Gå til innhold

Bilen min Kokte


Erikols

Anbefalte innlegg

I det siste har temperaturmåleren og varmeanlettet i bilen levd sitt eget liv. Varmeanlettet pleide somregel å slå seg på dersom jeg kjører fort, ellers er det bare kald luft som kommer ut.

 

I dag var jeg ute å kjørte, og temperaturmåleren levde sitt eget liv (som den har gjort i en måned nå). Men jeg la merke til at den viste litt varmere enn hva den har gjort før. Plutselig begynte bilen å røyke noe helt sykt, og det luktet litt svidd gummi inni bilen. Jeg la merke til at Vanntaken var tom. Så jeg gikk til nærmeste butikk å kjøpte vann som jeg selte på. Jeg venter en ca 15 min å prøve å starte bilen igjen. Men vannet bare lakk ut igjen.

 

Noen som vet hva feilen kan være? Blir det eventuelt dyre å fikse? Er dette noe jeg kan gjøre selv?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Har kikket litt på kjølesystemet nå. Jeg fant en slange som hadde blitt knekt av, sansynligvis PGA høyt trykk. Jeg er ingen mekaniker, men, det var 2 slanger som gikk igjenom tornadoveggen. Så jeg antar at dette har noe med cupevarme å gjøre? Jeg startet motoren og etter en stund begynte det sakte å renne litt vann fra tornadoveggen som skulle gått ut i slangen. Kan dette være selve problemet, eller er dette noe som har sjedd pågrunn av problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk som overhode ikke har peiling være litt mere tilbakeholdne med svarene sine.

 

Hvis Temperaturmåler lever sitt eget liv, og varmen inni kommer og går, da burde det ringt ei bjelle for lenge siden, det er klassiske tegn på lite vann i kjølesystemet, har du prestert å kjørt med dette ei uke, så kan det nok ha skjedd mye rart.

 

Sannsynligvis har bilen lekt vann så det har blitt mindre og mindre, Tilslutt har slangen som har lekt gått helt og alt vannet har rent ut, det vannet som har vært igjen har vært veldig varmt og fordampet mesteparten når slangen gikk helt. Hadde det blitt høyt trykk, slippes dette ut i lokket på ekspansjonstanken.

 

Motorer som er avhenging av sirkulasjon i varmeapparatet vet jeg kun om en, det er en ford-motor, 2.0 DOHC 8V, tror Ford lærte den gangen og ikke gjorde det igjen.

 

Det du nå gjør, er å skifte den slangen, fylle kjølevæske, og sjekke om den holder tett, og sjekke at den ikke begynner å koke. Gjør den ikke det, så kjører du til ett verksted og får dem til å trykkteste kjølesystemet og kontrollere for feil/lekkasjer så du kanskje kan unngå dette en gang til.

 

SÅ ER DET PÅ TIDE AT DU LESER INSTRUKSJONSBOKA, SKJØNNER AT VARSELLAMPER OG MÅLERE ER TIL FOR AT MAN SKAL FØLGE MED PÅ DEM FOR Å AVDEKKE FEIL OG PROBLEMER TIDLIG SÅ MAN KAN UNNGÅ SKADER.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk som overhode ikke har peiling være litt mere tilbakeholdne med svarene sine.

 

Hvis Temperaturmåler lever sitt eget liv, og varmen inni kommer og går, da burde det ringt ei bjelle for lenge siden, det er klassiske tegn på lite vann i kjølesystemet, har du prestert å kjørt med dette ei uke, så kan det nok ha skjedd mye rart.

 

Sannsynligvis har bilen lekt vann så det har blitt mindre og mindre, Tilslutt har slangen som har lekt gått helt og alt vannet har rent ut, det vannet som har vært igjen har vært veldig varmt og fordampet mesteparten når slangen gikk helt. Hadde det blitt høyt trykk, slippes dette ut i lokket på ekspansjonstanken.

 

Motorer som er avhenging av sirkulasjon i varmeapparatet vet jeg kun om en, det er en ford-motor, 2.0 DOHC 8V, tror Ford lærte den gangen og ikke gjorde det igjen.

 

Det du nå gjør, er å skifte den slangen, fylle kjølevæske, og sjekke om den holder tett, og sjekke at den ikke begynner å koke. Gjør den ikke det, så kjører du til ett verksted og får dem til å trykkteste kjølesystemet og kontrollere for feil/lekkasjer så du kanskje kan unngå dette en gang til.

 

SÅ ER DET PÅ TIDE AT DU LESER INSTRUKSJONSBOKA, SKJØNNER AT VARSELLAMPER OG MÅLERE ER TIL FOR AT MAN SKAL FØLGE MED PÅ DEM FOR Å AVDEKKE FEIL OG PROBLEMER TIDLIG SÅ MAN KAN UNNGÅ SKADER.

 

Først, takk for bra svar!

 

Hva brukes disse slangene til dersom de ikke brukes til cupevarme? Det er 2 slanger med en diameter på kanskje 2,5-3 cm. Jeg antar at den ene frakter veske inn mens den andre frakter veske ut, I tilfelle er det den som frakter vesken utigjen som er gåen.

Det er heller ikke selve slangen som er røket. Det er en slags tapp som slangen er festet på som er knekt av.

 

Har du peilig på hvor jeg kan få tak i slike deler fort og billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår