Gå til innhold

Førstebil - ser etter bruksbil fremfor lekebil

Ranger emnet


matias

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg er helt ny her og har lest igjennom førstebil-tråden. Forhåpentligvis blir det ikke slakt av meg når jeg lager enda en slik tråd.

 

Det var mange innlegg om raske og flotte biler i førstebil-tråden, et par "jentebil"spørsmål, men ingen konkrete eksempler på sådane..og da jeg er ute etter en bruksbil fremfor lekebil, sitter jeg fortsatt med litt spørsmål. Håper det er noen som gidder å svare!

 

Jeg er ute etter en sedan/kombikupé med liten og økonomisk bensinmotor. Antall hester under panseret er ikke viktig, snaue hundre er mer enn nok! Alt som gjør forsikringen mindre er bra. Driftsikker og lettkjørt er også store pluss.

 

Jeg har tenkt litt på Seats kombikupéer, eventuelt en Renault Clio (ikke 1. generasjon) eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japse er veien å gå. Finnes mange biler i din klasse! Se i retning Honda civic/accord, Toyota Corolla/camry/carina, Mazda 323 osv.. rust er et nøkkelord på alle disse. Se også etter et greit eksemplar som nett er eu-godkjent, så slipper du små utgiftene ved det og du vet at bilen er noe lunde oppegående teknisk:)

 

Hold deg for all del unna Renault. Dritt kvalitet og nærmest umuligt og selge igjen når du blir lei alle verksted regningene:)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Seat kan jeg virkelig anbefale. Har ikke hatt noen problemer med min 95 mod ibiza 1,4. Sett bortfra høyt bensinforbruk en liten periode som forøvrig var null problem å fikse. Deler er heller ikke noe problem og er svært billige.

 

Noe slikt kanskje? Mye bil for pengene. http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=32922356

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=32778977

 

Jeg personlig syns ikke det er veldig pene biler, men greie er de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre93: Ja jeg har tenkt japser selv, men for å få det ned i min prisklasse (vil ha noe til under 50k, helst godt under) og da virker det som man må ned i standard..? Men å hode meg unna Renault skal jeg huske på! Greit å vite, jeg var egentlig ganske lysten på en liten Clio..men da dropper jeg det!

 

Ldesign: Jeg har sett på Leonen, og det virker som om den er en av de billigere brukte der ute - og jeg synes den er grei å se på. Du får "bruksbilen" uten at man blir familiefar med takboks og bikkje med en gang..hva skal man se etter på Seat? Er det gjengangsfeil på dem, rustutsatte steder osv?

 

Takk for kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre93: Ja jeg har tenkt japser selv, men for å få det ned i min prisklasse (vil ha noe til under 50k, helst godt under) og da virker det som man må ned i standard..? Men å hode meg unna Renault skal jeg huske på! Greit å vite, jeg var egentlig ganske lysten på en liten Clio..men da dropper jeg det!

 

Ldesign: Jeg har sett på Leonen, og det virker som om den er en av de billigere brukte der ute - og jeg synes den er grei å se på. Du får "bruksbilen" uten at man blir familiefar med takboks og bikkje med en gang..hva skal man se etter på Seat? Er det gjengangsfeil på dem, rustutsatte steder osv?

 

Takk for kjapt svar!

 

Jepp, finnes endel velholdte eksemplarer som ikke er så værst å se på. Er vel ikke noe spesielt, men sjekk spesielt etter rust i kanaler og hjulbuer. Hjullagre, forstilling og fjærbeinslagre kan jo også være en idè å sjekke. Forfjerene er jo en kjent sak på seat, de kan ha en tendens til å knekke. Men tror ikke det er det noe problem om du kjøper nyere enn 2000 modell. Skal kjøpe meg en leon selv iløpet av våren, så det blir jo spennende. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hører jeg visst på deg allikevel, Sondre! Per i dag tror jeg det blir Mazda 323 eller 626, eventuelt (hvis jeg ikke finner riktige biler til riktige priser), en Toyota Yaris. Yarisen er sannelig ikke like god å se på som Mazdaene, men forsikringen koster jo ingenting!! Og bensinforbruket er vel kanskje tidlig 2000-talls beste? Praktisk er den uten tvil iallfall..takk for svar fra alle, kommer sikkert med oppfølgingsspørsmål senere..lykke til med Toledoen!

 

Prates

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange timer foran skjermen har jeg måttet konkludere med at asiatiske biler er tingen, rett og slett pga driftskostnader..seat har deilige biler, men er usikker på hva den årlige verkstedsregningen blir? Jeg er usikker på mekkeferdighetene mine, har ikke gjort annet enn å ta fra hverandre en liten fordmotor..så jeg regner med å måtte stole på hr. mekaniker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha det billigst mulig så er nok japansk veien og gå, men skal mye til for å få mere "bil" for 50k enn en seat leon. Har ikke vært store utgifter på min så langt. Har skiftet bremser bak og bilen gikk gjennom eu-kontrollen, med en rusten eksosskjøt og en knekt fjær. Syns ikke det var mye for en 10 år gammel bil til 50k :P

Seat Leon 1,6 Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår