Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
hoxi93

Trimming av Audi Coupe Quattro... 2.3 20v

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg vurderer sterkt og kjøpe en Audi Coupe Quattro og er litt nyskjerrig på hvor mye det er mulig å hente ut av den med sugetrim?

 

Hvis jeg ikke tar feil, så er den oppgitt til 170hk orginalt?

 

Håkon :blunk:

Edited by hoxi93

Share this post


Link to post
Share on other sites

2.3 20v er nokså sprek som den er, men det er selvsagt mulig å hente ut mer. Med portet topp runder du nok 200 hk, skal du ha med må du ha et avstemt grenrør, andre kammer og god eksos.

Modifiserer selv på en 2.3 10v nå, med topp som flower 227 hk. For å hente ut denne effekten kreves avstemt grenrør, trimkam, separate spjeldhus og datasprut. Pr i dag mengler jeg spjeldhusene og grenrøret.

BTW. Det er ikke noe som heter Audi 90 Coupe, enten er det Audi 80, Audi 90 eller Coupe ;)

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
Share on other sites
2.3 20v er nokså sprek som den er, men det er selvsagt mulig å hente ut mer. Med portet topp runder du nok 200 hk, skal du ha med må du ha et avstemt grenrør, andre kammer og god eksos.

Modifiserer selv på en 2.3 10v nå, med topp som flower 227 hk. For å hente ut denne effekten kreves avstemt grenrør, trimkam, separate spjeldhus og datasprut. Pr i dag mengler jeg spjeldhusene og grenrøret.

BTW. Det er ikke noe som heter Audi 90 Coupe, enten er det Audi 80, Audi 90 eller Coupe ;)

Hehe, ja men mye vil ha mer!

 

Hvor mye vil du anslå at det koster å få effekten over 200 hk? Har ikke all verdens erfaring med trimming, er tross alt bare lærling :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porting og nye kammer så passerer du greit 200 hk. Hva det koster kommer an på hvor mye du legger i portingen. Skal den portes for å klare 200 hk eller skal den portes slik at det er mer å hente samt takler råere kammer?

Husk at S2 med 2.2 3B-motor originalt har 220 hk med pustehjelp, skal du ha det samme uten snurre så vil det koste noen kroner ;) Du kan få langt over 250 hk om du vil, men dette har ikke en lærling råd til ;)

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
Share on other sites

S2 er jo også en goood del dyrere.. Som sagt, jeg er lærling og har ikke all verdens med penger :blink:

Jeg tenker å trimme over tid.. Litt nå og litt da. Når penga rekker til :) Også er det jo noe eget med sugetrim!

 

Vil man hente noe av å plane toppen?

Edited by hoxi93

Share this post


Link to post
Share on other sites

For å si det slik, du kan få den effekten du vil ha, bare du har penger nok ;) Uansett, skal du hente ut mye så kommer du ikke utenom avstemt grenrør, da selv om det på 20v ikke er så ille originalt. Om toppen portes maks så vil det originale grenrøret være en restrikssjon og du vil ikke kunne utnytte potensialet i toppen. Husk også at jo mer effekt du henter ut, jo mindre kjørbar blir bilen til hverdagsbruk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Påliteligheten er ikke problem, heller ikke slitasjen. Forbruket derimot ;) En blodtrimmet motor med mye effekt har kammer som yter mye høyt i registeret (høy durasjon og mye overlapp). Dette medfører at motoren yter best over 5000 omdr og man kan dra den gjerne til 10k omdr uten fare. En slik motor vil ikke ha videre fin tomgang og ei heller vil den gå fint på lavere turtall. By- eller køkjøring kan bli en utfordring, som du sikkert skjønner. En sådan motor egner seg best på en bane, ikke på landeveien. Er du lur setter lista på 200 hk med et sterkt mellomregister. Mellomregisteret er viktigere enn toppeffekten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Påliteligheten er ikke problem, heller ikke slitasjen. Forbruket derimot ;) En blodtrimmet motor med mye effekt har kammer som yter mye høyt i registeret (høy durasjon og mye overlapp). Dette medfører at motoren yter best over 5000 omdr og man kan dra den gjerne til 10k omdr uten fare. En slik motor vil ikke ha videre fin tomgang og ei heller vil den gå fint på lavere turtall. By- eller køkjøring kan bli en utfordring, som du sikkert skjønner. En sådan motor egner seg best på en bane, ikke på landeveien. Er du lur setter lista på 200 hk med et sterkt mellomregister. Mellomregisteret er viktigere enn toppeffekten ;)
Jeg er typen som liker meget godt å ligge på turtallskutt der det er mulig! Jo mer turtall, jo bedre! Køkjøring blir det svært lite av, siden jeg bor under 1 km fra jobb, og det er null kø på veien dit, eneste litt venting i krysset.

 

Broren min hadde en Audi 80 2.0... E hvis jeg ikke husker feil? Portet, nye kammer og planet topp, rundt 170 hk kanskje? Den hadde meget ustabil gange på tomgang, men det er jo ikke upraktisk i den forstand, bortsett fra at det kan virke litt irriterende for enkelte.

 

Men hvordan går man frem for å få et sterkt mellomregister? Spesiell porting da eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, portingen er mye avgjørende om man vil ha et sterkt mellomregister, men valg av kammer spiller også inn. I tillegg bør man da ha separate spjeldhus. Nøyer du deg med 200+ hk så er det ingen problem å få en motor som også er sterk i bunn, samt går helt jevnt på tomgang ved 700 omdr :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grovt sett, porting gjøres ut ifra hvor i registeret man vil at motoren skal yte best. Er toppen portet for maksimal effekt så vil det si på høyt turtall sammen med råe kammer. Dette oppsettet vil fungere mindre bra på lavere turtall, både grunnet toppens porting og kamvalg.

Separate spjeldhus vil si et gasspjeld for hver sylinder, ikke plenumsinnsug med ett felles gasspjeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.