Gå til innhold

Witch sin Chrysler Stratus

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Siden jeg til helga skal bytte skiver/klosser både foran og bak, og bytte til sommerdekk, tenkte jeg kanskje å fikse de rustne calipers´ene også. Noen tips til meg her? Slipe de ned med, åssen sandpapir, og burde de lakkeres? rustbehandles?

kom gjerne med forslag til produkter og tips. :)

 

Glassblåste mine, å kjøpte caliperlakk på Torshov som jeg la på 2 lag med lakken. ;)

post-58328-13804854108662_thumb.jpg

post-58328-13804854108442_thumb.jpg

post-58328-13804854108551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg endelig hjemme fra en utrolig slitsom og irriterende dag.

Skulle jo som sagt bytte dekk, lakke bremsekaliperene, bytte skiver og klosser. Skulle også bytte batteri, men ting gikk jo ikke helt som det skulle. heh heh heh.

Først av alt så glemte vi å ta med batteriet (måtte dra bort for å fikse ting siden inkjørselen vår er en nedoverbakke), så vi bestemte oss for å starte med bakhjulet.

Av med degg (det gikk jo finfint), og renset kaliperen først med rustfjerner, tørket og sprayet på med bremserens. Så skrudde vi av kalipperen og skulle bare dra av bremseskiven. Den satt bom fast. Og da mener jeg skikkelig fast. Brukte hammer, lirket, bannet og dro, men ikke en dritt skjedde.

Fikk en kompis til å komme over som kjente noen med stratus, og ringte for tips. Han foreslo å løsne håndbrekk-waieren. Javel. Brukte hundre år på å finne ut hvor man gjør det, men der var det så trangt, og klokka begynte å bli 4 og jeg var sulten og lei.

Så ringte en annen kompis som har sitt eget verksted, så han kunne ta den inn neste helg og bytte for meg, med skikkelig utstyr.

 

Så siden jeg måtte gi opp ville jeg ikke "kaste bort" hele dagen, så jeg renset og lakka alle kalipperene med ett strøk (tar neste om en uke), og bytta da ihvertfall dekk. såh.. her kommer noen bilder av rusthaugen (skal bli deilig å få bort all den rusten!!

 

[ATTACH]30020[/ATTACH][ATTACH]30021[/ATTACH][ATTACH]30022[/ATTACH][ATTACH]30023[/ATTACH][ATTACH]30024[/ATTACH]

 

*Witch*

Chrysler Stratus LX, 2000, 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo veldig bra ut det der ! :D

 

Regner med du løsnet brekket når du skulle ta av skiven? :p det er iallefall ikke noe poeng i å løsne på wireen, med mindre den henger på brekket da. Skiven har sikkert rustet fast til "wheelhuben", prøv å spray noe rustløsende inn rundt hjulboltene og "dust capen", og la det virke en stund.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Ja, løsner brekket, brukte nesten en hel flaske wd-40, brukte plasthammer, vanlig hammer og rå makt. ingenting funket. Men, det som var litt "rart" er at den sitter fast nede til venstre. Selvom jeg snurra skiva rundt, så hang den fortsatt nede til venstre. Så har litt vansjelig for å tro at det er rust da, siden den ikke "følger med rundt". Derfor fikk jeg tips at det kunne være håndbrekket. Det er sikkert rustent og jævlig det å, hehehe.

Skrudde faktisk av den metall-beskyttelsessaken helt for å komme til bedre, men, ja. Forferelig irriterende. Så, tips?

Chrysler Stratus LX, 2000, 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på no; det coveret bak bremseskiva, som "pakker inn" skiva rundt kantene og bak, så det ikke kommer dritt i bremsene, hvor får man kjøpt en ny sånn. Og hva heter den? Prøvd å søke på mange forskjellige ord nå, men finner ikke det jeg leter etter. Den er ganske rusten (ga den et strøk med lakk også siden den jo synes litt), men skulle aller helst bytta den ut. Den er jo nesten rusta tvers igjennom.

Takker for tips og svar :)

Chrysler Stratus LX, 2000, 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på bremser, men tror det heter bremseskjold.

 

Høres ganske rett ut ja :P

OT Spørsmål: Skal jeg lage en veeeldig saktegående prosjekttråd om neon min? :wonder:

Endret av Sorvik94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskjold ja. Har lyst å bytte ut dem for de synes jo litt, og det blir jo litt rart om jeg har nye bremseskiver og alt, men at det skjoldet er rustent :)

Ja, lag en tråd. Er morro å lese om andres biler, selvom du har en neon. Vurderte faktisk den, men synes stratusen var litt mer romslig (ikke at jeg har 10 barn, men er deilig med god plass. heheheh) :)

Chrysler Stratus LX, 2000, 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er garantert bare skiven som er slitt, da blir det en kant yters på innsiden av bremsetrommelen :) og siden den er slitt så vill bremseskoa henge i den kanten... no ontlig dritt det -MEN jeg forstår at du har løsnet bremse skiva men det henger i "noe"

 

Det henger i bremseskoa som sagt og det hjelper ikke å løsne håndbrekket ;) men ville tro at det er enklere å løsne det fjær låsene som holder bremseskoa på plass -da følger bremseskoa med bremseskiven, må nok lirkes litt da bremseskoene har en spor i bånnen.

 

Andre måtten blir å skru på skruen som strammer håndbrekket -hullet til den sitter øverst på baksiden, bremsesko fjær låsene er på ca kl 9 og 3 og du vil se de veldig lett når du drar litt i bremseskiva og den henger -da vil de nok røre på seg :)

 

Har du ikke skrud på bremser før BØR du se nøye hvordan den er satt sammen :)

 

Husk å være nøye med det du gjør!!

 

like til :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lokal vhrysler forhandler jah, hehehe. tror ikke jeg har det. finner ingenting på ebay eller rockauto, men fikk svar fra maldalimport. de skulle ha 598,- stykket. orginale vel og merke. så får se om jeg gjør det eller ei.

 

matdor: det stemmer nok som du sier. kjenner at det er en kant ytterst på skiva i "trommelen", så det er sikkert de fjærene jeg må løsne. Skal få en kompis til å fikse det for meg, som har skrudd på bil siden barnehagen, hehehe.

Hadde det bare vært så simpelt som i Haynes-boka, hehehehe. Men det er vel aldri det med bil.

Fikk da ihvertfall på sommerdekk og synes kalipene ble bra. :)

 

For å gjøre helga enda bedre hadde kattene drept og maltraktert en fugl, inne, da jeg kom hjem. så det var kult. hehehe :D

Chrysler Stratus LX, 2000, 2.0l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår