Gå til innhold

Hvordan lese oljepinne?

Ranger emnet


ATLEzz

Anbefalte innlegg

Hoisann!

 

Spørsmålet mitt kan nok virke særdeles dumt, og det er sikkert temmelig opplagt for mange, men ikke for meg!

 

Har tidligere hatt en oljelekasje med vectraen min (som er borte nå?), og har derfor fylt på olje, men kanskje litt for mye mistenker jeg. Kan peile olja, men det er nivået på pinnen som forvirrer meg...

 

Pinnen ser slik ut, der venstresiden da selvfølgelig er tippen:

__________________________

| min | 1.0l | max

 

Tingen er at oljenivået akkurat dekker ''max''-området, og kanskje noen millimeter mer, noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tolke. Er maksnivået på streken til venstre for ''max''-tegnet, eller er det da nevnte tegn dekkes med olje? Hvor går grensa for hva som er sunt for motoren? Kall meg gjerne dum, men dette forstår jeg virkelig ikke!

 

Er det ugunstig for motoren å kjøre med mitt nevnte oljenivå?

 

Takk for forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streken er maksnivået.

Noen få millimeter over går nok greit, men ikke noe voldsomt, resultatet vil bli at den bruker opp oljen over maks relativt fort.

 

Ulempen med for mye olje er at trykket i veivhuset øker og kan ødelegge pakninger og tetninger, på diesel så kan man få en ukontrollerbar overrus med motorras som følge, men dette skjer ikke med såvidt over pinnen.

 

Forøvrig har det sjelden noe for seg med noe særlig olje over midten av min-max-området, det vil mest sannsynlig bare bli forbrent.

 

Er det 1-2 mm over maks, bare kjør, er det 6-7 mm over maks, få tappet det av.

 

Letteste måten å få tappet av overflødig olje er med en oljesuger i peilepinnerøret.

 

Forbehold om at noen motorer tåler alt og andre ikke tåler å bli kikket hardt på en gang.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår