Gå til innhold

Girkasse, 1. til 2. gir

Ranger emnet


Sverre760

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt ulven i halvannen uke nå, må jeg si at dette er en bil jeg kommer til å bli veldig glad i.

Ett par små nedturer er det ofte når en får ny bil dog. Det som plager meg mest er girskifte fra 1. til 2. Dette er langt ifra smooth. Av og til hørest det nesten ut som jeg har glemt å benytte clutchen.

Søkte litt rundt på webben å forsto at det var muligheter for utbedring.

Noen erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hra dårlig erfaring med de nye girkasseoljene til VW, jeg måtte over på gammeldags god olje for å unngå skraping på min gamle Transporter, men dette er jo ny bil, så her må importør/forhandler komme opp med en fullverdig løsning. Og uansett reparasjonsmetode, må du forbeholde deg retten til å komme tilbake til saken utover normal garantiperiode. Her kommer kjøpsloven inn da du reklamerer på et tidlig tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en misstanke om at girskrapingen oppstår ved kaldstart. Altså når oljetemperaturen er lav. Jeg skal følge med på dette gjennom helgen og se om det er ett mønster ved varm kontra kald olje. Blir en tur til Møller over helgen.

 

Min gjør det når den er kald. Går over så fort den er varm. Når det var nede i 20 blå i vinter så gira jeg rett fra første til tredje....

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa skal være sånn. Dette er ei sinnsykt sterk kasse som har "dårlige" syncroringer på 1./2. gir for at den skal tåle mer med tungt lass og lavserie.

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På komponenter som masseproduseres vil det alltid være en hvis feilprosent..

Jeg har vært på Amarok kurs og sett hvordan kassa ser ut innvendig, detta er grove saker sammenlignet med kassene til personbiler..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut at de bruker "dårlige" synkronringer på 1. og 2. gir for at den skal tåle mer. Har aldri sett en Amarok-girkasse innvendig, men i mitt hode rimer det ikke da synkronringene ikke har noe med hvor mye drev/tannhjul tåler, hvertfall ikke på en normal girkasse.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt kjenner jeg ikke til Amarok-kassene, men skrapelyd ved giring er som regel synonymt med slitte synkronringer. Når oljen din er kald kan det være at den er for tykk til at sync-ringene klarer å bryte oljefilmen (synkronisere). Dette ville normalt ha medført at den er tung å få i gir, men gir skrapelyd på din.

Siden dette blir synsing bør jeg gjerne overlate dette til TL3518 som kjenner girkassen ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Etter å ha kjørt ulven i halvannen uke nå, må jeg si at dette er en bil jeg kommer til å bli veldig glad i.

Ett par små nedturer er det ofte når en får ny bil dog. Det som plager meg mest er girskifte fra 1. til 2. Dette er langt ifra smooth. Av og til hørest det nesten ut som jeg har glemt å benytte clutchen.

Søkte litt rundt på webben å forsto at det var muligheter for utbedring.

Noen erfaringer ?

 

Har akkurat kjøpt en 2011 modell og tok dette opp med selger etter prøvekjøring. Han fortalte at de var slik og skulle være slik i følge Møller. Da de fikk inn sin første Amarok hadde de tatt opp girkassen fordi de mente det måtte være noe feil. Men det er ganske enkelt slik de er. Er enig i at det virker rart siden det bare er fra 1. til 2. det er sånn. Både resten av girene og fra 2. Til 1. er det smooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår