Gå til innhold

Motorlampe, mulighet for havarert motor.


CarolineWit

Anbefalte innlegg

I går kveld kjørte jeg med et mål om å komme meg til Lhmr, etter å ha kjørt ca 8 km opplevde jeg at det var utrolig dårlig effekt selvom jeg trådde gassen i bånn i 3-gir.. Da jeg kom på E6 var det likedan, men etter et par km på E6 begynte motorlampen å blinke, effekten var fortsatt helt på trynet, kom meg inn på en rasteplass og sjekket olja, den var sleika!

 

Fikk fylt på 1,5 liter olje og ventet en god stund, fyrte opp motoren og den hørtes fin ut og motorlampen hadde sluttet og blinke.

Tok ferden tilbake til Biri, etter tips av min svigerbror fikk jeg bilen opp i 30km/t - satte den i 5-gir og bånn gass, dette likte den overhodet ikke og like etter begynte motorlampen å lyse permanent.

Huff, får bare håpe motoren ikke er havarert og at dette ikke blir for dyrt!!:angry:

 

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Noen som vet hva en blinkende motorlampe betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er sannsyligvis ikke defekt. Motorlampen indikerer feil med motorstyring - og vil da gå i nødprogram. Hvis ikke oljelampa har lyst tror jeg ikke at du har noe å frykte i førsteomgang. Du sier ingenting om det er en bensin eller dieselbil - og hvilken modell dette er.

 

Bensinbil: Det er flere forskjellige årsaker til at bilen kan gå dårlig og motorlampe begynner å lyse. En av årsakene er at coilen kan være defekt/dårlig. Da vil bilen i noen tilfeller gå tilsynelatende normalt ved tomgang - men ved litt gasspådrag dør denne ut. (dersom den er skikkelig dårlig vil man se at motoren vibrerer veldig mye. En annen årsak og kanskje mere relevant er luftmassemåleren - er denne gåen vil ikke motoren få noe trekkraft. Og en siste feil kan også være tett katalysator/eksosanlegg/partikkelfilter - da vil motoren få "pusteproblemer" og vil dermed ikke gå.

 

Diesel - det første jeg ville sjekket her er turboen og turboslanger. På truboen har du en ladetrykksregulator - sitter denne fast vil du få drakraft problemer. Hører du "viine" lyd fra motor - kan det være at lagrene i turboen er dårlig. Og en annen viktig årsak med drakraft problemer er også turboslanger (mellom turbo og intercooler)

 

Håper dette var noe til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår