Gå til innhold

Farfars MB 230E 1990 stopper helt plutselig?


sc0ot

Anbefalte innlegg

Fikk en telefon fra min kjære Farfar i går, hans elskede MB 230E 1990 stopper uten forvarsel. Det har skjedd et par ganger høsten 2011, og nå har det kommet tilbake. Følgende symptomer:

 

- Stopper, nekter og starte, gir den 5-10 minutter så kommer den igjen og han kan kjøre mange mil uten problem.

- Når den har stoppet har han prøvd å lukke opp tanklokket, og da høres det et tydelig "Sthjjj" lyd, som om det er vakuum i tanken. For å si det sånn, hvis han hører det, så ER det virkelig en lyd.

 

Jeg har da tenkt med meg selv at det sansynligvis er noe tett lufting på fære, men hvordan skal jeg gå fram? Er selv BMW mann og har svæææært lite peil på denne bilen.

 

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vakuum han hører i tanken, men overtrykk, og slik er de alle.

 

Ville uansett begynt med en sjekk av rotor og fordelerlokk, dette er de følsomme for, og er det vanligere i fuktig vær er dette sannsynlig.

 

Men det høres ærlig talt ut som defekt coil eller veivakselsensor, coil er jo utrolig kjapt å bytte ut, for å teste ut, veivakselsensor litt mere knot.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vakuum han hører i tanken, men overtrykk, og slik er de alle.

 

Ville uansett begynt med en sjekk av rotor og fordelerlokk, dette er de følsomme for, og er det vanligere i fuktig vær er dette sannsynlig.

 

Men det høres ærlig talt ut som defekt coil eller veivakselsensor, coil er jo utrolig kjapt å bytte ut, for å teste ut, veivakselsensor litt mere knot.

 

 

Okei, da utelukker vi det.

Ang rotor og fordelerlokk, er det da normalt at den da stopper plutselig - og ikke blir vanskelig å starte? Her om dagen hadde han jo kjørt gode 4 mil før det skjedde.

Kan jo prøve med ny coil, hvor sitter veivakselsensoren på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivakselsensoren mener jeg sitter montert rett over starteren, du kan følge ledningen fra tenningsmodulen, en relativt tynn ledning som kommer fra ett "lite" rundt stikk der, når du ser på stikket minner det litt om en god gammeldags antenneledningskontakt(ikke identisk).

 

Når bilen stopper varm og starter igjen når den har fått kjølt seg 5-10 min, så er det oftest en spole som har ett brudd, som først merkes når spolen blir varm og utvider seg så det ikke blir kontakt.

Både coil og veivakselsensor har slike spoler, men man skal forresten ikke utelukke tenningsmodulen heller.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veivakselsensoren mener jeg sitter montert rett over starteren, du kan følge ledningen fra tenningsmodulen, en relativt tynn ledning som kommer fra ett "lite" rundt stikk der, når du ser på stikket minner det litt om en god gammeldags antenneledningskontakt(ikke identisk).

 

Når bilen stopper varm og starter igjen når den har fått kjølt seg 5-10 min, så er det oftest en spole som har ett brudd, som først merkes når spolen blir varm og utvider seg så det ikke blir kontakt.

Både coil og veivakselsensor har slike spoler, men man skal forresten ikke utelukke tenningsmodulen heller.

 

Riktig!

 

Takk for hjelpen, skal undersøke litt nærmere her jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår