Gå til innhold

Ny dynamo, og nå strømproblemer !

Ranger emnet


Alfive

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hadde litt problemer med vår kjære skolebil "Hulken" - grønn, 72 modell 144.

Vi sendte den tilslutt til verksted ettersom motivasjonen for å bytte dynamo ikke var på sitt beste, dette ble gjort.

Men... per dags dato lader dynamoen, men når vi stopper bilen lyser enda lampen for bremselyset(det er defekt bremselys!:)

Dvs, bilen tappes for strøm der den står og så vidt meg bekjent starter ikke disse dersom det ikke er litt futt på batteriet til å få igang magnetiseringen i dynamoen(?)

 

Noen som har vært borttatt dette eller kan ha noen teorier?

 

Vedlagt er bilder tatt fra gammel og ny oppkobling, noe som virker likt, med untak av en svart kabel som jeg ikke kunne lokalisere her i halvmørket....

Det første bilde er gammel oppkobling

 

post-63674-13804853820406_thumb.jpg

post-63674-13804853820265_thumb.jpg

post-63674-13804853820347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte kabelen på første bilde er til støydempingskondensatoren, denne er koblet mellom jord og B+, på den nye dynamoen har den brun ledning ser det ut til.

 

D+/61 er ladelampe, magnetiseringskretsen, den andre skruen som det er ledning på er B+/30, er koblet mot batteriets plusspol.

 

Den siste, med grønn ledning er jeg usikker på, ser ut til å være børstebru.

 

 

Lampa for bremselys lyser?

Lyser bremselyset konstant har du trøbbel med bremselysbryteren mest sannsynlig, 42W tapper batteret relativt fort....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det virker som for meg at dette er koblet i henhold til det du har sagt, og at den grønne er til børstebru(regulatoren der)

 

Varsellampe om amp lyser i dash når nøkkel er tatt ut! Det er det store issuet....

 

Fant ut at grunnen til at varsellampen for bremselyset var fordi det manglet et når jeg kjørte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å kommentere at ladings når bilen er på uten forbrukere(lys etc) = 12.4, med forbrukere = 12.00V og faller, dvs ikke tilstrekkelig ladings...

 

Jess, nye updates.

 

Jeg var å sjekket litt koblinger igår fant ut av at jeg har 12V på D+ når bilen står uten tenninga, den virker loopet rett til B+, noe som dog gir fornuft dersom denne skal lyse ved brudd av Rød(+) til jord og B+ på andre siden = lys i amp light.:

[ATTACH]28103[/ATTACH]

 

Endte igår med at jeg nappet ut noe koblinger i rein fortvilelse igår, dvs at jeg fikk nappet ut først lampen deretter en kontakt lignende denne:

[ATTACH]28104[/ATTACH]

Dette medførte at varsellampe for AMP sluttet å lyse, og det samme med brakelight når bilen går = den klarte å holde seg over natta med batteri pluggene koblet på.

Fikk også 12.4-5V når bil ladet med fulle forbrukere og 13.3-4V uten forbrukere.

post-63674-13804853888737_thumb.jpg

post-63674-13804853888829_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en vekselstrøms- eller likestrøms-dynamo?

 

Har du merke og benevnelse på dynamoen, helst den orginale dynsmoen også hvis den nye er av uorginal type?

 

Ladespenningen din er utvilsomt for lav enda?

 

Hvor er det stikket du koblet fra?

 

Kan det være ett internt brudd i mellom tenningsbryter og instrument?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en vekselstrøms- eller likestrøms-dynamo?

 

Har du merke og benevnelse på dynamoen, helst den orginale dynsmoen også hvis den nye er av uorginal type?

 

Ladespenningen din er utvilsomt for lav enda?

 

Hvor er det stikket du koblet fra?

 

Kan det være ett internt brudd i mellom tenningsbryter og instrument?

 

 

Det veit jeg ærlig ikke, skal se hva jeg finner utav ikveld.

Merke/benevnelse må jeg komme tilbake til, tror gamle verkstedet tok inn den gamle.

 

Ladespenningen virker jo fin uten forbrukere, da er den oppi 13.4-5V når jeg feilsøkte sist, skal ta en bedre titt ikveld....

 

 

Hvor skulle det interne bruddet være? - Når jeg nå har koblet utav instrumentet....

 

 

NB. La merke til idag at bilens instrumentlys lyser av og på litt(DVS. under kjøreturens start lyste instrument lyset og 1km lengre vekke sluttet det.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den koblingen du har tegnet ligner ikke akkurat på noen orginalkobling for en '72 modell (speedometer koblingene er halv-runde, ikke firkantet). Er det mulig at det er gamle hjemmekoblinger som nå skaper problemer for deg?

 

 

Når du sier det, lurer jeg på om den ikke var halvrund.... Den var stort med en ekstra "pinne" ned på siden. Den virket orginal, men dette kan jeg sjekke etter....

 

 

 

Takker for alle tips Einar og Thechingchongchang, trenger alle tips og råd nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.swedishautoparts.com/140/volvo-140-alternators-and-charging-system.html

 

Fant denne siden her, kan det være den eksterne regulatoren tro? - Mener å huske ved forrige feilsøking at det her ikke gjorde noe utslag (vedrørende AMP lyset i dashet) dersom den ble plugget ut, noe som vil tilsi at kretsen ikke er blitt brudt i mine tanker. Men det kan jo evt være svaret på ladestrømmen inn ved forbruk.

 

Hvordan evt feilsøke på en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten titt i både haynes, og "greenbook" står jeg like grønn. Finner ikke feil utifra de koblingene og motstandene som søkes på der.

 

MEN....

 

Etter endel feilsøking ettersom vi ikke fikk ladespenning har vi funnet ut av følgende:

D+ Står konstant spenning utav, ?? Dette kan jo ikke være riktig, skal ikke denne gi spenning når dynamoen går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår