Gå til innhold

Erfaringer med a4 1.8 turbo 2000?

Ranger emnet


carix

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter min første bil, og har plukket meg ut en Audi a4 1.8 t 2000 modell som frister veldig. Og jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer som er verdt å informere meg om? Mye skruing og problemer, eller er det en god og politelig bil som en ikke trenger å skru mer på enn normalt?

 

Litt om den;

- ASA sh1 20" felger med bra dekk .

- Chippet

- Åpent bsr luftfilter.

- Forge resirk/dumpventil

- Bygd eksos fra cat og helt bak med ks endestuss.

- bytta clutch på 120000km. (Har kjørt 180 000)

- 220 hk, sier eieren.

 

Takker for svar!

Endret av carix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er optimisk, og hører på deg! Er vel lurt å la motoren stå på tomgang i minst 2 minutter om jeg ikke tar feil, med tanke på at turboen. Men spørs litt hvordan eieren har behandlet bilen også, og jeg tipper ikke at han har kjørt stille og rolig hele tiden heller. La gå :) Vurderer å NAF-teste den før et eventuelt kjøp, tror det er greit å ta også. Flere erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er optimisk, og hører på deg! Er vel lurt å la motoren stå på tomgang i minst 2 minutter om jeg ikke tar feil, med tanke på at turboen. Men spørs litt hvordan eieren har behandlet bilen også, og jeg tipper ikke at han har kjørt stille og rolig hele tiden heller. La gå :) Vurderer å NAF-teste den før et eventuelt kjøp, tror det er greit å ta også. Flere erfaringer? :)

er så og si ingen som vente 2 min før dei skruer av bilen , men ein naf test vil lønne seg , vil tro dei marker viss turboen er sleten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er så og si ingen som vente 2 min før dei skruer av bilen , men ein naf test vil lønne seg , vil tro dei marker viss turboen er sleten :)

 

Sant nok, så får ta en naf-test av bilen :) Bilen skal godkjennes 25.april, men det er langt i fra det samme som en naf-test! Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her står det jo litt under 6.1 hva angår turbo så hadde jeg vel ikke tenkt for mye på det. Alle turboer ryker før eller siden. Enkleste er vel bare å ha det i bakhodet slik at man ikke får kjempe sjokk når den ryker og ny må kjøpes inn. Og om den nå har gått 180k på sin første turbo så nærmer det seg vel gjerne. Er jo vanskelig å vite hvordan bilen er blitt kjørt av tidligere eier, men at den er chipet er jo gjerne et tegn på at den er kjørt litt friskt, i hvert fall til tider. Sier ikke at alle som chiper gjør dette for å få ekstra krutt å leke med, men bestefar på 60-70 som kjører med egg under gasspedalen chiper heller ikke bilen sin. 2+2=4 liksom. men på en annen side så blir det jo mer kraft på lavere turtall så slipper man jo å dra den helt ut hver gang man putter litt last i bagasen...gjelder kanskje spesielt late 1.8l uten turbo:P

 

2000 er jo facelift så litt usikker på bakbremsene her, men på pre-face så har dem lett for å henge seg om man er for pysete med bremsen. Så greit å sjekke at disse fungerer som dem skal.

 

Hva angår skruing så er det vel gjerne noe mer enn japanere,(kommer vel litt an på hvem man spør) men ikke avskrekkende mye og om du skrur selv så er det ikke spesielt dyrt heller. Mye gode priser på deler fra tyskald og for så vidt usa, men kan ofte bli litt i frakt.

 

hadde frem til for noen dager siden kjørt et år uten problemer, da hadde ene mansjetten på drivknuta røket og kan vel si det sånn at jeg har venta på den:P bytta den andre for ja, et år siden. Ellers så har den startet og gått hver dag siden jeg kjøpte den for litt over tre år siden, med unnatk av da bensinpumpa røk, rundt 260k.

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her står det jo litt under 6.1 hva angår turbo så hadde jeg vel ikke tenkt for mye på det. Alle turboer ryker før eller siden. Enkleste er vel bare å ha det i bakhodet slik at man ikke får kjempe sjokk når den ryker og ny må kjøpes inn. Og om den nå har gått 180k på sin første turbo så nærmer det seg vel gjerne. Er jo vanskelig å vite hvordan bilen er blitt kjørt av tidligere eier, men at den er chipet er jo gjerne et tegn på at den er kjørt litt friskt, i hvert fall til tider. Sier ikke at alle som chiper gjør dette for å få ekstra krutt å leke med, men bestefar på 60-70 som kjører med egg under gasspedalen chiper heller ikke bilen sin. 2+2=4 liksom. men på en annen side så blir det jo mer kraft på lavere turtall så slipper man jo å dra den helt ut hver gang man putter litt last i bagasen...gjelder kanskje spesielt late 1.8l uten turbo:P

 

2000 er jo facelift så litt usikker på bakbremsene her, men på pre-face så har dem lett for å henge seg om man er for pysete med bremsen. Så greit å sjekke at disse fungerer som dem skal.

 

Hva angår skruing så er det vel gjerne noe mer enn japanere,(kommer vel litt an på hvem man spør) men ikke avskrekkende mye og om du skrur selv så er det ikke spesielt dyrt heller. Mye gode priser på deler fra tyskald og for så vidt usa, men kan ofte bli litt i frakt.

 

hadde frem til for noen dager siden kjørt et år uten problemer, da hadde ene mansjetten på drivknuta røket og kan vel si det sånn at jeg har venta på den:P bytta den andre for ja, et år siden. Ellers så har den startet og gått hver dag siden jeg kjøpte den for litt over tre år siden, med unnatk av da bensinpumpa røk, rundt 260k.

 

Takk for et utfyllende svar! Som du sier det med chipping så kan den være kjørt hardt, men det regner jeg nesten med så er forberedt på det. Det står ingenting om turboen har vært skiftet eller bør skiftes snart, så får se om jeg får prutet litt når jeg ligger sammen alle spørsmålene mine til eieren og svarene han gir meg.

Det du sier om bremsene så har han akkurat skiftet bremseklosser og skiver, både fremme og bak, så håper ikke det blir et problem før om en stund, eventuelt.

 

Skruing er jeg ikke dritflink på, men kan nå litt om det og litt om det og så har jeg noen venner som kan litt, så det tror jeg ikke skal bli et problem! Men har hørt av en bilmekaniker at han anbefalte japanske (som du sa, og spesielt toyota) når det gjaldt gamle biler og skruing.

 

Takk for tips og svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

har selv fått inntrykk av at motorene og turboene er svært slitesterke på disse bilene. har selv en a4 turbo 2000 mod, den er nå snart bikket 210k på tellern, hvor mye av kilometerne er preget av hard kjøring. forrige eier vet jeg har kjørt meget friskt med bilen, og selv har jeg ikke vært noe dårligere. dessuten så tror jeg at det er bare bra for turboen at den får regemessig frisk kjøring da dette hindrer at det fester seg sot og dritt som kan føre til turbohavari.

har også en kompis som hadde en 97mod a4 turbo. hans bil var blitt kjørt hardt stort sett hele dens levetid, da bilen ble solgt gikk den enda på originalturbo, da var bilen gått mellom 280-300k km, husker ikke helt. de bilene hvor turboen har måtte byttes etter "bare" 200k km eller tilg og med mindre tror jeg nok har vært preget av bykjøring og lignende.

 

skal sies at slik som andre har nevnt i tråden; det er viktig å la turbo og motor generelt bli ordentlig varm før man begynner med hardkjøring. og veldig gjerne roe ned kjøringa og bare kjøre helt rolig de siste fem minuttene av kjøreturen... det pleier jeg å gjøre... har aldri vært over 3000 rpm på kald motor! venter til den har oppnådd normal driftstemperatur før jeg begynner å kjøre friskt!

 

oljeskifte er delvfølgelig viktig, mange mener vel også at man burde kjøpe beste olje osv, men jeg kjøper heller en billigere olje, men til gjengjeld kjører jeg oljeskift oftere... typ hver 5-8k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår