Gå til innhold

Kjøper vil heve mopedkjøp pga mulig motorhavari

Ranger emnet


katot

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Regner med at jeg kan poste denne her angående en solgt moped, da nesten det samme vil gjelde for bil også.

 

Solgte for en drøy uke siden min 50cc moped til fordel for bil. Denne var en 2011 modell, ikke trimmet og ikke tuklet med mer en nødvendig. Kjøper kom for å se på den og bestemte seg etter litt over enn time at han skulle ha den. Jeg fikk pengende i handa, han skrev under på del 2 i vognkort og vi anslo handelen som avsluttet. Jeg ga beskjed at jeg ga ingen garanti, og la ikke skjul på noen feil ettersom det ikke var noen og jeg hadde kjørt 1 år helt uten problemer.

 

Nå en uke senere så ringer kjøperen opp, og forteller at hans 100km tur hjem gikk fint, men at den hadde nylig brått fått en kvass lyd i motoren for deretter å stoppe for så å ikke starte igjen.

 

Han vil dermed heve kjøpet, jeg sier at handelen er avsluttet og hva som skjer etter kjøpet ikke er mitt problem. Råder han også å reise til ett verksted å få den diagnosert.

 

En time etterpå ringer hans arbeidsgiver opp (Ja, tydeligvis er noen veldig sterkt knyttet). Han forteller meg at det er mitt ansvar å betale eventuele omkostninger som følger av dette besøket på verkstedet.

 

Hvilke muligheter har jeg?

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke tatt det så seriøst.

For det du vet kan mopeden ha fått full trim i mellomtiden, eller vedkommende som har kjøpt den glemt totaktsolje, satt på ei vill trimpotte eller fjernet plomberinger uten å dyse om forgasseren.

Du kan jo gi beskjed om at mopeden kan leveres tilbake, i samme tilstand som den ble hentet dvs. i orden og med samme km.stand som ved salg.

 

Send en mail(pga. dokumentasjon på sendt og levert) til kjøper, der du opplyser om at mopeden har gått uproblematisk i ditt eie, fått vedlikeholdet sitt og hadde ingen feil og mangler ved salg som du har hatt kjennskap til.

Skrive at det er beklagelig at han har fått problemer med den, men det er ikke noe du kan ha noe ansvar på siden han tross alt har kjørt ett godt stykke med den, og du kan ikke se at det kan ha noe med deg at den har havarert, den kan ha blitt kjørt uten totakstsolje, blitt trimmet eller ihjelkjørt etter kjøp.

Du kan ikke se verken å ha ansvar eller plikt for dette, og verksted og reparasjonskostnader må han nok stå for selv.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig. Ble fortalt at det var han som hadde loven på sin side, så ble ganske skeptisk når arbeidsgiveren ringte.

 

Har nettopp vært i en konflikt med en bilselger også på en bil kjøpt 4 januar om betaling av årsavgift (som sto var inkludert i kontrakten). Denne regninga fikk jeg av selgeren i posten, så jeg sendte den fint tilbake med et brev der jeg henviste på en fin måte at i kontrakten var det huket av for "årsavgift for inneværende år betalt".

 

Kanskje jeg er litt pirkete å vanskelig når det gjelder handel, men hva skal en kar som nettopp har fylt 18 år gjøre? Har ikke råd til å betale alt slags unødvendige tulleting med penger jeg ikke har :)

 

Så bare for å forsikre meg; han har ikke noen sak i dette tilfellet? Som Einar sier, så var planen å sende en "hyggelig" mail der jeg forklarte situasjonen..

 

Takker så mye igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøperen ringte opp igjen i dag. Det var stempelet som hadde vært gåent. Greit nok det tenkte jeg, før han forsatte.

 

Han hadde fått to kompiser til å gjøre jobben mye billigere enn verkstedet, slik at de skiftet stempel for han. Han mente de visste hva de gjorde å mente at de var like gode som et verksted. Dette de hadde gjort hadde fungert i starten, men tydeligvis hadde arbeidet ikke vært grundig nok. Ja, nå hadde både sylinderen og det nye stempelet tatt kveld. Han spør meg igjen (med antydning til litt sipping i stemmen) "Hvem skal betale dette?".

 

Da jeg hørte dette ble jeg rett og slett fornærmet og ga tydelig beskjed om at handelen ble avsluttet da jeg fikk pengene. Den fungerte helt hundre i mitt eierskap og jeg tar ingen ansvar for hva som skjer når han åpner motoren utenfor autoriserte verksted.

 

Mopeden var inne på verksted en gang mens jeg hadde den. Da ble det justert ventiler og skiftet diverse pakninger. I og med at det var brukt flytende pakning så mente jo han selvfølgelig at det var jeg som hadde skiftet til trimdeler i den. (Har aldri skiftet noe mer en tennplugger og olje)

 

Videre ble jeg fortalt at han kunne ta med hans to kompiser å komme på døra hos meg å snakke skikkelig.

 

Noen som har noen tanker om dette? Han ringer i ett sett å gir seg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, så ville jeg nok tolket dette som en trussel, mest sannsynlig totalt ufarlig, men slik skal man da ikke skulle holde på.

 

Kontakt Politiet og spør om de kan ta en telefon til vedkommende, de har hatt opp motoren, de får ha baller nok til å ha ansvaret for det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeld han for telefon terror :)

 

Men ærlig talt, hvis han har åpnet motoren er jo ikke det ditt problem, da kan han bare drite i å få det dekket av deg.

Ta det helt med ro, du har retten på din side :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ingen av dere har mishandla motoren skikkelig, så bør vel dette være en reklamasjonssak. En motor skal vare lengre enn 1 år. Dog så er det viktig at han står på sitt og sier ordentlig ifra. Skulle de nekte for at det er en reklamasjonssak så må de også begrunne det med at en av dere har ødelagt den..

 

Edit: Leste den siste posten nå, og du kan jo si at kjøper kan takke seg selv for å få disse kompisene til å hjelpe ham. Nå kommer han vel ikke så langt med no reklamasjonsak akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Før fristen for årsavgiften gikk ut så ringte jeg tollvesenet for å forhøre meg om status på denne innbetalinga. Til all min glede så var den altså betalt av bilselger nå :)

 

Når det gjelder mopeden, så har min mor ei venninne som har ei søster som tilfeldigvis min kjære mopedkjøper bor hos. Mopeden har ikke hatt noen problem, arbeidsgiver var fake og det hele var et forsøk for å presse meg for penger. Kjøperen har også nullstilt speedometeret. Han ringer nå og da, men alle telefonene fra han blir ignorert. Utrolig hva slags folk en møter på.

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår