Gå til innhold

Avgifter ved effektøkning på bil

Ranger emnet


djurace

Anbefalte innlegg

ta feks denne bilen:

Mazda 323 1,5i 88HK kr 10000,-

 

Sei at bilen har 72HK på framhjula, det vil då sei at eg kan chippe den til 88HK(som det står i vognkortet) uten å verken betale noko til staten eller varsle om det til vegvesenet, lovlig?. treng då ikkje å varsle endring hos forsikringsselskap (viss eg har forstått det rett)

 

eller:

 

sei at samme bilen med då 88 HK på framhjula blir chippa til 180 HK, i følgje toll.no ved kalkulator for statusendring av kjøretøy vil tilleggsavgifta bli på kr 0,-. Dette må varslast og vegvesenet må ha bilen på tralle og endre i vognkortet, men er det ingen andre avgifter enn dyrare forsikring med andre ord eller tar eg feil?

 

Takker for svar :)

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på hk i motor og hk på hjula. Det som står i vognkortet er hk i motor.

 

Skal du ha meir hester i ein bil lovligt, so må det være ein modell som har minst like mange hester originalt. Den bilen som blir trimma må ha minst like bra bremser, understell, forsterkninger i karosseri osv som den originale bilen.

Å få dette godkjent er ikkje berre berre!!

 

Og du vil nok ikkje klare å chippe ein mazda 1,5 liter ifra 72 til 88hk på hjulet! ;) Er du heldig so får du eit par ekstra hester på høgt turtall. er du uheldig so får du 10hk mindre.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst bilen er over 10 år gammel er det ikke avgifter på hk. Men bilen skal vises ved trimming grunnet bilen er bygd for et visst antal hk, nm og vekt. Kan ta et eksempel på en bil jeg vet litt om. Visst du har en org volvo 940 vil den ha 116hk. Den bilen er godkjent for opp til 238hk og et visst antall nm. Det vil si at du kan trimme den bilen opp til det uten å gjøre noe for å få det godkjent. Da må du ha papirer fra godkjent benk på hk.

 

Det mange gjør med disse bilene er og monterer en org turbomotor(for eksempel b230ft med 165hk), da slipper du å benke bilen fordi du får papirer fra Volvo på effekten i motoren.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey :) men sånn generelt har jo vegvesenet et slingringmonn på 12-15% ved måling. Det vil vel egentleg sei at du kan på en mazda 323 med 88 HK originalt ha 96,1HK (10%) uten at det blir noko problem? sånn feks effektanlegg og luftfilter

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo effektanlegg med TUV godkjenning, og det eneste kravet er at det ikke skal bråke unødig mye, eller etter 94 modell ikke overstige støynivået oppgitt i vognkort. Luftfilter er det vel ingen annen enn motoren som bryr seg om.

 

En annen ting er hvorfor du skal svi av flere tusen på å få en bil som bråker mer, og som oftest går dårligere enn originalt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Di fleste biler uten turbo vil gå dårligere med effektanlegg og powerfilter. Grunnen til det er at motorstryringen er oppsatt til sånn som den er orginalt. Men visst du setter den i benk eller kjøper en chip for akkuratt di modifikasjonene kan du få en lav effektøkning.

 

Men når du kjører rundt i en japse med 1,5l motor og ingen snurre er det best og spare pengene til en annen bil. Gjerne med turbo, da er det ofte billigt og enkelt og få litt ekstra hk.

 

Kan gi et eksempel på min egen bil. En volvo 740 turbo. Org 135hk, med chip og en pyseventil for å justere opp ladetrykket har jeg bortimot 200hk:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår