Gå til innhold

Skifte hjullager og bærebru A6 c4 1995

Ranger emnet


Supramk3

Anbefalte innlegg

Kan alltids gjøre hjemme hvis du kan skru, men nå er det ikke MacPherson oppheng foran på disse så det er øvre- og nedrebærearmer, så hvis det er de øvre som skal byttes er det mer knot, men ikke umulig for en hobbymekaniker.

 

Hjullageret må presses ut av spindelen, så her er en tonnpresse å foretrekke men, biltema har noe verktøy av noe slag som er til å presse ut/inn lagere med.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alltids gjøre hjemme hvis du kan skru, men nå er det ikke MacPherson oppheng foran på disse så det er øvre- og nedrebærearmer, så hvis det er de øvre som skal byttes er det mer knot, men ikke umulig for en hobbymekaniker.

 

Hjullageret må presses ut av spindelen, så her er en tonnpresse å foretrekke men, biltema har noe verktøy av noe slag som er til å presse ut/inn lagere med.

 

Der tar du nok feil, har ikke noe øvre å nedre. Har kun nedre, er ikke multilink på denne....

http://imageshack.us/f/24/sleevea697.jpg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mins jeg å huske feil, beklager.

 

Men da er jo dette en enkel jobb.

 

EDIT: Skjekket det opp, og stemmer at det kun er nedre så er jeg som rota her :)

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei..

 

Jeg har gjort den saken der.. byttet bærebru(bærearm) på begge sider, byttet hjullager pluss byttet det meste av foringer og dempere osv ...

Det er dessverre ganske mye jobb... Og en til å hjelpe av og til er en fordel...

 

Man må løsne "sub frame" (vet ikke det norske ordet), men det er en stålramme som går i en bue på tvers av bilen. Stab staget er feks festet i denne.

 

Jeg måtte ta ned hele "sub frame" da jeg skulle montere bærearmene. Det følger med 1 aluminium sylinder som BØR presses på indre feste av bærearmen. Å banke de inn er ikke anbefalt, de får lett en bøy/bulk og blir da "umulig" å få inn.

"Sub frame" er "kun" festet med 4 til 6 bolter, men må bøyes ca 1 cm for å få den ned av eksosmanifoilen. Da MÅ man nesten være 2 stk.

 

Når man skal presse sylinderene på plass bør man bruke fesk en lang bolt med mutter, og bruke en skralle til presse sylinderen gjennom, med hjelp av bolthodet og mutteren. Dette gikk veldig fint for meg.

 

Håper ikke forklaringen ble for vanskelig forklart...

 

Hjulageret sitter jævli godt fast, og bør bruke en tonnpresse, og mulig må man bruke vinkelsliper for å få av deler av hjullageret, da den kan dele seg under avpressingen.

Anbefaler at du spør/avtaler et verksted hva de skal ha for å bytte hjullager. Og kun levere fjærbeinet til dem.

 

Sjekk også priser på http://www.car-bock.de

Har bestillt mye derfra, utrolig lave priser !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

...

 

Hjulageret sitter jævli godt fast, og bør bruke en tonnpresse, og mulig må man bruke vinkelsliper for å få av deler av hjullageret, da den kan dele seg under avpressingen.

Anbefaler at du spør/avtaler et verksted hva de skal ha for å bytte hjullager. Og kun levere fjærbeinet til dem.

 

Sjekk også priser på http://www.car-bock.de

Har bestillt mye derfra, utrolig lave priser !!

 

Og for det du betaler verkstedet for å presse ut lagrene kan du kjøpe verktøyet på biltema.

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Verktoysett-for-forhjulslager-191319/

 

Det sitter veldig godt ja, da jeg byttet det første lageret tok jeg ut fjærbeinet og pressen vi hadde hjemme på 10 tonn klarte faktisk ikke å presse det ut, så da ble det sliping på meg og. Noen år etterpå måtte jeg bytte lageret på andre siden, da hadde vi dette fantastiske verkøyet fra biltema ( ;) ) og da gikk det som en lek, sparte jo mye tid på å slippe noe demontering av fjærbein osv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skiftet bærearmene foran uten løsne noe. eneste jeg kranglet med er og få inn stabstaget igjen, dette er stivt!! og en del kranglete men det gikk. hjullager tar du bare ut driv aksel, får ut huben, den som felgene er skrudd i. denne kan være litt vanskelig få ut,men må ut før du kan begynnepå selve jobben med ta ut hjullager. men kommer ut med litt finurlige løsninger. det verktøyet fra biltema funker kanon!

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Chassis/Hjullagerverktoy-191502/ dette er bedre men koster jo mere men det andre funker og.

 

beste er såklart ta det ut og få noen andre til presse ut. men da er risken med ødelegge abs sensoren. denner er knotete legge opp ny ledning til hvis denne ikke kommer hel ut. alt er mulig bare du har litt verktøy

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Beklager sent svar.

Fikk bytter bruer uten å ta ned sub-frame, men plagdes MYE med å få stabstag på plass ja :P

Lagre gikk forsåvidt også greit, slo det ut å inn. Men til store iritasjon, så klarte jeg i farta å kakke det inn igjen feil vei. Så fikk ikke nav 100% inn, så måtte demontere alt å få det i en presse. Men slik går det når alt skal gjøres alt for fort en sen kveld. Værste av alt var at jeg måtte ta med meg navet med støtdemper å det med på bussen for å få det til en presse :P typisk at alle var opptatt akkurat da jeg trengte hjelp... Ser det at jeg skal på biltema å kjøpe meg verktøy til den tid lagret skal byttes på andre siden... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår