Gå til innhold

Olje i diesefilteret

Ranger emnet


Nobora

Anbefalte innlegg

Hadde passaten 2007 på service i dag og fikk beskjed om at de hadde funnet olje i dieselfilteret og at jeg måtte skifte en "pumpe". Noen som har erfaring med dette? Er det pumpa som sprøyter diesel inn i motoren (injeksjonspumpe? høytrykkspumpe)? Er det lekkasje av olje fra denne eller av motorolje (som jeg selv fyller på). Synes bilen har vært litt treig å starte i de siste månedene. Den har alltid startet, men er ikke så rask som tidligere. Tenker seg litt mer om før den starter. Batteriet er nytt. Selv har jeg lite peiling på bil så fint om noen kan forklare meg hvor denne ojen kommer fra......litt dårlig tid til lange forklaringer til en som er litt "grønn" på Møller i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Haha. Flere i samme båt....Takk for svar, Quattro!

 

Tror jeg fikk med meg at det ikke var dieselpumpa (fra tanken) men en annen pumpe som måtte byttes...høytrykkspumpe?? Dieselpumpa har jeg ikke lyst til å bytte for den ble byttet i fjor høst. Hmmm...Jeg måtte forsikre meg om at det ikke var flere pumper å bytte på motoren nå. Var visst ikke mer enn to sa han på Møller. Bra det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent feil på de nyere passatene at fødepumpa i tanken ryker tidlig så det er nok den som er skiftet ut. Vet ikke om høytrykkspumpa drives av kammen, men siden det kommer olje inni den så gjør den sansynligvis det.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den kommer da inn i dieselen, sansynligvis defekt tettning i mellom motor og pumpa. Er ikke bra om det er store mengder da bilen vil brenne olje.

 

Au! Stakkars Passaten. Hva skjer når oljen forbrennes? Sot eller annet belegg i sylinderen? Eller noe annet? Hva er symtomene? Jeg har ikke merket noen redusert effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved større megder og over lang tid så kan du få brent ventil, men det er nok ingen fare for det hvis du ikke har merket noe særlig oljeforbruk. Trenger heller ikke være mye olje som kommer i dieselen, men nok til at det synes på filteret.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tandempumpa som drives av kamakselen som er defekt. Den sprekker, så olja lekker inn. Når du har fått nok olje i filteret begynner bilen å fuske mye, så dør den. :)

 

 

opelduude: 1.9Tdi er en pumpedysemotor, ikkeno høytrykkspumpe der, bare Common Rail som har det.

Filteret tetter seg LENGE før du brenner en ventil..

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tandempumpa som drives av kamakselen som er defekt. Den sprekker, så olja lekker inn. Når du har fått nok olje i filteret begynner bilen å fuske mye, så dør den. :)

 

 

opelduude: 1.9Tdi er en pumpedysemotor, ikkeno høytrykkspumpe der, bare Common Rail som har det.

Filteret tetter seg LENGE før du brenner en ventil..

 

 

 

Takker for alle hjelpen! Dette begynner å bli ganske klart for meg nå.

 

Godt å høre at at ventilen ikke skades. Dette er nok en pumpedyse jeg har (2007, 2.0 tdi) - i hvertfall ikke common rail. Blir ikke mer kjøring med bilen før tandempumpa er byttet.

Endret av Nobora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår