Gå til innhold

Bytting av hjullager problem!!

Ranger emnet


300benz

Anbefalte innlegg

Heisann. Fekk et lite problem med golfen at hjulet bak låste seg på em golf 3 95 modell uten trommel med ABS . Det viste seg og være hjullageret. etter 2 dager har eg fått nye hjulager fra bildeler.no, og klar til og sette i nye. Tatt vekk calipper,feste til calipper, splinten og mutteren på navet.. Og tenkte at eg var klar til og få av skiva fra navet.. Men det sitter bom fast, har prøvd og denge litt med ein gummihammer , men får det faen ikkje ut. Noke eg har glømt? tips til og få det av uten noke spesialverktøy? HASTER!!

Merdedes-Benz E200 / solgt

Mercedes-Benz E230 /solgt

Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil

Vw Golf 3 / In action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nok om det har gått galt med spindelen der også om det er brent fast. Er ikke så mye annet å gjøre enn å finne slegga, selv om du muligens ødelegger skiva og slår på kast i den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke egentlig å ta av skiva fra navet, men du trenger å ta av navet av spindelen, gjerne med skiva på.

Når du har tatt av muttera kan du gjerne skru på et hjul igjen så får du bedre takt til å dra av navet.

 

Problemet i ditt tilfelle er at hjulet låste seg, noe som tyder på at lageret har gått varmt og skjært seg.

Det ytre lageret kan du kanskje pirke ut, men da er det muligens det indre lageret som sitter dønn fast.

Da må du bruke alvorlig mye kraft. Allikevel kan lagerbanen sitte "sveist fast" til spindelen og du kan trenge en avtrekker, eller i verste fall bytte spindelen (akslingen).

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren og altså ! Tror du det hjelper noe med varme eller smøremidler? Skal prøve med slegge og en trekloss(for og unngå og skade skiva) og prøve og banke ut! Ytterlageret er ikke mulig og pirke ut , ser nesten heilt ut. Men tror innerlageret har skjært seg. vil helst unngå og ødlegge noe. men takker for svar , skal prøve og slå litt med makt!

Merdedes-Benz E200 / solgt

Mercedes-Benz E230 /solgt

Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil

Vw Golf 3 / In action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke egentlig å ta av skiva fra navet, men du trenger å ta av navet av spindelen, gjerne med skiva på.

Når du har tatt av muttera kan du gjerne skru på et hjul igjen så får du bedre takt til å dra av navet.

--

 

På Golf III fwd står lageret i skiva akk som på en med trommelbremser, så om vår unge man ikke har syncro så må han av med skiva.

Endret av Golf 3 GTD Special

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bytta hjullager 3 ganger på 2 år bak:P anbefaler å bytte spindel også når du er i gang hvis du kjører med store felger, slites fort har jeg erfart:)

 

Kjørt i noen år med 9x18 bak og 215/35 uten å måtte byttet noen hjulager, sikker på at dere strammer dette riktig? ikke for lite og ikke for mye?

 

Om ikke spindelen er skadet ser jeg ikke behovet for å bytte denne. Er jo "bakdelen" på lageret som ligger inntil spindelen, selve lagere går jo rundt i lagerbanen som ligger intill spindelen.

Endret av Golf 3 GTD Special

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går an å dreie hjulet rundt så er det vel ikke helt håpløst.

Om det går så treigt at du ikke klarer det for hånd, kan du kanskje sette på ytre lager igjen med noen mm slack,

og så kjøre bilen noen meter frem og tilbake til det løsner.

 

Med makt, eller en passende avtrekker, kan du trolig klare å dra av skive/nav.

Den indre banene som sitter på spindelen samt simringen innerst vil muligens bli sittende igjen på spindelen, og lagerbanen må trekkes av med en avtrekker, og kanskje litt varmehjelp.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk alt ut med en passande ters og litt varme og makt :) hehe, spindelen ser grei ut. Ikkje noke antydling til varmgang på spindelen ( fargeforskjell) Men det var ytterlageret som har blitt ødelagt..er litt småhakk der innerlageret skal sitte, men det har vel ingen betydning siden lageret ikkje skal beveges. Bare og låse det av med skikkelig lagerlåsing locktite. :) og håper på at det går bra.. Noken som har en viss peiling på kor sterkt eg skal teite mutteren som skal på spindelen ? skal vel være et lite glis regna eg med..

Merdedes-Benz E200 / solgt

Mercedes-Benz E230 /solgt

Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil

Vw Golf 3 / In action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skiftet alle lagerbaner, satt inn lager med lagerfett, og satt sammen,

 

så setter du på muttera og drar den til litt. Så løsner du den igjen til hjulet svinger lett rundt.

Du skal kunne bevege skiva under muttera med en skrutrekker uten å bruke (mye) kraft.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha skiftet alle lagerbaner, satt inn lager med lagerfett, og satt sammen,

 

så setter du på muttera og drar den til litt. Så løsner du den igjen til hjulet svinger lett rundt.

Du skal kunne bevege skiva under muttera med en skrutrekker uten å bruke (mye) kraft.

 

--

 

 

Detta gjør jeg ALTID og det blir altid perfekt, har bytta sikkert 100 lager på golf/polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei , den lille skiva som står bak mutteren ja. Såg der va komt litt skade på den , har det noe og si ?. Det eg har blitt informert om er at eg teiter mutteren passe hardt, og så drar eg den tilbake litt og bare legge handa mi på den til skralla stoppa. Då skal det vær passelig nok teita. Og at eg eventuelt tar på eit ekstrahjul og sjekker om der er slark, deretter teita til det akkurat ikkje er nok slark. Er det noe gunstig? skal prøve din metode jeg bwana :)

Merdedes-Benz E200 / solgt

Mercedes-Benz E230 /solgt

Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil

Vw Golf 3 / In action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg smetta inn alle delane med litt locktite fastsetter for og sette fast hjullagera på innerringen. eg teita mutteren akkurat til eg gredde og lirke på skiva bak mutteren. So no gjenstår det bare balle seg ned bukken og ta seg en prøvetur for og sjå om nave blir varmt:) Takker for all hjelp hittil !:D:checkflag:

Merdedes-Benz E200 / solgt

Mercedes-Benz E230 /solgt

Peugeot 406 2.0 HDI / skulebil

Vw Golf 3 / In action

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår