Gå til innhold

4:1 nedgiring - som tåler en del krefter?

Ranger emnet


VCE

Anbefalte innlegg

Far min og jeg bygger oss et kjøretøy, og trenger en reduksjonskasse på i området 3,5-4:1, men den må tåle en del.

 

Motoren er en Chevy 350 med 350-automatkasse, koblet til en bakaksel fra en lettlastebil. Problemet er at bakhjulene er ca 135 cm i diameter - og toppfarten ikke bør være over 70 km/t.

 

Finnes det noe vi kan bruke mellom automatkassa og bakakselen? Vi har vurdert bruke en girkasse fra en lettlastebil, men er redd for at den ikke tåler belastningen...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bygger oss en traktor - mest for show, men kansje også for traktor-cross (autoslalom for traktorer - se youtube for videoer).

 

En ting som begrenser en del, er at det skal få plass inni en ganske liten traktor-kropp. Se bilder her: http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/4/5/452-ji-case-r-photos.html

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det ikke plass til inni hjulene jeg skal bruke. I tillegg er det stort sett bare STORE akslinger som har både navreguksjon og bremser. totalutvekslingen i akslingen blir heller ikke stor nok.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I suzukimiljøet bygger vi sammen transferkassa fra SJ 410 og 413, den får da en utveksling på 4,16:1

 

men det er en kostbar sak... 5-6000 kr ferdig bygd. alternativt finnes det ferdige sett i statene som man monterer inn i ei 413 kasse.

 

kassene er relativt sterke om man bygger en festebrakett som overfører vridningskreftene forbi huset på kassa istedet for igjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært inne på tanken, og 6000 kr er billig, men jeg har ingen tro på at disse vil tåle belastningen av en Chevy 350 med automatgir, det finnes sterke nok reduksjonskasser fra Chevy - men da blir det plutselig STORT.

 

Motoren har i utgangspunktet 3-400 Nm(?) og girkassen har i 1. gir ca 2,5 i utveksling. Da er vi oppe i 800-1000 Nm, dette er ikke mye men converteren vil øke momentet radikalt, og da kommer problemet.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkene som skal brukes er 480/65 R 24 - det blir vel tilsvarende 49x19.00R15...

 

BossCat: Har tenkt tanken, men det er størrelsen...

 

Viking067: Har du noen formening om hvor stor/liten en slik reduksjonskasse er?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med ein brukte dropboks frå ein volvo eller caterpillar hjullaster/dumper/veihøvel? Eg veit ikkje om utvekslinga blir rett, eller om det vil passe heilt.

Og du må få lagt til ein rammekonstruksjon, for den traktoren har ein sjølvbærande konstruksjon. Den motoren og girkassa di tåler ikkje å være skrudd saman med framakslingen og bakakslingen.

Kan du ikkje bruke den orginale bakakslingen med orginale pinjong, kronhjul og differensial.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår