Jump to content

Trimming av Audi Coupe Quattro... 2.3 20v

Rate this topic


hoxi93
 Share

Recommended Posts

2.3 20v er nokså sprek som den er, men det er selvsagt mulig å hente ut mer. Med portet topp runder du nok 200 hk, skal du ha med må du ha et avstemt grenrør, andre kammer og god eksos.

Modifiserer selv på en 2.3 10v nå, med topp som flower 227 hk. For å hente ut denne effekten kreves avstemt grenrør, trimkam, separate spjeldhus og datasprut. Pr i dag mengler jeg spjeldhusene og grenrøret.

BTW. Det er ikke noe som heter Audi 90 Coupe, enten er det Audi 80, Audi 90 eller Coupe ;)

Edited by Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

2.3 20v er nokså sprek som den er, men det er selvsagt mulig å hente ut mer. Med portet topp runder du nok 200 hk, skal du ha med må du ha et avstemt grenrør, andre kammer og god eksos.

Modifiserer selv på en 2.3 10v nå, med topp som flower 227 hk. For å hente ut denne effekten kreves avstemt grenrør, trimkam, separate spjeldhus og datasprut. Pr i dag mengler jeg spjeldhusene og grenrøret.

BTW. Det er ikke noe som heter Audi 90 Coupe, enten er det Audi 80, Audi 90 eller Coupe ;)

Hehe, ja men mye vil ha mer!

 

Hvor mye vil du anslå at det koster å få effekten over 200 hk? Har ikke all verdens erfaring med trimming, er tross alt bare lærling :)

Link to comment
Share on other sites

Porting og nye kammer så passerer du greit 200 hk. Hva det koster kommer an på hvor mye du legger i portingen. Skal den portes for å klare 200 hk eller skal den portes slik at det er mer å hente samt takler råere kammer?

Husk at S2 med 2.2 3B-motor originalt har 220 hk med pustehjelp, skal du ha det samme uten snurre så vil det koste noen kroner ;) Du kan få langt over 250 hk om du vil, men dette har ikke en lærling råd til ;)

Edited by Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

S2 er jo også en goood del dyrere.. Som sagt, jeg er lærling og har ikke all verdens med penger :blink:

Jeg tenker å trimme over tid.. Litt nå og litt da. Når penga rekker til :) Også er det jo noe eget med sugetrim!

 

Vil man hente noe av å plane toppen?

Edited by hoxi93
Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, du kan få den effekten du vil ha, bare du har penger nok ;) Uansett, skal du hente ut mye så kommer du ikke utenom avstemt grenrør, da selv om det på 20v ikke er så ille originalt. Om toppen portes maks så vil det originale grenrøret være en restrikssjon og du vil ikke kunne utnytte potensialet i toppen. Husk også at jo mer effekt du henter ut, jo mindre kjørbar blir bilen til hverdagsbruk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Påliteligheten er ikke problem, heller ikke slitasjen. Forbruket derimot ;) En blodtrimmet motor med mye effekt har kammer som yter mye høyt i registeret (høy durasjon og mye overlapp). Dette medfører at motoren yter best over 5000 omdr og man kan dra den gjerne til 10k omdr uten fare. En slik motor vil ikke ha videre fin tomgang og ei heller vil den gå fint på lavere turtall. By- eller køkjøring kan bli en utfordring, som du sikkert skjønner. En sådan motor egner seg best på en bane, ikke på landeveien. Er du lur setter lista på 200 hk med et sterkt mellomregister. Mellomregisteret er viktigere enn toppeffekten ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Påliteligheten er ikke problem, heller ikke slitasjen. Forbruket derimot ;) En blodtrimmet motor med mye effekt har kammer som yter mye høyt i registeret (høy durasjon og mye overlapp). Dette medfører at motoren yter best over 5000 omdr og man kan dra den gjerne til 10k omdr uten fare. En slik motor vil ikke ha videre fin tomgang og ei heller vil den gå fint på lavere turtall. By- eller køkjøring kan bli en utfordring, som du sikkert skjønner. En sådan motor egner seg best på en bane, ikke på landeveien. Er du lur setter lista på 200 hk med et sterkt mellomregister. Mellomregisteret er viktigere enn toppeffekten ;)
Jeg er typen som liker meget godt å ligge på turtallskutt der det er mulig! Jo mer turtall, jo bedre! Køkjøring blir det svært lite av, siden jeg bor under 1 km fra jobb, og det er null kø på veien dit, eneste litt venting i krysset.

 

Broren min hadde en Audi 80 2.0... E hvis jeg ikke husker feil? Portet, nye kammer og planet topp, rundt 170 hk kanskje? Den hadde meget ustabil gange på tomgang, men det er jo ikke upraktisk i den forstand, bortsett fra at det kan virke litt irriterende for enkelte.

 

Men hvordan går man frem for å få et sterkt mellomregister? Spesiell porting da eller?

Link to comment
Share on other sites

Ja, portingen er mye avgjørende om man vil ha et sterkt mellomregister, men valg av kammer spiller også inn. I tillegg bør man da ha separate spjeldhus. Nøyer du deg med 200+ hk så er det ingen problem å få en motor som også er sterk i bunn, samt går helt jevnt på tomgang ved 700 omdr :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Grovt sett, porting gjøres ut ifra hvor i registeret man vil at motoren skal yte best. Er toppen portet for maksimal effekt så vil det si på høyt turtall sammen med råe kammer. Dette oppsettet vil fungere mindre bra på lavere turtall, både grunnet toppens porting og kamvalg.

Separate spjeldhus vil si et gasspjeld for hver sylinder, ikke plenumsinnsug med ett felles gasspjeld.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Tor.G
      Nettopp kjøpt en Audi a6 01 modell der det ikke alltid vil blåse luft å jeg skjønner det ikke noen som kan litt om dette?
    • By Lavb7
      Hei har ett problem med b7en min (b7 1.8t BFB quattro) som ikke holder på tomgang, kom hjem fra ferie etter en uke der bilen har stått i ro, startet bilen og kjørte 45 min hjem. Dagen derpå skulle jeg starte bilen og det gikk ålreit men den døde ut etter 2-3 sekunder, prøvd med gass inne og ute, cluth inne og ute men ingenting hjalp. Tok av kontakten på gasspjeldet å ser det er no for form væske, trolig olje både på pluggen og i kontakten på spjeldet. Kan det være defekt gasspjeld som er årsaken? Har ikke lest ut feilkoder enda.
    • By Luff
      Hei hå, jeg har et sinnsykt irriterende problem med min a6 2005 2.7 TDi v6 sedan. Følgende er gjort med bilen: stage 1, egr blending, swirl flap delete og turbobytte.
      Bilen fungerer som bare juling når problemet ikke er tilstede. Problemet er aldri tilstede når jeg starter bilen mens den er kald eller varm, men midt i mellom. Jeg hadde bilen inne på verksted og de sa at jeg måtte bytte turbo, da feilkoden er p0299 turbocharger underboost, så byttet jeg turbo og problemet er der fortsatt. Denne turboen er elektrisk styrt med servo og eg stag inn i turboen. Dette følgte med ferdig kalibrert da jeg kjøpte den nye turboen. Noen som har tips? Spørsmål? 
       
      takker!
       
    • By audia41,8tb5
      Jeg byttet batteri på Audi a4 b5 1,8T stv 1996mod med motor kode AEB min her om dagen, og etter det så starter den og går i 1-2 sekund for så å stoppe.
      Om jeg fjerner Minus polen på batteriet så starter den med en gang og går helt som den skal. Men om jeg stopper bilen og prøver å starte den igjen så er problemet tilbake. Tror det er startsperra som spiller meg ett puss, men hvem vet ? Håper noen smartinger her inne vet hva det muligens kan være. Om det er startsperra ,åssen får jeg den til å fungere slik den skal ?
      På forhånd så takker jeg for alle forslag som måtte komme inn :-)
       
    • By Wikos
      Hei alle,
      og god jul :) 
       
      Jeg har nylig kjøpt meg en 1991 Audi 100 2,3 Q med en AAR motor, med 374" km på telleren. Denne har stått i flere år ubrukt. Ved henting så startet motor men gikk bare 3,4 syl.
      Jeg skiftet plugger og rengjorde pluggledninger i begge ender, samt skiftet luftfilter. Etter det gikk den til å få på alle syl men gikk ujevnt på tomgang og dro veldig dårlig.
      Når den ble varm ville den ikke starte. Starter igjen etter noen timer.
      Skiftet så  drivstoffilter.  Ble ikke bedre av det selv om trykket ble vesentlig bedre igjennom filter, det gamle var nesten tett.
      Etter skifte av drivstoffilterfilter så kjørte jeg varm motor. Var fortsatt merkbar dårlig motorkraft men den gikk på alle syl. Jeg ruset den opp og etter noen sek så døde den ut.  Og her står jeg pr i dag. Den vil ikke starte. Ingen gnist ut fra coil når jeg kobler ledning direkte på plugg (mot gods ).
      Jeg skiftet Pluggledninger, Coil og hallgiver. Har kontrollert at ny hallgiver gir signal og virker.
      Fordeler er stilt inn tilnærmet som den sto ved demontering og kontrollert opp mot ØD på svinghjul.
      Fortsatt ingen gnist.
      Har lagt merke til at tenningsmodulen som står ved coil blir meget varm når tenning står på. Hvor varm den skal bli er jeg usikker på? Men denne blir så varm at jeg ikke kan holde fingrene på den.
      Kan også legge til at det er ingen reaksjon på turteller når jeg kjører starter. Turteller virket når motor gikk.
      Temp.nåla i instrument beveger seg ikke selv om motor er varm.
       
      Har funnet fantastisk mye bra info på denne siden! :) Mange tråder med samme/tilnærmet problemstilling. Har fulgt feilsøking som beskrevet i disse men ikke kommet til bunns  enda.
      Her kan det selvfølgelig være flere feil.  Delmål er å få start :)
      Noen som har noe tips? :)
       
       
       
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy