Gå til innhold

Montering av anlegg/ledninger/høytalere/forsterker

Ranger emnet


kozter

Anbefalte innlegg

Hei, var idag å kjøpte fullt anlegg til ventoen som jeg har hatt i snart et halvt år nå.. men har lite peil på hvordan man skal koble dette. Har vært med å hjulpet noen kompiser før, men var mest de som skjønte hva vi faktisk holdt på med.

 

Var allerede 2 høytalere både i dørene fremme og 2 i dashbordet som virket helt greit, men er for lite trøkk i det.

 

Har kjøpt ny pioneer spiller : http://strommen-bilradio.no/product_info.php?cPath=46_174&products_id=1895 som nå er koblet til

 

4kanals Forsterker: http://strommen-bilradio.no/product_info.php?cPath=49_114&products_id=1877

 

Bass: Clarion 12

 

Masse kabler

 

Høytalere for å ha i hattehylla: http://strommen-bilradio.no/product_info.php?products_id=1951 (Skal få skåret ut 2 hull om ei uke) (får se om jeg kanskje ikke bytter disse ut etterhvert)

 

De nye høytalerne blir også pioneer, siden de etter min mening har helt sinnsyk rå lyd i seg.

 

 

Det jeg har tenkt så langt: blir å montere forsterkern i midten under hattehylla/eller på baksiden av setet i midten, også blir bassen i bagasjerommet. Når hullene er ferdig skåret blir 6x9 høytalerne å stå der, også er det bare å koble til de nye høytalerne som kommer.

 

-Blir å ta skjæringen og høytalerne samtidig

 

Men så er det koblinga....? Man skal ta kabel fra batteriet som man skal skru fast, dra inn ledninga så det kommer under rattet, dra gjennom bilen. Men så er det store spørsmålet: hvordan skal man koble til forsterkern? hvor skal ledningene gå? hørte om noe sikringsgreier. Hvordan er det med jording? Spurte om jeg hadde alt av ledninger jeg trengte for å montere dette, så har alt av utstyr, er bare hvordan man gjør det..???

post-68861-13804853881095_thumb.jpg

post-68861-1380485388119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss-ledning fra batteriet må ha innmontert sikring rett ved batteripolen. Ledningen trekker du inn i bilen på et egnet sted, gjennom torpedoveggen altså, og skjuler den under terskellist e.l. bakover til bagasjerommet. Der skal ledningen inn på pluss-klemmen på forsterkeren. Minus til forsterker henter du i bagasjerommet, mange bruker festet til en sikkerhetssele, legger en god jordledning med kabelsko under mutteren. For å slå av og på forsterkeren bruker du remote-kabel fra spilleren (antenna remote fra spiller), er ofte en ekstra ledning på phono-kablene som kan brukes til dette formålet. Phonokabel mellom spiller og forsterker kan med fordel ligge på motsatt side av bilen i forhold til pluss-kabelen (støy).

I forumdelen bilstereo finner du masse tråder om akkurat dette :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår