Gå til innhold

Bmw 325i tapper seg for strøm og lader ikke. (e36)

Ranger emnet


heisannn

Anbefalte innlegg

Hei, Har et problem med min 325i 92mod. her om dagen sto den og sveiv på tomgang i ca 25min og så kjørte jeg den inn i garasjen så ble alt av lys svakere og svakere og til slutt døde bilen. Jeg ladet opp batteriet siden det bare var 10 volt på det. så startet jeg den, men med samme problem.

Og vis batteriet står tilkoblet så er det HELT dødt dagen etter :( hvordan kan jeg måle slik at jeg finner ut hva som trekker strøm?

 

Jeg har også tatt ut dynamoen og regulatoren, men jeg vet ikke om regulatoren er slitt (ser litt slitt ut etter min mening) og når jeg åpnet dynamoen var den stappfull av fluer og støv å smuss.

Dynamoen er en Boch på 80A

post-50757-13804853750318_thumb.jpg

post-50757-1380485375046_thumb.jpg

Endret av heisannn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har batteriet vært tomt, kan det ha fått ein trøkk slik at det er blitt dårligare.

Du får lade opp batteriet, starte bilen oh måle ladingen. (som sikkert ikkje fungerer)

 

Ladingen bør være rundt 14v.

Lader den ikkje kan det f.eks. være laderegulatoren, slitte børster eller sjølve dynamoen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regulatoren er fullstendig utslitt. Du må bruke et multimeter for og måle hvor mye ampere den trekker når bilen står i ro. Da må du ta av plusspolen også sette den ene pinnen fra multimeteret på batteripolen og den andre på den løse batteripolen. Når du ser hvor mye den trekker så må du starte med å ta ut en og en sikring for eksempel. Har du noe som er ettermontert?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De børstene så litt i grenseland ut, og siden ladelampa ikke tenner er det første jeg ville skiftet ut.

 

12,25 Volt er litt lavt for ett toppladet batteri, hvis væskenivået er ok og du har ladet det skikkelig, så er batteriet kaputt også.

 

Når du har ut børstene, kikk på sleperingene også(kobberringene som børstene ligger mot), er de veldig slitne så kan det være likegreit å skifte hele dynamoen. Kan og være lurt å dra over med ett fint smergelpapir på sleperingene om børstene er så slitne...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar opelduude, ja jeg har montert elektrisk taklukemotor for 3 uker siden, bilen er ikke brukt siden da... :D muligens den som kan trekke strøm?

så for å sjekke dette så tar jeg av plusspolen mens minusen står på batteriet. og tar ene pinnen (fra multimetere) på den løse plusspolen og den andre på plusspolen på batteriet, og så må multimetere stå på ampere? :)

 

Takk til deg og Einar :) skal ta å lade opp batteriet skikkelig og måle da hvor mye strøm det er på det :D

Da jeg hadde ute dynamoen så jeg på kobberringene og den nederste var en god del mere slitt en den øverste, snakk om 2-2,5mm mer slitt. du kan se på regulatoren at den ene børsten er mer slitt iforhold til den andre også :)

 

 

Så dere vil anbefale at jeg bare kjøper meg en ny\brukt dynamo eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, så må du "plugge om" på selve multimeteret før du måler spenning, slik at du bruker de 2 pluggene på multimeteret som er sikret (er vel 10a på mitt biltema multimeter). For å finne ut om takluka trekker strøm, så måler du volt, skriver ned tallet, og måler volt igjen noen timer senere (uten å bruke bilen). Har volten falt, trekker noe strøm.

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste ser riktig ut, bortsett ifra at du skal ha den sorte ledningen på multimeteret på ( com ). Du har koblet av + polen og satt multimeteret i serie noe som er riktig. Ampere/Strøm skal alltid måles i serie. Men som sakt den sorte ledningen skal stå på com. Står det A på der du har satt den røde? vanskelig og se på bildet. Jeg ser bare spenning og motstand tydelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår