Gå til innhold

Hvordan koble sammen nær å fjernlys?

Ranger emnet


sonjo

Anbefalte innlegg

er relee styrt.

 

kjøpte selv nye lykter til min suburban. 2 fjernlys og 2 nærlys. er egen lykt for hver pære. så 4 lykter. på gammel burban som jeg har så er det originalt ikke koblet via noe relee.

men da jeg kjøpte nye lykter kjøpte jeg nytt ledningsnett for å få bedre lys. og på det ledningsnettet var det 2 stk relee. brukte bare styringsstrømmen fra originalnettet og koblet på det nye ledningsnettet for at det skulle funke, men, det var releene på det nye ledningsnettet som bestemte om nærlysene skulle slå seg av når jeg slår på langlys. og det gjør det. håper du skjønner hva jeg skriver men det jeg skal fram til er at du må koble opp via relee som styrer slik at når du slår på langlys så slår ikke nærlysene seg av. originalt før jeg bytta lyktene slo ikke nærlysene seg av når jeg slo på langlys fordi det var langlys og nærlys i nærlyslykta så hadde da 2 nærlys og 4 langlys, og dette er originalt. men jeg kobla opp på originalnettet slik at jeg fikk langlys i alle fire. dog ikke lov men da jeg bytta ble det 2 nærlys og 2 langlys. det at jeg kobla opp for 4 nærlys var for at originalt nærlys var elendig. en lommelykt hadde vært bedre.

 

men det er vanskelig å forklare med hvordan du skal koble det. men du må ha et relee som styrer det. eller så må du koble om ledningene. men lurt å ha et relee som styrer det. og hvilke lykter har du kjøpt for ? er det noe uroginalt? eller hvordan funker lysene originalt på v40?

 

har du spurt på et bilelektro verksted hvordan du ska gjøre det?

Chevrolet Malibu Classic Wagon 1979 V8 410 bhp 383 STROKER

VW caddy 1.9 TDI 2006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er h4 pære originalt på Volvoen.

Trådstarter har kjøpt nye lykter der det er eigen reflektor til både nær og fjernlys.

Man må da ha relé for at nær og fjernlys skal lyse samtidigt. Eg veit ikkje heilt korleis dette skal kobles opp.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp et ekstra relé med hovedstrøm til nærlysene. Styrespenning til reléet tar du fra fjernlysene. Da vil kun nærlys gå på når de skal, samt både nær- og fjernlys når fjernlysene er på. I tillegg burde du gjerne ha en egen bryter på styrestrømmen til reléet (gjerne på jordingen slik at du slipper frem og tilbake med ledninger) slik at du kan velge om nærlysene skal tennes samtidig som fjernlysene :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er h4 (enkel reflektor) originalt.. Så kjøpte jeg de "nye" lyktene som er på nyere volvo som har 4 reflektorer.. Som sakt, jeg vet at jeg må ha dette relè styrt for å få nærlysene til å lyse når fjernlysene er på. Men spørsmålet er om det er noen tegning/kobling skjema til dette? er rimelig grønn på dette med elektrisk i bil. Nei har ikke spurt bilelektro verksted, men jeg skal gjøre det ved første anledning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår