Gå til innhold

For varm motor

Ranger emnet


suzuki smx

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Audi 100 2.3, C4 1991 mod. Motorkode AAR. Problemet med den er at motoren blir for varm.

 

Når motoren har nådd driftstemp. vil den etterhvert fortsette å øke og etterhvert kan den komme opp i 110 grader. Hvis jeg da girer ned å kjører på høyt turtall på 2. eller 3. gir går temp ned til 90 igjen. Men den går opp igjen når jeg da girer opp i 4. for å kjøre normalt.

 

Når jeg kjenner på radiatoren er den veldig varm øverst, men kald nederst. Så er ikke noe galt med radiator. Når motoren blir varm blir også slangene som fører kjøleveske veldig harde.

 

Hvis jeg setter bilen i fri, når den er for varm vil den bli liggende på 2000 rpm og den går ikke ned før motoren blir kaldere.

 

Håper noen kan hjelpe meg med hva som er feil.

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som din bil feiler en av to ting;

 

1 - Termostaten din er defekt slik at motoren stort sett er for kald, men kommer opp i normal temperatur når instrumentet ditt viser 110 grader. Dette betinger selvsagt at også instrumentet ditt viser feil. Lurer bare på om den koker når du får slik temperatur eller om den da faktisk er rundt 90 grader ?

 

2 - Vannpumpa di er defekt, noe som kan skje når den blir gammel og impelleren blir sprø og knekker. Noen vannpumper har impeller av plast, disse er ikke bra. Om du ender opp med å kjøpe pumpe så kjøp ny av stål. Så sant du ikke har blandet blå og rød frostvæske så tipper jeg pumpa er ditt problem. Vannpumpa er fort gjort å skifte, må bare tappe ned kjølesystemet først ved å skru av termostathuset. Vannpumpa er drevet av registerreima, du må derfor av med strammeren for multireima og så ta av øvre deksel over registerreima. Slakk så ut de tre M6-boltene som holder reimstrammeren, om du klarer så hold reima stram (hold den ut der vannpumpa er og hold den slik mens vannpumpa skiftes, evt fest den opp med strips, tau e.l.). Skru ut de tre boltene som holder pumpa og dra den ut. Gjør rent og få ut synlige plastbiter av impelleren før ny pakning og ny vannpumpe monteres. Så kan resterende monteres tilbake. Husk at registeret må sjekkes/times og reima må være passe stram før oppstart!

 

Dersom du ikke kommer til bolten oppe til høyre på vannpumpa så må du av med fronten på bilen (støtfanger) og radiator. Da kan du løsne kjølevifta fra viskosekopllingen, samt løsne reimskiva på servopumpa. Ligger en del bilder i DENNE tråden.

 

Husk at dette er ingen diagnose, kun mine antagelser ;)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Men tror det må være noe annet siden jeg nettop har byttet termostat. Har byttet den tre ganger for å se om det hjelp noe, men det gjorde det ikke. Vannpumpe er det heller ikke så lenge siden jeg byttet. Byttet den i høst da jeg byttet reg reim og topp pakning. Når jeg byttet topp pakning fikk jeg toppen slipt. Det jeg har tenkt på er at termostaten har for høy åpningstemperatur i forhold til kompresjonen etter slipt topp. Siden den blir høyere når man sliper toppen. Hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten er den samme selv om du har planet toppen. Jeg har tatt av 1,5mm på min topp (AAR) og kjører med 87 gradres termostat, temp er som før.

Siden du har byttet pumpa høres det mest ut som noe sirkulerer tregt hos deg. Ville vurdert å ta en gjennomspyling av motor og radiator for å sjekke hva som struper sirkulasjonen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår