Gå til innhold

"Hakker" når jeg bremser

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjører nå en Volvo 440 og det har oppstått følgende feil. Når jeg bremser så begynner det å hakke, samme følelse som når ABS-bremsen slår seg på. En annen måte jeg kan uttrykke det på er slik: forestill dere et tannhjul som går rundt med høy hastighet og man setter inn en pinne for å stoppe tannhjulet. Sånn føles det når jeg bremser. I tillegg kjennes det veldig godt foran under bilen.

 

Noe annet jeg har merket er at når jeg slipper gassen mister bilen fart, mye fortere enn før. Føles som den bremser sakte ned av seg selv.

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få sjekket om du har en kaliper som er slitt eller som henger på bremsene! Slipper du rattet går bilen rett fram da eller? Har du byttet klossene osv på bilen i det siste? Vist det har du smurt dem da?

 

MEn sjekk om bremsene henger på er det som virker som har skjedd her er at en kaliper henger på.

Får ta en titt på alt du har sagt, og kommer tilbake med mer info litt seinere.

Klossene eller skivene er ikke byttet i det siste, siden det ikke har vært behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ABS kan den ene sensoren være kødden. (hvis du kjenner det i pedalen)

Ellers så er skjeve bremseskive en mulighet, hvis du kjenner det vugger/rister i bilen under bremsing, jo høyere fart jo mer risting.

 

Det med at bilen mister fart fortere enn før er nok at en av kalipperene dine henger.

Gjekk opp ett og ett hjul og snurr det rundt så kjenner du fort hvis noe henger.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre det idag, takk for tipset Jesper.

 

Prøvde ellers å finne litt mer ut idag, pga felgene får jeg ikke visuell informasjon. Men kjørte på en rett strekning og prøvde å bremse uten å holde rattet, både med forskjellig fart og trykk på bremsingen, bilen kjørte rett fram.

 

Men hvis det er kalipperne som henger, er det noe jeg kan ordne selv, kreves det mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av begge fronthjulene idag for å ta en titt. Virket ikke som det var noe unormalt. Kanskje smøring vil hjelpe. Prøvde manuelt å vri på både hjul og skivene. Det var noe motstand i en liten del av skiven. Men slik jeg så det utifra det jeg så er nok smøring nødvendig. Hvordan smører man egentlig? På skivene eller klossene? Hva slags "smør"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Høres ut som bremsene henger på, som følge av det har du sannsyneligvis fått kast i skivene. sjekk calippere å bytt skiver og klosser (HUSK: gjør navet/anleggsflata til skiva sjikkelig rein føre montering, blir ikke dette gjort og du har mye rust på navet vil ristinga fortsette, dette glemmer/slurver de fleste med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forsvarlig å kjøre bilen et par dager? Dette kan vel ikke føre til at bremsene slutter å funke?

 

Jeg tror du har skjeve bremseskiver. Bilen trenger ikke å bremse skjevt selv om skivene er skjeve. Øker ristinga ved høy fart og bremsing kontra lav fart?

 

Så lenge du ikke vet hva som er årsaken til ristingen anbefaler jeg deg å la bilen stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen rister ikke, uansett fart. Men når jeg begynner å bremse så begynner det å hakke, jeg kan kjenne det i foten , akkurat som når ABSen slår inn. Dette skjer ikke når farten er lavere enn 30km/t. Men når det er høyere fart, bilen bremser som vanlig, men det hakker og jeg kan kjenne at det kommer fra et eller annet sted foran på bilen.

 

Skal spise nå så tester jeg det med ABS sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår