Gå til innhold

Skifte av toppakning, hjemmelaget kobberpakning tips

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Da skal jeg til med et forsøk på skifte av toppakningene på voyageren, (95mod 3.0l) og prøver å finne ut hvordan jeg skal gå frem. Noen som har gjort det før, eller vet prosedyren? Hva må jeg demontere, og hvilken rekkefølge? Evt en guide på nettet?

 

Du bør kjøpe deg en håndbok for den bilen du skal skru på før du starter. Der finner du all informasjon du trenger for å utføre en slik jobb. Boken kan du kjøpe via nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lage toppakning selv kan du droppe. Er ikke som en pakning til moped,er bra mye mer trykk i en bilmotor... En pakning i stål/kobber er laget i flere lag med korrekte pressninger,plassering av hull etc. Fiberpakninger er forsterket rundt hullene med stål. Kjöp et pakningsett så du får det riktige.

Anbefaler deg å få planslipt toppene samt ev trykkteste de. Toppene er av aluminium og slår seg lett.

Hva er årsaken til rep? Brukt vann?

Ble registerrema timet på merkene för demont? Er du kjent med timing av register og hvorfor det må stemme?

Pass på å skifte o-ringene til röret for vannpumpa. Skift alle pakninger,o-ringer etc som blir demont.

 

3.0 motorene har ofte hatt problemer med fordelerne.

 

Lykke til! :)

2001 Skoda Octavia Elegance 1,8T 4x4, 1965 Buick Skylark 2dr HT,

1981/1982 Skoda 105L (prosjekt) http://www.bilforumet.no/skoda/215354-skoda-105-a.html

"Lille Gul" http://www.bilforumet.no/annet-bilrelatert/213207-kids-ride.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bilen brukte vann mye vann + vann i olja. Brukte også 1,7l på mila :p

Ene toppakningen hadde store sprekker, så jeg fant feilen.

 

Men jeg ga ikke opp kobberpakningene, fikk de til, varma de opp så kobberet ble mykt, lakka de med en spesial aluminium spray, og driver nå med montering. Skal komme med oppdatering etterhvert om det fungerer bra, eller om bilen er å finne på huggeren ;)

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dyre bilen, så det er ikke katastrofe om det ikke fungerer. ;)

 

Vannpumpe har jeg ikke rørt, fungerer godt den som står på. Men skifter reg.reim, dynamoreim, oljefilter, olje, og tennplugger i samme slengen. Fordeler får jeg ikke tak i, et helvete å skaffe deler til denne bilen.

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takker for svar alle som har svart her, nå er toppene skrudd på plass, og nå er det bare å krysse fingrer og tær ;) Smeller det så smeller det ;) Brukte litt høyere moment enn originalt, 95 ft/lbs (70 eller 80 står det i boka). Boltene har også fått en anløpning til 180 grader celcius for å få ut spenninger, bruker ikke penger på noe som funker bra ennå ;) KJØRA STIL! hehe

 

Og forresten, brukte rett-tolk på toppene, de var snurrbeine så så ingen behov for sliping.

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg skrur det opp igjen og vasker vekk den alu-sprayen. Fikk mine tvil i løpet av natta på jobb da tankene jobba med å visualisere pakningene i bruk...

 

Eller kanskje jeg skal droppe custom prosjektet, og sjekke videre etter original-pakninger.... Får bruke helga til å tenke meg om... Ser for meg at pakningene skulle hatt noen mikrometer tykkere gods rundt stemplene, siden toppen sannsynligvis buler opp noen mikrometer av trykket fra forbrenningen, da vil vel trykket spre seg litt utover pakningene hvis det ikke blir kompansert med høyere gods rundt stemplene... Hmm, tenke høyt her... Er ikke så lett å pusse ned pakningene alle stedene utenom rundt stemplene... Eller kanskje det går hvis jeg tar en teiper der jeg vil ha høyere gods med en sterk teip, og pusser forsiktig over resten av pakningen med 1200 papir... Hmm... Så må jeg ta i betraktning at kobberet er veldig mykt, og sannsynligvis vil bli pressa ned på de plassene jeg ikke pusser når jeg strammer til toppen, men momentet blir iallefall mye høyere rundt ringene hvis jeg gjør det på denne måten.

 

Eller kanskje jeg kan få noen på jobben til å dreie 6 stålringer som passer i pakningen rundt stemplene, som da er noen hundredeler tykkere enn pakningen... hmm...

 

Ja en av grunnene til at jeg gjør det på denne vanskelige måten er at disse motorene er berykta for å spise opp toppakninger, og jeg vil ha noe sterkere. Er kanskje mulig å skaffe forsterka pakninger da, men gidder faen ikke stress med å bestille fra statene eller kina.

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok bare å pussa pakningene forsiktig med 500 papir, alle steder unntatt ca. 1cm fra stempelringene, så har kanskje tatt bort noen mikrometer. Stramma boltene 60, 70, 80, 90 og til slutt 100 ft/lbs, og kjente at jeg ikke gikk over flytgrensa i stålet, da momentet ville sunket hvis jeg hadde gjort det. Og bilen sviver nå som et finjustert atomur, helt perfekt. Skal komme tilbake til bensinforbruket når jeg har fått målt. :)

Endret av Gufle
http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjorde det, virker som det fungerer veldig bra også. :) Men jeg har jo til gode å kjøre noen mil for å se om alt er ok, om det kommer olje i vannet, vann i olja eller om bilen bruker vann/olje, lekkasjer og om bensinforbruket synker fra sitt enorme tidligere forbruk, 1,7l/mil :p

Nå gjenstår bare å få funjustert tenninga, tenningspistolen funka visst ikke :p

http://www.calibra.no - Calibra forum.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår