Gå til innhold

En gang for alle:Toll på bildeler?

Ranger emnet


Golfy

Anbefalte innlegg

Har sett litt rundt og mange mener det ikke er toll på bildeler.Hvis jeg bestiller splitter nytt senkesett fra Tyskland,må jeg bare betale norsk moms?Ikke tollavgift?Blir det billigere og sende til et postkontor i Sverige og hente det selv der?

 

Så, er det toll på bildeler?

1998 Opel Omega 2,5 V6

1988 Volvo 740-Solgt

1987 Volkswagen Golf-Solgt

 

Fartsgrenser er veiledende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE toll på bildeler. Kun moms. Det var ihertfall den beskjeden jeg fikk fra toll-stasjonen på svinesund.

 

Ring opplysninga og be om nr til nærmeste toll-stasjon, og spør de om hvordan reglene er, så får du vite det helt sikkert, i stedet for å få en masse "tror og mener og sannsynligvis" - svar fra folk som faktisk ikke vet helt sikkert.

 

M.v.h

Kenneth

 

 

P.S Hvis du ringer dit, kan du ikke legge inn svaret du fikk, inn på denne tråden da? Så får alle høre hva reglene er?

:)

-91 Toyota Celica 2.0 Gti

 

x -89 toyota carina 2.0 Gli

x -87 toyota carina 1.8 Dx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

DET ER IKKE TOLL PÅ BILDELER.

 

Eneste avgifta som er, er de 160kronene posten skal ha for å fortolle varene hvis du ikke gjør det selv.

 

Men det er viktig du ber firmaet du bestiller delene fra om å trekke fra sitt lands moms før de trekker penger fra kortet ditt.

 

Posten har vel også senket de satsene.

Fikk et brev her, men husker ikke helt den nye satsen. ca 70kr?

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildeler, fjernsyn, sykler, kjøleskap og frysere kan innføres som reisegods.......

 

---------------------------

Bildeler, fjernsyn, sykler, kjøleskap, frysere: - Bestemmelsen oppheves, følger nå verdigrensene

 

Verdigrensene

FØR: Kr. 2 000 (under 24 timer), Kr. 5 000 (minst 24 timer)

 

NÅ: Kr. 3 000 (under 24 timer). Kr. 6 000 (minst 24 timer)

 

Nye regler for toll- og avgiftsfritt reisegods fra 10. januar 2003

----------------------------

 

Se oxo: Grensen for toll- og avgiftsfritak ved innførsel av gaver fra utlandet

 

 

;) ;)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis det blir då når du skal bestille frå Tyskland/USA da?

Du gir beskjed om at dei ikkje skal ha den lokale momsen.

Så når det blir tolla inn til landet, så betalar du norsk moms?

 

Det er alt som skal til?

 

Er det nokon som har erfaring med korleis utenlandske firmaer reagerer når du ber dei ikkje ta med momsen på regninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri måttet betale toll for mine bildeler fra USA og England... Dette skal ikke tollegges etter et reglement tror jeg..

 

MEN... Man blir jo fortsatt ofte trukket 24% av pris inkl. frakt når man kjøper fra et selskap, og der ligger nøkkelen i å få avsender til å markere sendingen som "GIFT" og gjerne ikke pakke pakken full av company stickers osv...

 

Ting må make sense liksom..

 

Men toll skal du ikke trenge å bekymre deg for!

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by S-2000

Jeg har aldri måttet betale toll for mine bildeler fra USA og England... Dette skal ikke tollegges etter et reglement tror jeg..

 

MEN... Man blir jo fortsatt ofte trukket 24% av pris inkl. frakt når man kjøper fra et selskap, og der ligger nøkkelen i å få avsender til å markere sendingen som "GIFT" og gjerne ikke pakke pakken full av company stickers osv...

 

Ting må make sense liksom..

 

Men toll skal du ikke trenge å bekymre deg for!

 

Trukket?

 

Som i at du f.eks såg ein pris på nettet. 800kr for ei lykt.

+200kr i frakt.

 

Så vil du kun betale 760kr for lykta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kaksa

Korleis det blir då når du skal bestille frå Tyskland/USA da?

Du gir beskjed om at dei ikkje skal ha den lokale momsen.

Så når det blir tolla inn til landet, så betalar du norsk moms?

 

Det er alt som skal til?

 

Er det nokon som har erfaring med korleis utenlandske firmaer reagerer når du ber dei ikkje ta med momsen på regninga?

 

California i USA f.eks er vel de eneste som har salgsavgift på 9% eller noe...

De fleste (seriøse) som selger internasjonalt kan dette og trekker ifra mva. hvis de har det på sine varer fra før da....

 

Så, som jeg også har sagt i en annen tråd her, må du huske at du betaler 24% mva på VAREN + FRAKT.

 

Lykt: 600,-

Frakt: 250,-

---------------

850,- x 24%

========

1.054,-

derav 204,- mva.

 

 

Så kan du fortolle varen på forhånd over internett for 75,- (som er nytt fra i år, tror jeg) på varer under 1000,-

 

Lønner seg jo om du vil spare en hundrelapp ;)

 

Varer verdi 200,- eller mindre er avgiftsfritt.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 years later...

En eldre tråd, men jeg velger å oppdatere denne da denne tråden kommer opp som et at topptrådene ved å google toll på bildeler.

Dette er det som er gjeldende pr Sept. 2017.

https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Ikke toll på bildeler.

Mva må betales + et fortollningsgebyr til befrakter.

Husk å påse at Mva / Vat er trukket fra før en betaler til selger.

Jeg ser alt for ofte på ebay at selger ikke selger / sender varer til norge. Kan dette være en av årsakene tro, at det blir for mye styr med mva forhold i tillegg til reklamasjoner/feilbestillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår