så er det bilens tillatte totalvekt som gjelder for bilen, og hengerens tillatte totalvekt som gjelder for hengeren, er bilens aktuelle tillatte hengervekt lavere enn hengerens tillatte totalvekt er det den laveste som gjelder.

 

 

Stemmer. Så må du til slutt sjekke tillate vogntogvekt (står i vognkortet på bilen). Denne er stort sett lågare enn om du berre legg saman tillate totalvekt på bil og på hengjar kvar for seg.

 

3500kg er eit heilt uinteressant tal så lenge du har BE. Det vil seie, du kan sjølvsagt ikkje køyre bil som har tillate totalvekt over 3500kg, men ut over det kan du køyre det som er tillate på bilen, uavhengig av om bil + hengjar veg meir enn 3500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår