Gå til innhold

Diskant høytalere i Citroen Berlingo 2012 mod


Bytemare

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ny på forumet og også ny Citroen Berlingo 2012 modell :)

 

 

 

Det jeg gjerne skulle hatt litt hjelp til, er om det lar seg gjøre å sette inn diskant høytalere i

dashboardet (se bilde). Som du ser på bildet er det en laget en kontakt der men umulig å vite

om den er koblet opp til cd-spilleren. Jeg skal selvfølgelig høre med forhandler men kanskje noe

her vet om det lar seg gjøre.

 

 

[ATTACH]28764[/ATTACH]

 

Setter veldig stor pris på alle tilbakemeldinger :)

post-69303-13804853983966_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke standard ISO-koblinger på nye biler lengre og slik har det vært i mange år, med enkelte unntak... Citroen har brukt avbildete Fakra-kontakt i flere år nå.

 

Som man ser på bildet av kontakten nederst til høyre over, er det kun tilkoblet høyttalere foran i bilen (naturlig nok siden det er en varebil) via de rød/oransje/lilla/rosa ledningene. Vanligvis skal diskantene bare paralellkobles med de ledningene der/basshøyttalerne i dørene, så er alt i orden. Dog har du nok muligheten til å isteden koble dem på de fire plassene som er tomme der, som egentlig er for høyttalerne bak... er dog usikker på om spilleren skjønner/behøver å skjønne at noe er tilkoblet der. Fungerer Fader-funksjonen på spilleren nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke standard ISO-koblinger på nye biler lengre og slik har det vært i mange år, med enkelte unntak... Citroen har brukt avbildete Fakra-kontakt i flere år nå.

 

Som man ser på bildet av kontakten nederst til høyre over, er det kun tilkoblet høyttalere foran i bilen (naturlig nok siden det er en varebil) via de rød/oransje/lilla/rosa ledningene. Vanligvis skal diskantene bare paralellkobles med de ledningene der/basshøyttalerne i dørene, så er alt i orden. Dog har du nok muligheten til å isteden koble dem på de fire plassene som er tomme der, som egentlig er for høyttalerne bak... er dog usikker på om spilleren skjønner/behøver å skjønne at noe er tilkoblet der. Fungerer Fader-funksjonen på spilleren nå?

 

 

Faktisk så har jeg ikke funnet ut at det er en "fader" funksjon der...kun left/right balance. Mulig jeg må leter etter det. Men i utgangspungtet, kanskje jeg bare skal koble rett inn på dem som alleredet er i bruk som du nevner ? og droppe dem som er ledige. Sikkert mere vanskelig å koble inn på dem på en skikkelig måte....

 

Hva ville du/dere gjort? Jeg må vel da kutte ledningene og koble meg på dem og lage en kobling...men det er vel ikke så vanskelig kanskje :) Skal prøve å få gjort dette til onsdag/torsdag så jeg har et par dager å ennå å finne den beste løsningen :)

 

Takker for alle innputs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått koblet på diskantene og dem passet 100% inn i dem orginale plassene. Måtte koble meg innpå dem andre ledningene pga fikk ikke lyd ut fra dem ledige portene. Så nå ble det skikkelig diskant og bass slik som det skal være. Var sent på kveldstidstid hos Transmedia og fikk hentet høytalerene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige DIN-nøkler duger:

5272_khudos_dinbyler_1.jpg&w=200&h=150

 

Og nei, kabler til diskantene var ikke montert fra fabrikk, så det måtte Bytemare strekke selv den meteren fra hver side. Etterpå er det bare å feste ledningene for +/- til tilsvarende kabler for dør-høyttalerne.

 

Fakra-kontakt fra en Audi, men den i Berlingoen er av samme type, og poenget er uansett LF og RF som er for dørhøyttalerne i Berlingoen:

20080227092508_img2.jpg

Der skal altså diskant-høyttalerne tilkobles.

 

Jeg hadde en teori om at de ledige åpningene (N.C. på bildet over) i Fakra-klossen for "bak-høyttalere som ikke finnes i Berlingoen" kunne brukes for diskantene, og at spilleren selv vil kjenne at noe ble tilkoblet der og slå på Fader-funksjonen og ikke minst fôre dem med watt slik VAG-spillere fungerer, men man må tydeligvis logge inn på bilen med Lexia/pc og spesifisere dette selv i hjernen for underholdnings-nettverket i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår