Gå til innhold

er det påbudt med pigger i piggdekkene??

Ranger emnet


740stian

Anbefalte innlegg

Skulle visst hvilket verksted Hifo970 jobber for...

 

Kan ikke alle utenom han slutte å skrive her da? Han mot argumenterer seg selv allikevel, så trenger jo ikke vi andre å gjøre det :P

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei Rsele.. Hvis man har minimalt\tilnærmet ingen pigger på en aksel og ingen på en annen , fikk jeg beskjed om at det var greit. Og man skal ikke telle pigger på kontroll , men hvis det er åpenbare \graverende forskjeller på dekk , er det en 2 er feil. Så jeg tok feil på omtrent alle punkter , men sier bare at det er ikke alt dere har sagt som er riktig heller.. Skjønner?

 

Thomas. Jeg lovte å sjekke ut dette med de som faktisk sitter med det øverste ansvaret , og de ble gjort.. Jeg har ikke argumentert mot eg selv , men heller kommet med en innrømmelse.. Skal dere fortsette å "ta" meg forde , er det bare patetisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Rsele.. Hvis man har minimalt\tilnærmet ingen pigger på en aksel og ingen på en annen , fikk jeg beskjed om at det var greit. Og man skal ikke telle pigger på kontroll , men hvis det er åpenbare \graverende forskjeller på dekk , er det en 2 er feil. Så jeg tok feil på omtrent alle punkter , men sier bare at det er ikke alt dere har sagt som er riktig heller.. Skjønner?

 

Thomas. Jeg lovte å sjekke ut dette med de som faktisk sitter med det øverste ansvaret , og de ble gjort.. Jeg har ikke argumentert mot eg selv , men heller kommet med en innrømmelse.. Skal dere fortsette å "ta" meg forde , er det bare patetisk..

 

Det er du som teller pigger. I lovverket står det at velger du piggdekk skal det være tilnærmet likt antall på alle hjul for biler til og med 3500 kilo. Jeg dritter i antallet,du har ikke lov å ha piggdekk med pigger på en aksling og piggdekk uten pigger på en aksling.

 

Hva er det du har lagt deg flat for? Du sier jo fortsatt at det er lov med piggdekk med pigger på en aksling og piggdekk uten pigger på en aksling. Nå er det plutselig antallet som betyr noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jeg lagt meg flat? Jeg trodde jo at det var lov med fullt sett m pigger på en aksel og piggdekk uten pigger på en annen. Det er feil. Men tilnærmet like utslitte dekk som er såvidt innenfor grensen med feks 5 pigger på en aksel og 0 pigger på en annen er lov.. Det er jo i prinsippet dekk med like dårlige egenskaper så det er lov. Forstår du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må faktisk si meg enig med Rsele for en gangs skyld, også i en dekkdiskusjon. Piggdekk helt uten pigger er ikke lengre ett piggdekk, men et piggfritt dekk. Piggdekk med 2 pigger igen i er fremdeles et piggdekk, et serdeles dårlig piggdekk er det, men like fult et piggdekk.

Man har ikke lov å ha piggdekk framme og piggfrie dekk bak på en personbil.

Derfor ville jeg isåfall nappa ut de 2 piggene for å kjøre med piggfrie dekk på alle 4. de 2 piggene har lite å si på sikkerheten uansett, tenk om du evt låser hjulet i en stilling der ingen av piggene er i bakken?

Det vil forøvrig ikke bli noe bedre uten de 2 piggene heller, men som jeg har sagt mange ganger før så har redusert veigrep ingenting å si sålenge du tilpasser fart og kjøring etter bil og kjøreforhold!

 

Forøvrig vil jeg andbefale Piggfrie vinterdekk om du skal bruke de mer enn en sesong, piggdekk er bare gode når de er nye, etter første sesongen begynner de å bli så nedslitt i piggene at like gamle piggfrie dekk er bedre! (Dette er selverfart, mener å ha lest det i naf blad elns men gidder ikke lete etter det nå...)

 

 

Må legge til for trådstarter sin skyld, at jeg har tidligere EU godkjent biler med sommerdekk i Februar, så om du heller vil det enn å nappe ut piggene så går det bra

OG, om du har sett dårlig etter, og det er minimum 1 pigg i hvert hjul, så har det ingen betydning om det er 2 i hvert forran og 160 i hvert bak...

Endret av Renax

-Passat 90 mod 1,8l [bruksbil]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG, om du har sett dårlig etter, og det er minimum 1 pigg i hvert hjul, så har det ingen betydning om det er 2 i hvert forran og 160 i hvert bak...

 

Vet ikke om jeg mosforstår deg nå , men jeg fikk en bekreftelse om at vesentlig\graverende forskjell på antall pigger for og bak er ulovlig. Det var ikke noe man skulle telle , men hvis det var ÅPENBART så satt man det som mangel. Sommerdekk på vinterføre er dog helt lovlig hvis føret tillater det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piggdekk er piggdekk, piggfritt har en HELT annen gummiblanding å om bakdekka blir utslitt skulle de vel vær lovlig å kjøre med de helt til de er under 3mm selv om de er ingen pigger igjen..

volvo 740 b230f med fk oppsett og 3" eksos + viking ecotrim chip
mercedes 300e-24v

volvo 240 gle 83 delebil(vraket)

opel omega b 95 mod

mccormick d324 traktor

derbi senda xrace 2005 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

piggdekk er piggdekk, piggfritt har en HELT annen gummiblanding å om bakdekka blir utslitt skulle de vel vær lovlig å kjøre med de helt til de er under 3mm selv om de er ingen pigger igjen..

 

Et piggdekk uten pigger er ikke et piggdekk. Hadde så vært tilfelle så kunne du kjørt med pigger på en aksel og uten pigger på en aksel,men det vet vi alle nå ikke er tilfelle,ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir opp jeg, folk som lurer på hva som er sant å ikke.. Kan lese de forrige innleggene mine der jeg siterer fra Vei loven UTEN å fjerne deler av den så Hifo970 har gjort.

 

:hmmmmmmmmm::crazysant:

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et piggdekk uten pigger er ikke et piggdekk. Hadde så vært tilfelle så kunne du kjørt med pigger på en aksel og uten pigger på en aksel,men det vet vi alle nå ikke er tilfelle,ikke sant?

nei, om det er et par pigger igjen men som ikke går ned i veibanen er det er et utslitt piggdekk og ikke sommerdekk eller ka du vil kalle det...

volvo 740 b230f med fk oppsett og 3" eksos + viking ecotrim chip
mercedes 300e-24v

volvo 240 gle 83 delebil(vraket)

opel omega b 95 mod

mccormick d324 traktor

derbi senda xrace 2005 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, om det er et par pigger igjen men som ikke går ned i veibanen er det er et utslitt piggdekk og ikke sommerdekk eller ka du vil kalle det...

 

Et piggdekk som har pigger er et piggdekk. Et piggdekk som ikke lenger har pigger er et piggfritt vinterdekk,fordi det ikke lenger har PIGGER! At du trekker inn sommerdekk vitner om at du ikke har peiling på hva du snakker om. Og for å ha alt helt klart så skal det være tilnærmet likt antall i alle hjul for biler med totalvekt til og med 3500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår