Gå til innhold

Bilen fusker ved pådrag !

Ranger emnet


rubbykaasa

Anbefalte innlegg

Hei :) hvordan fusker den? Akkurat som den begynner å "hakke", om du skjønner hva jeg mener? Når den var på service, tok de en avlesning av evt feilkoder? Da ville du jo visst om det var lmm eller lambda f.eks. Disse tingene kan du jo fikse selv, så det hadde jo spart deg for endel penger. En bekjent hadde lignende problem. Den "hakket" i 3 gir ved maks pådrag. Det viste seg å være synkroniseringen i girkassa. Hvordan er den i drivstoff forbruk? Mer, mindre eller normalt? Jeg har ikke superpeiling på bil men har hatt såpass mye uflaks med endel av bilene mine at endel har jeg da lært, den harde veien.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat som den begynner å hakke, men også litt "risting" i bilen på en måte. Ristingen merker jeg mest i 1 og 2 gir ved lave omdreininger. Mens i de andre gira er det napping og hakking ved litt pådrag. Mer når jeg har fullt pådrag.

Før merket jeg det kun i 3 og 4 gir ved nøyaktig 2000rpm(lett risting i bilen), men nå er det stort sett i alle gir når jeg gir litt gass. Om de sjekket feilkoder har jeg ingen anelse om, men jeg skal i alle fall ha diasnose av den hos en kompis i morgen. Hva er det jeg skal se etter da ? Om den bruker mer diesel enn vanlig er jeg dessverre litt usikker på.

 

Hvordan kan jeg finne ut om det er synkroniseringen i girkassa? Lite peiling på bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at det er girkassen som er synderen om den oppfører seg slik i flere gir. Skal litt til for at synkroniseringsringene i alle girene pluttselig streiker. Tegn kan jo være at den f.eks er hardere/vanskeligere og få i gir, "skrapelyder" osv. Kan vel også tappe girkasseoljen og se etter metallspon. Vil nok uansett være noe metallspon da dette kommer av normal slitasje, men den skal aller helst være usynlig for det blotte øyet. Dieselpumpa kanskje? Fargen på eksosen kan fortelle deg endel. Om røyken er tykk og sort kan det være mangel på luft, tett luftfilter eller turbohavari eller rett og slett bare for mye tilførsel av diesel.

Blå røyk er såvidt meg bekjent en indikasjon på forbrenning av smøreolje. Det kan tyde på slitte ventildeflektorer eller bare for mye olje i motoren rett og slett. Ren hvit røyk er uforbrent diesel.

Har du grå røyk så er dette i veldig mange tilfeller vanndamp. Har du vanndamp i eksosen bør du bytte toppakning.

Listen er lang og kan fortsette i det uendelige. Første jeg hadde gjort er å fått en diagnose, så tar du det derifra. Se om du får opp noe på luftmengdemåler (lmm) og lambda. Sannsynligvis får dere svaret der :)

 

Edit: makan til off topic jeg skled der, trenger jo ikke skrive en hel roman, hehe. Siden ingen andre svarer så summer jeg det opp til hva jeg tror det er, så kan jeg evt bli satt på plass om det er helt på bærtur.

 

Mest sannsynlig en pumpe, lmm eler lambda. Keep it simple :)

Endret av Ldesign
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingene? Det var underlig. Du har haldex, og med med mindre du mister grepet på hjulene fremme skal den ikke levere noe krefter bakover. Har langt mer tro på at det er noe enklere enn som så.

 

Vil tro det er drivstoffblandingen eller mangel på drivstoff som er synderen. Dette kan komme av f.eks. feil verdier fra MAF (luftmengdemåler) eller fra lamda (O2 sensor). På min bil får jeg i alle fall opp feilkode om lamda rapporterer om noe merkelig.

 

Alternativt kan det være lekasje på veivhusventilasjonen, noe som vil gi akkurat de symptomene du har der. Litt rart at det er nøyaktig på 2000 rpm, og har blitt verre og verre, men det kan være greit å sjekke likevel. Har du lekasje på veivhusventilasjon burde de for så vidt ha sett dette på service. Og i så fall bruker den noe olje.

 

På min bil kjører jeg rundt med en ELM 327 bluetooth ODB II adapter koblet sammen med mobilen og Torque Pro, som henter ut utrolig mye verdier fra ECU. Hadde du hatt noe slikt, ville du kunne hente ut både feilmeldinger og informasjon om MAF, Lambda, ladetrykk osv.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den vært inne hos et aurorisert verksted, og de kunne nesten med sikkerhet si at det var bakakslingen(kardangen) eller hva nå de kaller det som forårsaket feilen i bilen min! Finnes ikke noe mer irriterende enn når en bil ikke oppfører seg som den skal!

 

Uansett takk for innspill! Kommer nok til å gå til innkjøp av ELM 327! har hørt utrolig mye bra om den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er haldexen mer agressiv enn på de fleste haldexbiler. Har for så vidt hørt at haldexen på Leon er mer agressiv, noe mer ala det som står på S3. Og i så fall kjører den ut krefter på alle fire hjul ved mye pådrag.

 

Bra du finner ut av det i alle fall.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår