Gå til innhold

Skifte av toppakning, hjemmelaget kobberpakning tips

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Det skal jeg gjøre. Funka fint til/fra jobb i dag iallefall, og sprekere enn noengang uten noe fusking. :)

 

Kan jo gi en liten beskrivelse på hvordan jeg mekka pakningene... Fikk tak i 4stk 0,7mm kobberplater (funker sikkert like godt med enkelt lag som er like tykt som originalpakningen, men ikke like lett å skaffe) fra en blikkinslager, fra søpla, men var fine nok i overflaten uten nevneverdige bulker. Så spikra jeg disse fast i ei treplate, og tusja formen fra gamle pakningen. Deretter borra jeg ut med så mye jeg greide av profilen med skarpe borrer med lav hastighet og lite press, utslitte borrer funker ikke da de river opp kobberet. Etterpå brukte jeg en rettsliper med et lite fresehode, holdt bare plata i fanget og freste ut der det trengtes. Deretter brukte jeg et gradeverktøy til å fjerne grader rundt hulla på ei og ei plate om gangen. Det funker forsåvidt å bruke rettsliperen eller helst en liten dremel til den jobben, men er lett å gli utfor og lage stygge merker som helst ikke skal være, spesielt ikke rundt stempelhulla. En skarp kniv kan kanskje også duge. Så varma jeg opp platene med en skjærebrenner med liten flamme, helt til materialet såvidt ble rødglødende. Ingen vits i å kjøle ned i vann, som jeg har sett mange anbefaler, materialet blir like mykt ved luftkjøling siden det er så tynt. Så brukte jeg fint sandpapir og pussa hele greia blankt, samt litt ekstra alle plasser unntatt ca. 1 cm rundt stempelhulla.

 

Med denne metoden tror jeg faktisk det ikke er så stor nødvendighet med plansliping av toppene heller, hvis de da ikke er vindskeive... Siden kobberet er så mykt at det blir pressa ned litt og muligens kompenserer for svakt skeive topper. Funker nok til alle biltyper vil jeg tro. Men skal komme tilbake etterhvert til dette etter jeg har testa bilen litt mer enn 4 mil. :)

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
[ATTACH]26986[/ATTACH]

 

Ok, kveldens oppgave til alle hobby-bilspesialister, hvilke av tennpluggene har stått på den sprengte toppakningen? De tre hvite/rosa til venstre eller de 3 grå til høyre?

 

Edit: Svar: De grå til høyre har stått på den toppen med ødelagt toppakning.

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, chrysler-"parken" min består av en voyager og to grand voyager. Men de går på knoksen nå pga girkassetrøbbel. Går nok tilbake til Opel igjen.

 

Bilen har fremdeles ikke brukt vann eller olje, så konklusjonen min er at kobberpakningene fungerer perfekt. Kommert til å lage slike ved en eventuell neste gang også. :)

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja en finner vel til slutt ut at en faktisk har andre ting i livet også enn å bare finne løsninger på å få fiksa bilen... Virker som om det heller er uvanlig at kassene ikke ryker. :p

 

Nei det er nok helt sant :) Hva blir neste da?

 

Kult at pakningene funket, synes ikke den var så dum den der !

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å fikse opp igjen min lilla calibra catano, som har fått en skade i den ene felgen foran + noe glassfiber i fronten som trenger oppshining.

 

Ja var stilig at kobberpakningene funket så bra. Eneste minuset jeg kan se for meg er at toppen kanskje trenger å etterstrammes etter en viss tid på grunn av at kobber er ganske mykt, men er ikke sikkert det er nødvendig. Eller hvis jeg prøver dette en gang til i fremtiden kan jeg jo isåfall bruke kobber som ikke er utgløda, altså fremdeles hardt kobber, da jeg vil anta at denne pakningen ikke blir så lett flatere av tilstramminga av toppen.

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering her, så jeg ikke skuffer andre som kanskje prøver seg på dette prosjektet med kobberpakning. Fant ut at bilen hadde brukt opp vannet i ekspansjons/påfyllingstanken da jeg parkerte bilen på huggeren, så jeg må nok konkludere med at for meg er det ukjent om pakningen har lekket eller om det har vært sprekker i toppen. Jeg har mest tro på at toppen har vært sprukket, men kan ikke garantere det da jeg ikke har hverken bilen lenger, eller mulighet til å skru av toppene for å sjekke om det er tegn på om pakningene har hatt lekkasjer.

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår