Gå til innhold

Erfaring med Nissan Leaf


mistercartman

Anbefalte innlegg

Her inne på Leaf forumet var det dødt gitt :)

 

Jeg kommer de neste tre årene til å disponere en Nissan Leaf i tillegg til Passaten, og her er en kort oppsummering av min erfaring med Leaf den første måneden:

 

- Sprek! Fyker avgårde om man ikke bryr seg om forbruket av strøm

- God rekkevidde så lenge man er forsiktig med pedalen.

- Går fint å komme seg på hytta, om man legger inn et stopp ved en hurtigladestasjon. Nissan har dette en del steder. Satser på at nettet blir bedre utbygget etter hvert.

- Man blir veldig bevisst på hva som bruker energi, og hva som kan generere energi

- Rekkevidden er fortsatt en utfordring for de som ikke er flinke til å planlegge, og som bruker bilen som om den skulle vært en bensin/dieselbil

- Elektriske biler er definitivt fremtiden! Føles utrolig moderne å kjøre Leaf`en sammenlignet med eksempelvis Golf

- Litt stressende å kjøre i byen, for man er ofte usikker på om folk faktisk hører at du kommer. Krav om å lage lyd bør/må komme snart!

- Kjørte gjennom en bensinstasjon fordi det var mest praktisk når jeg på et tidspunkt skulle snu. Spesiell følelse å snike seg mellom pumpene der folk står og tanker. Vil bensinstasjonene dø ut etter hvert? Eller vil de få bedre salg fordi lading av en bil tar lengre tid enn å fylle tanken? Jeg vil tro lading etter hvert vil gå veldig raskt, men at bensinstasjoner vil holdes i live fordi man trenger steder å fylle på strøm. Men noen må døpe om betegnelsene :)

 

Om noen har spørsmål er det bare å fyre løs :)

Håper det kommer elektrisk Passat med 40-50 mil rekkevidde i løpet innen 2015 slik at jeg har et elektrisk alternativ når nåværende Passat skal skiftes ut!

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Staten drar inn endel penger i bensin/dieselavgifter vil nok dette bestå i lang tid fremover.Bare vent, det kommer nok avgift på elbiler også, den dagen de "finner" ut at mange nok har dem og strøm importeres fra flotte kullkraft/atomkraftverk i Europa!

 

Men det er bra du har fin erfaring med typen bil, for min del er det ikke aktuelt å investere i et slikt kjøretøy. :)

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge Staten drar inn endel penger i bensin/dieselavgifter vil nok dette bestå i lang tid fremover.Bare vent, det kommer nok avgift på elbiler også, den dagen de "finner" ut at mange nok har dem og strøm importeres fra flotte kullkraft/atomkraftverk i Europa!

 

Men det er bra du har fin erfaring med typen bil, for min del er det ikke aktuelt å investere i et slikt kjøretøy. :)

 

Tipper de starter med kutt i fordelene om 4-5 år, når det begynner å bli en stor mengde elbiler. Fordelene var viktig for kjøpet per i dag, men etter en måned bak rattet er jeg ikke i tvil om at bensin/dieselbiler hører fortiden til. Gleder meg virkelig til elektrisitet kommer for fullt i sportsbiler. Der vil den komme til sin rett (minus lyden selvfølgelig).

 

Strømmen kjøper jeg med fornybarhets garanti, så jeg betaler for miljøvennlig strømproduksjon (hva jeg får levert er uvesentlig).

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår