Gå til innhold

Bygge bc bil, diverse spørsmål

Ranger emnet


sind-mag

Anbefalte innlegg

Kommer med en del spørsmål her, noen av de er sikkert ganske dumme men har ikke fått tydet bilsportboka helt sånn at jeg er sikker på at det er lov.. Skal kjøre senior.. Har ikke begynt å bygge enda men må få startet snart.

 

Sele: har 2 seler , en 4 punkt og en 6 punkt, vilken er "best" å bruke, begge er vel lovlig for min del? Fordeler bakdeler?

 

Burpolstring: ser det er flere som anbefaler biltemas rørisolasjon, men er det noen som kan bekrefte at den ikke brenner? Ok å feste denne med strips? Det er ikke fia polstringen jeg tenker på.

 

Plassering av hovedbøyle: noen som kan si hvor den skal stå, dette skal inn i en 4 dørs sedan, og jeg antar at ryggen på stolen kommer bak B stolpen da jeg er ganske lang. Eller er det best å sette inn stol der jeg vil ha den å plassere hovedbøyle etterpå? evt hvor langt fra seterygg?

 

Brannvegg: skal ha brannvegg i den, kan jeg da ha batteri festet baki uten å ha det i batterikasse? Spyleren tenkte jeg å at skulle være baki, må denne ha noen form for ventil slik at det ikke kan renne ut inni bilen med et evt rundvelt? Må spylerslangen gå i rør eller kan den gå i slange igjennom kupe`n.

 

Bensintank: får ikke tak i injektiontank til bilen min, og skal ha injektion motor i den, kan jeg da feste tanken som er til bilen den stammer fra under bilen i ca samme fester? (under bilen). viss ikke, er det noen som har tips på hvordan det kan løses med båttank el lign sammen med bensinpumpe? (skvalpekammer etc)

 

Er det lov med noe som helst av forsterkninger i karroseri, sånn som rundt radiator, innerskjærmer bagrom etc? Vet at det er lov i hjulbuene.

 

Hvordan kobles en hovedstrømbryter slik at bilen stopper når den utløses, ikke på minusen antar jeg?

 

Bilen det gjelder (om det har no betydning) er en ford granada mk1 4 dørs sedan, donorbil med motor etc er en ford sierra 2,9. Grunn: jeg har alt stående og masse deler :-)

 

Så jeg håper det er noen som kan svare på disse spørsmålene, og det kommer sikkert flere når jeg får satt i gang :)

Endret av sind-mag
Noe skjedde med tastaturet..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seler: 6 Punkt seler er det beste, rett og slett fordi du sitter bedre fast i stolen. Trenger vel egentlig ikke si dette, men husk for all del å stramme til de to selene som kommer opp forbi skrittet ordentlig, da du kan få deg en ubehagelig overaskelse om du får en bråstopp!

 

Burpolstring: Bruker selv biltema polstring, kan ikke med sikkerhet si at den ikke brenner, men vet at det skal litt til før den tar fyr. FIA Polstring må brukers der førerens hode/hjelm kan komme i kontakt med buret. Går helt fint å feste med strips, gaffateip fungere også bra.

 

Hovedbøyle: Er meget lurt at du først setter inn stolen, også finner ut hvor hovedbøylen skal sitte, dette gjorde jeg selv. For ellers kan du få en overaskelse når du setter deg inn i bilen og kjenner at hovedbøylen presser mot bakhodet, eller at du sitter og skaller i den med hjelmen under løp. Reglene sier at hovedbøylen skal sitte umiddelbart rett bak stol. Men en klaring på 10-20 cm er helt ok.

 

Brannvegg: Har du brannvegg som skiller cupe/bagasjerom, trenger ikke batteri/båttank sitte i væsketette kasser. Vil ikke tro at spylertanken trenger noen form for ventil da den ikke inneholder brannfarlig væske. Men akkurat der er jeg ikke helt sikker.

 

Forsterkning av kaross: Det som er lov, er 8 mm runstål i hjulbuene, og tårnstag, men det er jo egentlig ikke noe form for forsterkning, men i boken omtales tårnstag som forsterkning.

 

Hovedstrømbryter: Jeg har koblet hovedstrømbryteren på + ledningen fra batteriet. Da kutter den all strøm når den er avslått.

 

Dette var det jeg hadde av informasjon. Her finner du teknisk reglement til bilcross: http://bilsport.no/uploads/313_teknisk_reglement-_2012_nett.pdf

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skal vi se, om jeg skulle bygd en bcbil med innsprøytningsmotor ville jeg kappet et oljefat, sveist det inn baki bilen, sveist ramme inni der igjen for å feste tanken, mens bensinpumpa ville jeg latt sitte under bilen, da jeg ikke har lyst til å ha ei pumpe som pumper ut bensin med 0.7-1.2 bar inni bilen :)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, om jeg skulle bygd en bcbil med innsprøytningsmotor ville jeg kappet et oljefat, sveist det inn baki bilen, sveist ramme inni der igjen for å feste tanken, mens bensinpumpa ville jeg latt sitte under bilen, da jeg ikke har lyst til å ha ei pumpe som pumper ut bensin med 0.7-1.2 bar inni bilen :)

 

Har ikke vært inne her på en stund, men det forigge du skrev ga meg svar på det jeg lurte på :) Har funnet ut jeg skal bruke båt tank fra biltema, men er litt usikker på hvordan jeg ska ha tilkoblinger for ut/inn på tanken. Orginaltanker til injektion har jo skvalpekammer, dårlig med det i biltematanken :) . men antar det går greit å bare lage en tilkobling av rørdeler i bunnen av tanken, å passe på at den er høvelig full når den skal brukes slik at pumpa ikke går "tom" i svinger. (setter pumpa under bilen)

 

En pumpe som er beregnet for montering invendig i tank , kan den monteres på utsiden av tanken eller vill den gå i stykker med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her pleier vi å gjøre på biler med innsprut. Kjøper pumpe fra biltema, funker fint :)

 

 

http://i624.photobucket.com/albums/tt322/Nystuen92/DSC00868.jpg[/

 

 

Også lager jeg til plater som skrues fast der man kan se ned til pumpa.

Det der så greit ut, vill å ha det sånn :)

 

Returen dere kjører inn i slangen på toppen av tanken eller er det rett til pumpa?

 

Hvilken pumpe fra biltema bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar returen inn på toppen.

 

Det spørs jo hvilken bil du har. For det er stor forskjell på hvor mye trykk innsprut skal ha.

 

Jeg kjører Golf GTI med K-jetronic, og da har jeg pleid å kjøpt pumpe til Volvo 240 Turbo. For Golfen skal ha 6 bar trykk :)

 

 

Hvordan løser du det med uttak til pumpa da? bare setter inn nippel fra undersiden av tanken?

Skal på en 2,9 liter ford, tror det er 5 bar på denne, men det er vel heller liter pr minutt som betyr noe på denne hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, setter det under tanken, også setter vi på størst mulig nippel, så så mye bensin som mulig skal komme inn til pumpa, for vis den går tørr så brenner den opp (har skjedd meg).

 

Du kan jo kjøpe 240 Turbo pumpe, også setter du på en bensintrykkregulator, så du kan få akkurat det trykket du vil ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hvor du plasserer pumpen kommer helt an på om du har en sugepumpe eller trykk/mate-pumpe. På min bcbil har vi 1.8 bunndel og 1.6 pumpe siden vi ikke hadde noen annen pumpe, dette holdt rett og slett ikke og vi kjøpte ei sugepumpe på biltema som vi plasserte i motorrommet. Likevel kutter bilen enkelte gang, så må kanskje til med ei større pumpe.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår