Gå til innhold

Bilistenes aksjonsgruppe mot høye bil, bensin og diesel avgifter

Ranger emnet


Power 68

Anbefalte innlegg

Jeg vet at veldig mange bilfolk liker å legge skylda på staten og "sosialistene". Dette går jeg utifra de får fra div diskusjonsforumer på internett, samt lederspalten i Amcar som man skulle tro var skrevet av Siv Jensen's bror (som er oljelobbyist).

 

Det er åpenbart at AP har en del av skylda siden de har hatt makta i så mange år, men i Norge har stortinget mye mere makt enn mange vet. Og der sitter FRP og H og stemmer med på alt fordi de vet at de kan renvaske seg for ansvar så lenge de ikke sitter i regjering.

 

Det er jo også interessant at Statoil setter bensinpris-rekord samme dag som de offentliggjør et rekordoverskudd på 25,5 millarder ETTER SKATT. Og dette oljeselskapet skal liksom være eid av folket? Mens høyresiden gnåler om at staten må selge seg ut av denne pengefabrikken mener jeg vi må inn med tøffere statlig styring, for det er åpenbart at de er på ville veier.

 

Kan du dokumentere påstanden om at FRP stemmer for høyere skatter og høyere avgifter?

 

Fra Wikipedia om Statoil: "Den norske stat er hovedaksjonær med en eierandel på 67 prosent som forvaltes av Olje- og energidepartementet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det fins lov som gjør at vi kan anmelde politikere som ikke holder valgløfter. Før kommune valget lovte flere partier å si nei til bompenger bare for å snu etter at de fikk mange stemmer.

 

Dette betyr at en av våre aksjoner kan bli at vi starter en kronerulling for å betale advokatkostnader for å trekke en utvalgt politikker for retten. Har vi penger på ”bok” for å dekke disse kostnadene kan vi virkelig legge press på alle på Stortinget. Jeg har ingen betenkeligheter med å anmelde noen politikere. Med dette kan vi bli kvitt alt valgflesket og partiene må begynne å snakke sant. Er dette noe dere kan tenke dere å spleise noen kroner på kan dere trykke ”liker” jeg legger i alle fall noen kroner i potten. Tror også folk som ikke er med i gruppa her også blir med

 

Selvfølgelig anmelder vi en av politikerne med engang for å statuere et eksempel. Vi trenger ikke anmelde dem i en samferdselsak. Vi bare finner et løftebrudd blant politikker i regjeringspartiene enten på stortinget eller i en utvalgt kommune som har eller kommer til å innføre bompenger.

 

loven jeg snakker om er § 105.

 

http://www.lovdata.no/all/​tl-19020522-010-014.html#105'>http://www.lovdata.no/all/​tl-19020522-010-014.html#105

 

 

 

 

/d: LOV-1902-05-22-10 :d/ Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven).

http://www.lovdata.no

§ 106. Den, som ved stemmegivning i offentligt Anliggende paa Grund af Aftale om eller Modtagelse af nogen Fordel stemmer paa en vis Maade eller afholder sig fra at stemme eller afgiver Tilsagn om at stemme paa en vis Maade eller at afholde sig fra at stemme, straffes med Bøder eller med Fængsel ind...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aaireland.ie/AA/Motoring-advice/Petrol-Prices.aspx

 

Her er en oversikt over hva drivstoffet koster rundt omkring i Europa. Det er sykt hvor mye dette koster i Norge.

 

Alle vet at bensin er dyrt, jeg bare sier det ikke er noe dyrere i Norge enn andre steder, særlig ikke når du justerer for kjøpekraft. I Italia koster bensin over 12 kroner literen.

08 Alfa Romeo Brera

98 Citroen Xantia 3.0 Activa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dokumentere påstanden om at FRP stemmer for høyere skatter og høyere avgifter?

 

Fra Wikipedia om Statoil: "Den norske stat er hovedaksjonær med en eierandel på 67 prosent som forvaltes av Olje- og energidepartementet."

 

67% er for lavt, jo mere staten eier av den pengebingen jo bedre.

 

FRP stemmer for statsbudsjettet på stortinget, mao stemmer de for høyere skatter og avgifter.

08 Alfa Romeo Brera

98 Citroen Xantia 3.0 Activa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Tror Regjeringen at vi kjøper bensin for alt..? Greia er at ALT ANNET er så dyrt - huskjøp og -hold og bil (innkjøp og bruk) - at det en reelt står igjen med til å kjøpe bensin er betraktelig mindre enn det kjøpekraften sett brutto tilsier. Trekk av skatter (skattenivået er noe HELT annet andre steder), avgifter på kjøp av bil og bruk av den og gjennomsnittlig hushold- og mat-pris-utgifter per måned i de andre landene, så blir den der mer reell... Da ser en hva en nordmann faktisk HAR å handle bensin for. Og da tror jeg vi nok ikke er så langt etter tyskeren med sin halve timelønn nevnt over.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lønningen i Norge er på kr 188,- pr time. Gjennomsnittsnormannen betaler 25% skatt og da blir det 188kr -47kr =141kr /15 som er dagens bensin pris= 9,4 liter pr time arbeid. Dette er de realistiske tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Del dette videre på egen vegg og til så mange som mulig.

 

Nye nasjonal transportplan bekrefter det jeg har postet her tidligere. Bilene er uønsket i Norge og har en dyster fremtid. Hvis ikke folk får opp øynene nå er løpet kjørt. Denne gangen er det fult alvor!

 

Satsning på kollektivtrafikk fremfor vei er det som preger forslaget til den nye Nasjonal transportplanen. Det er stor enighet om at får å takle presset i byene må flere sykle eller ta beina fatt. Vegdirektør i Statens vegvesen Terje Moe Gustavsen sier at Han er fornøyd med at satsingen er på kollektivtrafikk og ønsker ikke mer satsing på vei rundt de store byene.

 

Partiet venstre utalte i denne saken at men blir ikke kvitt bilene ved å bygge større veier. Man blir kvitt bilene ved å få dem vekk. Det skulle vel være en skikkelig vekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi daglig blir bombardert med Miljø/klima trusler og regjeringen advarer med rushtids avgifter for å begrense trafikken som er for "stor" køene vokser på veiene for at vi er for mange sies det. Vi leser om befolkningsveksten i Norge og alle problemene det vil medføre oss. Skyldes våre problemer at vi er blitt for mange eller er problemene resultatet av udugelig regjering?

 

For å sette ting litt i perspektiv lagde jeg denne sammenligningen.

 

I Oslo har i dag 613 285 innbyggere. Drar vi tilbake i tid og besøker London året 1800 finner vi 960 000 innbyggere. Det er 346 742 flere innbyggere en Oslo nå har i dag. I dag har Londons pendlerbelte mellom 12 og 14 millioner innbyggere og selve byen bor det nå 8 millioner mennesker.

 

Selv om vi her i Norge liker å kalle oss "verdensmestere" og ”forgangsland” har jeg valgt å sammenligne oss med utvalgte byer.

 

Husk at Norge har 5 millioner innbyggere

 

New York: 8,5 millioner innbyggere

Dallas : 6 millioner innbyggere

Beijing: 19.6 millioner innbyggere

Mumbai: 13 millioner innbyggere

Delhi: 11,5 millioner innbyggere

Istanbul: 11,2 millioner innbyggere

Shanghai: 9,9 millioner innbyggere

Mexico by 9,7 millioner innbyggere

Tokyo: 8,5 millioner innbyggere

Kairo 8 millioner innbyggere

Hongkong: 7 millioner innbyggere

 

Og slik kan lista fortsette langt nedover. Det er ikke snakk om at begrensninger er løsningen i Norge. Løsningen er satsning på samferdsel som står i stil til dagen samfunn og krav. Problemene vi har i dag skyldes at regjeringen ikke legger til rette og vil satse på eget land. De som ikke ser sammenhengen og tåpeligheten med våre unødvendige problemer får fortsette å stemme rødgrønt og lære leksa på den harde måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår