Gå til innhold

Bytte motor på Calibra fra v6 til orginal

Ranger emnet


katot

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har noen spørsmål angående motorbytte på en calibra.

 

Saken er den at vi har hatt ett prosjekt gående med å resturere en 90 2,0l 8v calibra. Vi har alle delene fra denne som for eksempel motor, dynamo, ledningsnett etc.

 

Men med så mye rust som har dukket opp så har vi lagt prosjektet på grus, og kjøpt en calibra 94 med havarert V6 motor.

 

Planen er å få vår 2,0l motor i denne. Mitt spørsmål er da hva som må gjørest.

Har mistanke om at hjernen må byttes samt som ledningsnett skal byttes. Eventuelt hvor mye av ledningsnettet skal byttest?

 

Erfaringer og tips tas i mot med stor takk ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygge om fra 2.5 V6 til 2.0 8V er det du ønsker, V6`n er vel orginal med denne motoren.

 

Siden du har en komplett delebil bør dette være overkommelig.

 

Regner med at du må skifte: Motor, gir og muligens drivaksler, dynamo sitter jo på motor.

Ledningsnett til motor, eksosanlegg, radiator, luftinntak.

 

V6-motoren er sikkert litt tyngre, så du bør skifte fjører foran, bremser er muligens kraftigere, men det er neppe noe problem.

 

Mitt tips, skaff en brukt 2.5 eller 3.0 V6 motor istedet, Calibra med 2.0 8V 115 hk er ikke noe spesielt attraktivt, og veldig vanlig, V6 er litt sjeldnere, og jeg tror(noen får av/be-krefte dette) at 3.0 v6 fra Omega er samme motor med 500ccm og 41 hk mere, og vil kunne passe over i deres 2.5 V6 calibra.

 

Dette er mine tanker, ingen ekspert, men hvem putter frivillig en 2.0 8V i en Calibra med mere motor orginalt?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du KAN ta en mv6 (3.0 v6) motor fra en B omega å hive den nedi, for det er samme motor som det du har, du må bare bytte over delene fra din bil som ikke er lik på omegamotoren, f.eks innsug og motorfester.

Og da har du bare ett problem igjen og det er hjernen, du får ikke brukt 3.0mv6 hjerna fra omega B på grunn av startsperre, i tilfelle så må du flytte over hele ledningsnettet fra en omega b, inn i din calibra.

Så derfor hadde du nok valgt å heller kjøre på 2.5 motorstyring, og da går motoren mye dårligere.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det spesielle valget av motor er på grunn av bilen har egentlig hatt en 2,0 8v motor orginalt. V6'en + 5 bolts understell er ettermontert. Problemet med dette er at det ble aldri godkjent av vegvesenet.

 

Derfor skal 2,0 8v motoren oppi siden vi allerede har alle delene og slipper å kjøpe noe som helst.

 

Og med ledningsnett, hvordan skifter du dette? Er det ledningsnettet i hele bilen eller bare i motorrom? Lodding involvert?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse kan sikkert ikke omprogrammeres, men må ha en spesial-chip?

 

Det er ikke jeg sikker på.. men om 2,5 hjerna chippes så vil det nok hjelpe på en del, har hørt du får tenningsbank om du chipper de motore e der så de varer ikke mer enn 3-4måneder. Men der skal jeg ikke si noe sikkert.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe helt annet, da skjønner jeg litt mere.

 

Jeg vil tro(ingen ekspert på disse bilene), at du slipper unna med å skifte kun ledningsnett i motorrom og bittelitt inn i kupè(tilkobling til ECU, oppkobling mot resten og relèer/sikringsboks), neppe noe stort lodding nødvendig.

 

Forbehold om hvor grundig den er bygget om, det finnes mange "smarte" sjeler rundt om.

 

Kan jo være noen forskjeller på drivaksler/spindler også siden det er 5-bolt på 2.5.

 

Er det helt umulig å få godkjent, Opel pleier å ha god tilgeng på ombyggingspapirer?

 

Forhåpentligvis kommer det noen som har mere viten om Calibra/vectra, men du kan jo følge motorens ledningsnett inn i bilen og se etter skjøter og koblingspunkter.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til det spesielle valget av motor er på grunn av bilen har egentlig hatt en 2,0 8v motor orginalt. V6'en + 5 bolts understell er ettermontert. Problemet med dette er at det ble aldri godkjent av vegvesenet.

 

Derfor skal 2,0 8ev motoren oppi siden vi allerede har alle delene og slipper å kjøpe noe som hetlst.

 

Og med ledningsnett, hvordan skifter du dette? Er det ledningsnettet i hele bilen eller bare i motorrom? Lodding involvert?

Takk!

 

Motorledningsnettet følger med motoren. Du må enten lodde å kose deg, eller bytte hele ledningsnettet. det spørs hva de som koblet v6 motoren har gjort før deg.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår