Gå til innhold

91mod 2.3 Q - bryter håndbrekk...autocheck maser/kjøletemp i bunn

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Bremser:

 

autocheck maser av og til(hver gang jeg kjører såklart) om bremsefeil, den viser en pære med runding rundt samt klammer på siden. Boka sier dette der noe med bremser. Kan være håndbrekk bryter tror jeg.

 

Bremselys virker på pedal, men ikke når jeg drar opp brekket. Kommer heller ikke rød lampe i dashbord da.

 

etka viser en bryter 893 947 563, vanskelig å skifte?

 

Kjøletemp:

 

Viser aldri 90, er alltid på bunn. Men varmeapperat funker veldig bra. Har sett den oppå 90grader etpar ganger bare...så detter den raskt ned igjen.

Endret av gutt78

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Varsellampen din er nok for defekt pære (bremselys). Om begge lyser, har du montert ekstra bremselys bak?

Varsellampen for håndbrekk er en av de vanlige røde lampene under auto check panelet. Bremselysene skal heller ikke lyse når håndbrekk betjenes.

Bryteren du tenker på er kun festet med en skrue og er skiftet på minutter. Nr. 14 på bildet under.

 

118711500.jpg

 

Det siste problemet ditt skyldes nok defekt MFTS (multi function temperature sensor), men sjekk først pluggen til denne for dårlig kontakt. Se bilde under.

 

TempAAR2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varsellampen din er nok for defekt pære (bremselys). Om begge lyser, har du montert ekstra bremselys bak?

Varsellampen for håndbrekk er en av de vanlige røde lampene under auto check panelet. Bremselysene skal heller ikke lyse når håndbrekk betjenes.

Bryteren du tenker på er kun festet med en skrue og er skiftet på minutter. Nr. 14 på bildet under.

 

 

 

Det siste problemet ditt skyldes nok defekt MFTS (multi function temperature sensor), men sjekk først pluggen til denne for dårlig kontakt. Se bilde under.

 

 

Begge bremselys bak virker ja, den har extra bremselys i hattehyllen(sedan). Ikke tenkt på det lyset...sjekke i morgen.

Røde varsel-lampen som skal vise at brekket er på lyser heller ikke.....er det pære for den bak instrumentet? Kan jo være bryteren for brekket?

 

Hat etka, men utfra sprengskissen ser det ut som mer enn noen minutter, må jeg huke av noe på brekker? dra opp konsollen bare?

 

Temp: tenker du på øverste sensor på bildet? Eller den under...du har skrevet på begge.

 

 

Er forøvrig ikke samme bil som sist jeg postet, hentet en i går 91mod 2.3q sedan. Veldig pen, eid av eldre mann lenge med bilinteresse lenge...248 000KM. A/C, kjørecomputer. el.takluke.

Endret av gutt78

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bremselys bak virker ja, den har extra bremselys i hattehyllen(sedan). Ikke tenkt på det lyset...sjekke i morgen.

Røde varsel-lampen som skal vise at brekket er på lyser heller ikke.....er det pære for den bak instrumentet? Kan jo være bryteren for brekket?

 

Ja, kan være defekt pære eller bryteren som kun er ute av posisjon. Ta av dekselet og sjekk. Om du må bytte pære så har jeg laget en guide for det.

 

Hat etka, men utfra sprengskissen ser det ut som mer enn noen minutter, må jeg huke av noe på brekker? dra opp konsollen bare?

 

Du må løsne midtkonsollen for å komme til skikkelig, men sjekk pæren først da det er mindre arbeid. Om bryteren for håndbrekket er ute av posisjon klarer du å bevege denne uten å demontere noe som helst, bare dra opp håndbrekket og du vil med en gang se bryteren under der.

 

Temp: tenker du på øverste sensor på bildet? Eller den under...du har skrevet på begge.

 

Er forøvrig ikke samme bil som sist jeg postet, hentet en i går 91mod 2.3q sedan. Veldig pen, eid av eldre mann lenge med bilinteresse lenge...248 000KM. A/C, kjørecomputer. el.takluke.

 

Tenker på den tre/fire-polte på oversiden, den er merket på bildet som giver til temp-visning til instrumentpanel. Den på undersiden er til ECU og ingenting annet.

C4 er C4 ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikke litt på dette i dag, hadde instrumentet ute for å skifte en vanlig pære bak speedon. Da tok jeg av den hele hvite kappa bak, om jeg husker rett så jeg ikke noen pærer som kunne indikere at håndbrekket var på. Er det pære som kan skiftes for det tro? vanskelig å se i etka...er en lys og mørkerød pære der. Høre med møller.

 

Sjekke ekstra bremelyset bak også...

 

Erfaring med http://www.car-bock.de/ ? ganske billig tempføler der. Over 1000kr på møller sikkert. Har du andre tips til c4 sider kanskje?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring med http://www.car-bock.de/ ? ganske billig tempføler der. Over 1000kr på møller sikkert. Har du andre tips til c4 sider kanskje?

 

http://bildeler.no/?Bilmerke=1&Bilmodell=53&Arsmodell=1992&R_Time=124953&Forside=&Varegruppe=522

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

Feilkoden i autocheck er som sagt en pære med runding rundt og 2 klammer på utsiden. Feilkoden for pære er jo "BREMSELICHT".

 

Men:

Fant en defekt pære i extra bremselys, hjalp ikke. Tok så opp midtkonsollen for å se på brekket, DER finner jeg ledningen til brekkbryter helt løs med en sort plastbit på kontakten(grå kabel, vinkelkontakt) bare. Etter jeg skrudde sammen igjen startet røde brekklyset i instrumentet å lyse/blinker litt...er vel pga kontakten ligger løs der nå uten plastbiten. Så da må det være denne bryteren.

 

Koster forøvrig 70kr på møller, men var ikke inne. Hvordan får jeg av kontakten til difsperren for å få konsoll lenger opp? vanskelig å se den under....får ikke tatt av sidedekslene på konsollen heller.

 

Tempgiveren kostet 1600kr! :) Så må nok kjøpe et annet sted ja...ingen brudd å finne på kabel eller kontakt der heller, alt ser veldig pent ut i motorrommet. Men siden jeg har sette den på 90grader 1 gang, samt at varmeapperatet virker svært bra. Spruter det ut kjølevæske når jeg tar den ut? bør jeg strupe slangen inn med wisegrip tang?

 

 

Satte forøvrig på nye skiver/klosser foran, fra NBS. Sikkert grei kvalitet. Autocheck maste om slitte klosser, heldigvis stoppa den med nye. Kontaktene var et helvete å få fra hverandre.

 

Peilet oljen, litt brunskjær i den enda..ingen synlig svetting på motor.Blir aldri olje på bensinbil helt svart kanskje?

 

 

Takk for god hjelp :) Og linker

 

Quattro73: bruker du kun ebay på alle deler? eller har du noen faste tyske-sjapper som har alt til c4.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, varselsymbolet i auto-checken er for bremselys. Bryteren for diffsperre kan vippes opp slik at du kan løsne pluggen på baksiden og dermed løfte konsollen høyere.

Når du skifter MFTS'en så kommer det ikke kjølevæske ut i det hele tatt, da såfremt du ikke har overfylt ekspansjonstanken og bilen står på flatt underlag.

Om oljen brukes lenge nok eller stempelringene er slitte så vil olje bli svart også på bensinmotor. Merk dog at god olje blir svart tidligere enn dårlig olje.

Når jeg handler deler bruker jeg kun Velox Motor, handler kun få og mindre viktige deler på ebay. Mye på ebay er piratdeler med kvalitet deretter, selv om det f.eks. står Bosch på deler trenger de ikke være produsert av Bosch.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryteren henger etter et metallklips på 'brytersiden'. Ser den såvidt på bildet. Evt. prøv å press den frem og løft i bakkant.

Velox har omtrent alt av slitedeler men ingenting på nettsiden. På nettsiden er det omtrent kun trimmingsdeler.

 

4A0_919_214.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår