Gå til innhold

corolla ae82 - vakumventil som regulerer tomgangen

Ranger emnet


corollagt85

Anbefalte innlegg

hei, har en 1985 corolla gt, hatt den ca 10 år som bruksbil. da den har "falmet" noe de siste årene har jeg nå begynnt med opppussing da jeg synes den fortjener å leve lenger:) moteren er nå helt nyoverhalet men da jeg skulle starte den så jaget den på tomgang. fant ut at det var en vakumventil som regulerer tomgangen som var ødelagt da jeg har vært borti det med noen andre toyotaer før. men problemet er at jeg ikke får tak i en ny en. har hørt med en mengde toyotaforhandlere som sier det samme at delen ikke eksisterer lengre. har søkt på nett både i norge og i utlandet uten noe hell. så spørsmålet er om det er noen der ute som vet om noen som har noe sånt liggende evt vet om en måte og "bygge" utenom dette for og eliminere denne ventilen. har uten hell prøvd en rekke forskjellige andre ventiler fra alle toyotamerker lagd på 80tallet uten hell. ble også prøvd en fra en ae92 uten noe hell. kunne evt ha gått med en fra mr2 da den motoren er mer lik enn den i ae92 sin men det har jeg ikke prøvd.

legger ved ett bilde av delen.

på forhånd takk viss det er noen som har noe kunnskap om dette.

post-69325-1380485398645_thumb.jpg

Endret av corollagt85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Fant dette delenr på delen din 89570-16060 om det er til hjelp.

 

En annen ting er at det er ikke sikkert det er den sensoren som lager ujevn tomgang. Det kan være enten TPS "Throttle Position Sensor" som sitter på innsugsspjeldet "Svart boks". Det kan også være luft i kjølesystemet ditt som gjør at det samler seg en luftboble akk ved vanntemp sensoren eller at Vanntemp sensoren er ødelagt så Ecu tror motoren er kald og fyrer på med bensin selvom motoren er varm.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"robindrift" hei! delenummeret har jeg. Har også søkt på delenummeret uten hell. Har også sjekket TPS med og prøve flere jeg har fra andre motorer uten noe forskjeller. Har ikke prøvd å bytte vanntempsensor men er de koblet sånn mot ecu at den reagerer med ekstra bensin? den er fint luftet ihvertfall så skal ikke være det men går jo an å sjekke senoren uansett da bare for å eliminere det. Men det jeg vet er at den vakumsensoren jeg har har jeg hatt problemer med en gang tidligere, da var det brudd på ledningen. Akkurat samme symptomer og ble bra da jeg loddet det på plass. Men den fikk ett nytt brudd under ut og innsetting av motor etter overhaling og da var det ikke mere å lodde på. Hadde vært arti å visst hvordan den virker sånn at jeg kunne skjønt mer rundt det å evt fjerne den helt.

men takker for svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke enda nei. har prøvd litt forskjellig. er en sensor under spjeldhuset som reagerer på varmvann så prøver å sjekke den. pluss at jeg skal måle map sensoren en gang til for den reagerer en del på den når jeg kobler den av. blir ikke helt klok på det for det er flere ting den reagerer på med tanke på tomgangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er da fikset!! sjekket map sensor, kaldstart dysa med tilhørende tidstyring, tps, vakumlekkasjer, og div andre el sensorer. fant ut tilslutt etter litt lesing på foum fra usa at den ventilen jeg snakket om under spjeldhuset som gir falskluft på kaldstart ikke stengte. fikk da tips om at d kunne være luft i systemet og det stemte. luftet systemet godt og nå purrer den som en katt=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår