Gå til innhold

Ny bil! 1991 Audi 100 2.3E Sedan

Ranger emnet


Audi Thor

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fortsatt billigere en fks Mekonomen visst jeg har reknet ca rett. men har noe rabatter på Hellanor gjennom jobb så ska høre deg også

(o) 1991 Audi 100 2.3 E Sedan (o) 1997 VW Caddy 1.4i

(x) 1985 Audi 90 typ 81, 1985 Audi 100 2.2 cc, 1984 Toyota Carina 1.6 (RWD),

1998 Opel Combo 1.4D, 1998 Opel Combo 1.4D,

1984 Opel Rekord 2.0LS, 1985 Opel Rekord 2.2iA,

Honda Civic 1.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når begynte problemene med at bilen koker. Hva gjorde du i forkant av dette? Går den elektriske kjølevifta når motoren blir varm? Termostaten monterte du riktig vei? Hvilken farge var det på den gamle kjølevæsken og hvilken farge på den du fylte på etter bytte av termostat? Er uansett temmelig sikker på at det er vannpumpa som er dårlig. Enkelte typer av disse har skovler av plast, noe som kan knekke med tiden. Kjøp derfor med skovler av metall.

Hva er temp på motor under kjøring og hva viser den når den koker?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja bilen har blitt varm på tomgang hele tiden visst jeg husker rett. kjøpte denne i desember.

el vifta har d vert liv i 1 gang som jeg har hørt.

termostaten ble montert samme vei som den som var i fra før.

mener bestemmt at kjølevesken var blå, og d er det jeg har fyllt på også.

under kjøring så er den ca 90 grader som er normalt på audi? over lengre tid på tomgang (5-10min) så ligger den rundt den neste strekern på måleren (100 grader ca?) av og til litt over den også.

(o) 1991 Audi 100 2.3 E Sedan (o) 1997 VW Caddy 1.4i

(x) 1985 Audi 90 typ 81, 1985 Audi 100 2.2 cc, 1984 Toyota Carina 1.6 (RWD),

1998 Opel Combo 1.4D, 1998 Opel Combo 1.4D,

1984 Opel Rekord 2.0LS, 1985 Opel Rekord 2.2iA,

Honda Civic 1.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er normalt med 90 grader på viseren under kjøring. Er også normalt at motoren blir varmere på tomgang eller køkjøring, men når kjølevannet på radiatoren nærmer seg 100 grader så skal vifta starte. Sjekk sikringen til vifta, er denne ok så er muligens temp-bryteren nede på radiatoren defekt.

Egentlig høres alt normalt ut, da med unntak av at vifta ikke starter og du har liten effekt i varmeapparatet.

Og ja, du skal ha rød kjølevæske (G12) på din motor, ikke blå. Ved bytte må hele kjøleanlegget spyles grundig da rød og blå ikke er blandbare med hverandre (blir sørpe).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bruk kaldt vann til gjennomspyling av varmeregister, motor og radiator, gjøres med kald motor. Ikke trenger du rare trykket heller, så en vanlig vannslange duger lenge. På den annen side er ikke dette noe du må gjøre nå, vent heller til det er varmere i været.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, har vaskehall på jobb så fryser ikke visst d var det du tenkte på.

Velox Motor klarte å slå prisen til Hellanor med en 100lapp ca :P på den vannpumpa

(o) 1991 Audi 100 2.3 E Sedan (o) 1997 VW Caddy 1.4i

(x) 1985 Audi 90 typ 81, 1985 Audi 100 2.2 cc, 1984 Toyota Carina 1.6 (RWD),

1998 Opel Combo 1.4D, 1998 Opel Combo 1.4D,

1984 Opel Rekord 2.0LS, 1985 Opel Rekord 2.2iA,

Honda Civic 1.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kroner er penger det også ;)

For å gjennomspyle må du skru av termostathuset og løsne slangen som går inn til varmeregisteret før du spyler inn denne. Vannet renner da gjennom varmeregisteret og motoren før det kommer ut der termostaten satt. Skru også av øvre slange til radiator og spyl inn denne for å fjerne gammel væske fra radiatoren. Spyl lenge og ikke mye trykk! Vannet skal bare renne gjennom, spyl også ekspansjonstanken med tilhørende slanger. Når alt er gjort grundig rent monterer du alt igjen og heller sakte på en hel 4-liter kanne med longlife rød G12, fås på Hellanor. Kjøp i forkant en 4-liter kanne med batterivann på Biltema, denne bruker du til å fylle opp med etter at de 4 litrene med frostvæske er tømt på. Fyll opp til nivået på ekspansjonstanken og start motoren uten lokket til ekspansjonstanken på. La motor gå på høy tomgang, med en gang termostaten åpner tømmes ekspansjonstanken, etterfyll umiddelbart. Når nivået er stabilt skrur du på lokket og kjører en tur, gjerne en bratt oppoverbakke ;) Etterfyll om nødvendig når motoren er kald igjen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! blir nok til at dette kommer til og skje neste helg da det er lønningsdag på fredagen :p hehe

(o) 1991 Audi 100 2.3 E Sedan (o) 1997 VW Caddy 1.4i

(x) 1985 Audi 90 typ 81, 1985 Audi 100 2.2 cc, 1984 Toyota Carina 1.6 (RWD),

1998 Opel Combo 1.4D, 1998 Opel Combo 1.4D,

1984 Opel Rekord 2.0LS, 1985 Opel Rekord 2.2iA,

Honda Civic 1.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan du lage en "How to" på bytte av vannpumpe? er meget usikker på om jeg vil klare det

(o) 1991 Audi 100 2.3 E Sedan (o) 1997 VW Caddy 1.4i

(x) 1985 Audi 90 typ 81, 1985 Audi 100 2.2 cc, 1984 Toyota Carina 1.6 (RWD),

1998 Opel Combo 1.4D, 1998 Opel Combo 1.4D,

1984 Opel Rekord 2.0LS, 1985 Opel Rekord 2.2iA,

Honda Civic 1.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår