Gå til innhold

er det påbudt med pigger i piggdekkene??

Ranger emnet


740stian

Anbefalte innlegg

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke sagt at man kan ha pigg på en aksel og piggfrie på en annen som en antyder. Problemet er at jeg mener at piggdekk med lovlig mønsterdybde men med ingen eller få pigger , IKKE er et tema på eu kontrollen..

Rsele. mfl.. Der står jo også i lovverket at de skal ha ca like mange pigger i alle piggdekk. Hvordan ville dere forhold dere til det under en eu kontroll??

Tror dere up eller statens vegvesen ved utekontroll kan pålegge noen å bytte dekk som er innenfor lovlig mønsterdybde? Jeg mistenker rsele mfl å være noen skikkelige paragrafryttere ( verdensmestere) og ikke har noen erfaring med å utføre eu kontroller i praksis.. ..

Svar på det enkle spm mitt ang pigger .. Det er jo det som er utgangspunktet for hele diskusjonen og skal man tro dere, er det faktisk ulovlig å ha 90 pigger i forhjulene og 45 pigger i bakhjulene. Hvem f... praktiserer det? Ingen.

Før dere kritiserer meg mere, bør dere dokumentere at dette er et tema på eu kontroll..

Endret av Hifo970
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et piggdekk som har ingen pigger er ikke lenger et piggdekk,det er jo piggfritt. Da kan du etter loven ikke kjøre med piggfritt på en akse og pigger på neste. Dette kan vel ikke være så vanskelig og skjønne?

Dette er jo helt feil. Et piggdekk som ikke har pigger igjen er et piggdekk uten pigger. Piggfrie vinterdekk er en annen type gummiblanding mm som Einar har vært inne på.. Er dette så vanskelig å skjønne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du gidder og undersøke, noe du burde gjort før du gikk ut og sa at det var lov og kjøre med piggdekk på en akse og en uten. Det at det skal være piggdekk på alle hjul for biler med totalvekt inntil 3500 kilo er noe du burde vite som driver med periodisk kjøretøy kontroll. . Noen mer inngående diskusjon om temaet ønsker jeg ikke og inngå med deg.

 

Jeg har ikke sagt at man kan ha piggdekk på en aksel og piggfrie på en annen.. Skjønner godt at du ikke er bekvem med denne diskusjonen slik du famler i blinde .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar har jo etter mitt syn helt rett her. Rsele med fler skriver som at de har fasiten i hånd , og alikevel er det feil.. Kan du dokumentere at det ikke er lov med piggdekk bak uten pigger , hvis man har pigger i piggdekkene foran? Et piggdekk med eller uten pigger har normalt ca de samme egenskapene. Piggdekk vs piggfrie blir regnet som for ulige egenskaper.

 

Som du ser av ditt innlegg så påstår du at du kan kjøre med pigger på en akse og piggdekk uten pigger på en akse. Det er ikke lov. Et dekk uten pigger er et piggfritt dekk!

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et piggdekk uten pigger er et piggdekk uten pigger.. Det blir pr definisjon ikke piggfritt vinterdekk. Og Ja jeg påstår det.. Hva hvis det er 2 pigger igjen i hvert av dekkene bak da? Er det da piggdekk etter ditt syn? Synes du skal svare på det jeg spurte om: dvs er det lov til å ha 45 pigger i bakhjulene og 90 i de foran? Hvis man skal tro deg , så er det ulovlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et piggdekk uten pigger er ikke lenger et piggdekk! Det står at det skal være tilnærmet likt antall pigger i alle hjul. Jeg henger meg ikke opp i antallet,men det gjør sikkert SVV i en eventuell kontroll.

 

Piggdekk skal være på alle fire hjul hvis du velger piggdekk,og piggdekk er dekk med pigger. Jeg registrerer at du påstår at man kan kjøre med piggdekk uten pigger på en aksel og piggdekk med pigger på en aksel. Da må jeg spør deg,hvis jeg bruker piggdekk uten pigger på alle fire hjul utenom den lovlige perioden så vil jeg få bot fordi jeg kjører på piggdekk? For etter din mening er et piggdekk et piggdekk om det har pigger eller ikke.

 

Må virkelig unnskylde,men dette hører hjemme i argurk nytt!

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et piggdekk uten pigger er lov å bruke på sommerstid ja.. Og du tror SVV henger seg opp i at det skal være tilnærmet likt antall pigger i piggdekkene? Kan du vise til 1 eneste som noen gang har fått mangel fordi det var for få pigger i piggdekkene? Har du aldri hørt om det , og ingen andre heller , så er det kansje ikke noe tema?

Ang agurknytt og annen kritikk fra dere, så biter ikke det på meg da jeg enda er helt sikker i min sak.. Men som sagt så skal jeg konferere svv til uken og høre, da jeg ikke er autist og kan hele kjøretøysforeskriften mm på rams i hodet.. Er svaret da at det er som jeg påstår , skal du få lov til å beklage dine uttalelser om meg og mine kunnskaper ok? Motsatt svar og jeg skal selvsagt krype til korset og beklage.. Såpass til mann må man være..Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvitt jeg vet, er et "piggdekk" bare et vinterdekk med plass/hull til pigger - det blir først "piggdekk" når det har blitt satt inn pigger.

Vet ikke hvordan det er nå for tiden, men "før i tiden" kom de uten pigger eller hull, og man borret hull og satte inn pigger på verksted.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom ihvertfall med ferdig hull så de kunne "pigges" :) Ser noen av billig piggfri dekkene fortsatt har hull til Pigger, men tror ikke de praktiserer Pigging av dekk lengre.

 

På nyttekjøretøy og motorsykker så får du jo pigget dekkene.. Så kan jo verr at de som gjør det, kan ta personbil :)

 

Men et vinterdekk blir ikke til PIGGDEKK før det står PIGG i det nei! Tror det er litt misforståelser ute å går, men vi kan jo bare bli enig om å være Uenig? Det jeg syns er sykt, er at en av de i diskusjonen holder på å utfører PKK/ Eu kontroll. Burde satt seg inn i regler om dekk ihvertfall, da dette er veldig viktig på en bil og kan skille mellom liv og død!

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ta rev i seilene Thomas. Du synes det er sykt at reglene er diskuterbare ? Tror du alle eu kontrollører er en homogen masse? Jeg synes du skal ringe en i svv selv og se om du får et raskt og klart svar på dette vi diskuterer. Det skal jeg banne på at de må lese seg til de også. Eller ring rundt til forskjellige bilverksteder og hør hvordan de praktiserer dette med antall pigger i dekkene. Gjør det før du kalle noe sykt .

Etter min viten så er alle kontrollører av kjøtt og blod , og regler vil tolkes forskjellig så enge det er mennesker innblandet..

 

Og mener du dette handler om liv og død? Husk , skal man følge rsele , så skal dekk ha tilnærmet likt antall pigger i dekkene... Dvs mitt eksempel med 45 bak og 90 foran , vil da pr definisjon være ulovlig og ifølge deg livsfarlig..

Endret av Hifo970
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår